Nå enda mer inkonsekvent

Bang, sa det. Eller i hvert fall poff

FILMER SETT SIDEN SIST:

Dil Se

Shahrukh Khan, klodens største filmstjerne, er ikke noen stor skuespiller (og for en heterofil norsk mann er han ikke spesielt kjekk heller), men mannen har sjarme og skjermkarisma så det holder. Se ham i f.eks. fjorårets Kabhi Alvida Na Kehna, der er han praktisk talt selvlysende. I Dil Se spiller han sitt typiske alter ego, en blid, sorgløs kar med litt uflaks og kjeftamentet i orden. Som vanlig finner han kjærligheten (i løpet av de første fem minuttene for en gangs skyld), som vanlig jager han sin utkårede med en iherdighet på grensen av det psykotiske, og til slutt går det som det går i de fleste bollywoodfilmer. Enten skikkelig bra eller skikkelig, skikkelig dårlig. Dette var i følge Wikipedia filmen som fikk Baz Luhrmann til å lage Moulin Rouge, det gir vel en viss pekepinn på hvilken retning det bærer i denne gangen.

Dil se er sammen med Omkara den flottest fotograferte Bollywoodfilmen jeg har sett,men så er det noen heftige landskaper (fra bla. a. Kashmir og Bhutan) det tas bilder av også. Geniale A.R Rahman står for musikken, og skuespillerne er det lite å si på, men dette ble desverre ikke noen favoritt likevel. Den har rett og slett for få overraskelser (var det meningen at vi ikke skulle skjønne at hun dama var terrorist før etter en god time?), og daler vel sakte men sikkert i underholdningsverdi fra første bilde. Nå er det langt å falle, for åpningen er glimrende, men mot slutten blir det riktig ille, og klimakset er skikkelig teit. Likevel var veien dit ganske underholdende, bare ikke like spennende som i det aller beste Bollywood har å by på.

___________________________________________

TORDENDOMEN

HÆ?

Vi ønsker alle de fire semifilmalistene velkommen inn i TordenDomens Æreshall, der de tar plass sammen med Monty Python & the Holy Grail, L.A. Confidential, Singing in the Rain og The Lord of the Rings: The Return of the King.

SEMIFINALER

61) THE LORD OF THE RINGS: THE FELLOWSHIP OF THE RING møter MILLER’S CROSSING
Hobbitene
har virket uslåelige hele veien, mens enkelte har våget å hevde at Miller’s er en liten tanke overvurdert. Samtidig er det flere som også i år har gitt uttrykk for at de er lei hele midgard. Personlig tror jeg vinneren av denne semien blir vinneren totalt, men vi får se.

62) SERENITY møter MY NEIGHBOUR TOTORO
Til tross for at Haakon ikke har sett noen av dem møtes to outsidere i andre semifinale. Til tross for truende bevegelser fra bergensere med øser har Serenity bekjempet motstander etter motstander. Totoro har virket utilnærmelig, og klarte til og med å knekke Romeros deilige Zombier! Her er det bare å ta dekning, denne er helt åpen.

Og for nest siste gang romler Domen…

15 responses

  1. Hjorthen

    Yak! Jeg orker ikke se mere Midgard, men holder døra på gløtt for at jeg tar feil når det gjelder Miller’s Crossings eventuelle oppskrytthet. I valget mellom å se en av disse nå så hadde jeg valgt Miller’s Crossing, så da blir det stemme til den.

    Jeg har ikke sett Totoro, men Serenity var da strengt tatt ikke så bra at den kan kreve finaleplass i Tordendomen? Jeg stemmer på Totoro, og klikker meg rett videre får å se om jeg kan få kjøpt den for en billig penge noe sted.

    januar 16, 2007, kl. 18:42

  2. Fru Ut

    61) Denne var nok den vanskeligste i hele runden…Ringenes herre er selvfølgelig en kjempefilm, men det er jo Miller`s crossing også Den har en stemning som gjør at den tåler gjensyn på gjensyn. Fin og fæl på en gang. Tror likevel jeg skal stemme på hobbitene. Den vinner vel likevel…

    62) Her blir det helt klart Totoro!

    januar 16, 2007, kl. 19:15

  3. Tor Andre

    61) Beklager at jeg er så konvensjonell, med The Fellowship er eksepsjonell. En tjukk ufilmelig bok blir underholdende og tilfredstiller en masse svært kritiske fans. Det er et mirakel. Film to halter avgårde på to stylter, litt ute av balanse, alt for mye fanboy, men starten på triologien er svært sterk.

