Nå enda mer inkonsekvent

Filmer siden sist: You’re a groovy boy. I’d like to strap you on sometime.

Beyond the Valley of the Dolls

Noen hadde tydeligvis røyket vel mange sokker hos 20th Century Fox, for på et eller annet bestemte Fox seg for å la puppegærningen Russ Meyer (han med Faster Pussycat! Kill! Kill!) få et brukbart budsjett til å lage en ripoff av kitschklassikeren Valley of the Dolls. Når studioene gir de mest sexfikserte regissørene frie tøyler blir resultatet som oftest Caligula, så også her.

Dette er bare den andre filmen jeg ser av Russ Meyer (så vidt jeg vet er det vel bare et par av de andre som er verdt å få med seg), men jeg kan ikke annet enn å beundre mannens energi og kompromissløse stil. Jeg deler ikke hans voldsomme puppefetisj (som ikke hadde slått ut i full blomst så tidlig i karrieren hans), men har heller ikke noe problem med avkledd kropp, spesielt ikke fra en tidsalder da jentene så ut som jenter. Så jeg kan godt være med på galskapen. Den har et beat og du kan danse til den.

For dette er virkelig sært; en slags såpeopera på syre (men ikke ekte syre som i Easy Rider, studiosyre) med replikker som «It´s my happening baby and it freaks me out!» (jeg regner med at du husker hvilken annen film som bruker den replikken) er dette mer sekstitall enn sekstitallet noensinne var. Kombiner dette med linjer som «You will eat the black sperm of my vengeance», så skjønner du omtrent hvor vi er hen. Benny Hill drar til Hollywood med Josie and the Pussycats og ender på en Skikkelig dårlig trip. Mann.

Dolls er snillere enn X-ratingen den i sin tid fikk skulle tyde på, men også sprøere enn det meste. Til tross for sin campe tilgjorthet er dette sekstitallet på film. Men søttitallet hadde allerede begynt, og Motorsagmassakren var bare et par år unna.

DESSUTEN

Shock Treatment

er Jim Sharman og Richard O´Briens oppfølger til Rocky Horror Picture Show. Den regnes som en kalkun og en flopp, men som film er den vel ikke noe dårligere enn forgjengeren. Den er gjort i samme stil, men med TV-satire og pastell i steden for hofteholdere og skrekkpastisj. Musikken er nesten, men ikke helt like kul. O´Brien har mye på hjertet, men er ikke synlig opptatt av å pakke dette inn i en historie. Den teatralske overspillingen vil få mange til å falle av, men jeg likte dette kaoset av en film. Skal sees mange ganger.

Gallants

er den beste kungfurullen jeg har sett på en god stund (Jepp, YesAsiaordren min kom i dag allerede; de er så bra!) fordi den handler om noe. Dette er ikke nødvendigvis noe must for en slik type film hvis slåssingen er stilig nok, men det er unektelig en fordel. Gamle Shaw Brothers-veteraner som jeg har sett mange ganger før men ikke aner hva heter dukker opp igjen for en siste runde før leddene stivner helt.

Klisjeer lekes med og slutten er er overraskende fin. Kampene er av den gamle skolen; bakkebasert og realistiske. Utøverne er strålende, særlig gamlekara. Sjarme veier opp for en litt teit hovedperson og en og annen flat gag (dette er kinesisk komedie tross alt). Han som spille sifu-en er råkul. Fin film.

Toy Story 3
er etter mitt syn den beste av de tre, selv om karakterene denne gangen litt for ofte må vike plass for heseblesende action. Bortsett fra dette er TS3 den første Toy Story- filmen som virkelig fortjener alt skrytet den har fått. Morsomst denne gangen er Ken, som nekter å være med på at han er en jenteleke, og en skikkelig skummel apekatt. Siste akt er strålende, slutten enda mer tåredryppende enn starten på Up og det er i det hele tatt lite å si på dette. En verdig slutt på en litt overvurdert trilogi.

OG ENDA MERE DESSUTEN
Disse må jeg bare liste opp så jeg ikke glemmer dem når det er Tordendomtid. Toy Story 1 og 2 (omtrent som jeg husket dem, litt bedre kanskj?), The Incredibles (enda bedre enn jeg husket den, har lyst til å se den med engelsk tale), The Spongebob Squarepants Movie (Strålende underholdning, og David Hasselhoff redder dagen. Hva mer kan man ønske seg?). Og Kun Pan (Kjipt Thailandsk fantasiactiondrama, klipt fullstendig i fillebiter).

Legg igjen en kommentar