    62) Etter å ha risikert livet (eller i hvert fall kroppsdeler) etter å ha stemt på Serenity i forrige runde, fortsetter jeg å stemme på Joss Whedon. Skulle nesten stemt taktisk på Millers crossing, men her er det kun de rene og ranke følelsene som avgjør.

    januar 16, 2007, kl. 20:32

  4. Anonymous

    Dæggern…hvor lenge varer avstemmingen?

    Og hvor får jeg tak i min nabo totoro? Har de den på platekompaniet eller er dette en film jeg må importere?

    Jeg vil ha plusspoeng for research, hvis jeg rekker å få sett disse før denne runden avsluttes.

    januar 16, 2007, kl. 20:34

  5. Anonymous

    H@@kon den rett over.

    januar 16, 2007, kl. 20:35

  6. asbjørn

    61 – The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring. Najs film, ass. Er viggo med denne!

    62 – Serenity. Høyrte eg ein rakettmotor grille kosedyret?

    januar 16, 2007, kl. 20:41

  7. Fred Ut

    Haakon: Totoro finnes nok på platekompaniet, mener å ha sett den der (bare med engelsk tekst, dog). Du kan selvfølgelig låne min, men hvis du har en følsom DVD-spiller er greit å vite at den hakker ganske mye etterhvert. Zalo-trikset kan muligens gjøre susen. Kan godt holde an med finalerunden til i hvert fall Lørdag formiddag.

    Mine stemmer: Den første er nesten umulig for meg, men siden vinneren ikke er så viktig for meg som plassen i hall of fame lar jeg være å tenke meg om og går for Miller’s Crossing. Jeg blir rett og slett aldri lei den filmen, og har lagt mange flere timer i den enn i Fellowship, faktisk.

    Totoro har jeg derimot måttet se så mange ganger det siste året at disken godt kan gå helt i stykker en stund. Serenity vinner!

    januar 17, 2007, kl. 06:28

  8. Marchus

    Du din knott. Ja du ja.

    61. Sorry men jeg er egentlig litt lei begge disse filmene, men det er lengst siden jeg så miller’s så Miller’s 1 poeng

    62. Jeg vil filetere deg og trenge meg inn i din kropp.

    LA meg høre deg rope: SERENITY

    Skål

    januar 17, 2007, kl. 09:00

  9. Anonymous

    litt vedmodig at vi nærmer oss slutten allerede…

    61) miller’s
    62) serenity

    vanskelig dette her, føler jeg har vært lite konsekvent i stemmegivingen i alle rundene. har stemt mye ut fra hva jeg ville se igjen der å da…

    januar 17, 2007, kl. 11:22

  10. gbang

    Nå er det slutt på taktisk stemming og å følge det som ville være naturlige valg. Ikke det at det har hjulpet i tidligere runder heller…
    Går derfor for de to filmene jeg mest kunne tenke meg å se nå:

    Miller’s Crossing fordi det er alt for lenge siden jeg så den, og Totoro fordi jeg aldri har sett den.

    januar 17, 2007, kl. 15:36

  11. sharkbait

    Jeg har vært for opptatt på annet hold til å være med å stemme i store deler av Tordendomen, men kommer tilbake i siste liten for å slenge inn mine stemmer for henholdsvis hobbitene og skogsånden. Håper det hjelper dem. 🙂

    januar 17, 2007, kl. 18:03

  12. Iversen

    Jeg har vært mitt ansvar bevisst og endelig spanet ut Totoro. Sålangt har jeg bare faket, nemlig. Man vil jo ikke være uttafor. Her stemmes det:

    Miller’s Crossing er en fin film. Fellowship er en usedvanlig bra film på alle måter. Usedvanlig bra er bedre enn fin. Hobbiter FTW!

    Og så var det Serenity V Totoro. Dette var kjempeenkelt, og jeg kan verken fatte eller begripe at noen kan finne på å stemme Totoro her. Serenity er overlegent kulest.

    januar 17, 2007, kl. 20:28

  13. Marchus

    Ja må han sveva
    ja må han sveva
    ja må han sveva
    ut i dundrande kår.

    Dvs jeg ønsker deg all velstand i verden. Slik at du og dine kan nyte hverdangen på den beste måte

    Gratz med dagen fra din venn Marchus

    januar 18, 2007, kl. 15:37

  14. marchus

    Sniker meg kanskje innom på Lørdag

    januar 18, 2007, kl. 15:40

  15. Fred Ut

    Takker, Marchus. Jeg har allerede all velstand i verden. Kult hvis du kommer! Haakon, Tore, Lars Petter og Erik er allerede meldt.

    januar 18, 2007, kl. 18:14

Legg igjen en kommentar