Nå enda mer inkonsekvent

Det er bare å innse det…

…jeg kommer til å kjøpe en iPad. Og det kommer ikke til å ta lang tid heller. Jeg trenger den ikke, den kommer sikkert til å bli dritdyr (Mitt tips er oppunder fem lapper for den minste) men det hjelper ikke. Måha. Slik er det å være eplehore med fast inntekt og dårlig selvkontroll. Her er fem andre grunner til det.

1) Musikk
Gjett om det kommer mange tøffe musikkprogrammer til denne! Korg har tatt rytmekosesynthen ER-1 som du er heldig hvis du greier å finne noe sted for et par tusenlapper og skviset den inn i iPaden. Pris: 55 kroner. Ufattelig tøft.

2) Tegneserier
Som nevnt for et par poster siden har jeg måtte hive ut svært mange bøker fordi vi bor i et ganske lite hus. Dette går an på grunn av e-bøker fra Amazon (og etterhvert fra Apple). Tegneserier har det imidlertid vært vanskeligere å få tak i elektronisk, i hvert fall fra de største forlagene. Men med Marvel på plass er mye gjort. Nå mangler bare DC.

3) Praktisk
Evernote er vanskelig å forklare, det er et vidunderlig notat/utklipps/diktafon/databaseprogram som synkroniserer notatene dine på nett, maskiner, mobiltelefoner og det meste annet du kan skvise dem inn i. I tillegg til å være verdens kjekkeste program (og gratis) er iPadversjonen i tillegg skikkelig lekker. Med lokale versjoner av ting som Keynote, Macjournal (som er bloggeprogrammet jeg bruker), Bento og Pages ser jeg ikke helt bort fra at jeg kommer til å jobbe på paden også. I hvert fall litt.

4) Blader
De virkelig dødelige magasinapplikasjonene har ikke kommet den første helga, men gode forsøk er allerede ute. Dette er en konseptvideo fra Sports Illustrated. fancy blir ikke bladene, for da får du bare plass til en åtte-ti av dem på 16 giga. Men noe lignende fra SFX, Q, Fortean Times eller Empire? Jådææ.

5) Oppslag
Wikipedia. Ordlister, atlas, hva du kan tenke deg. Vakrere og morsommere å bla i enn en nettside, men like kjapt. Dette er en bok om det periodiske systemet som jeg ikke kommer til å kjøpe, for den er på over en giga og jeg har tenkt å ha mer enn 10 programmer på fjøla mi. Men dæsken så tøft det er. Stephen Fry, en annen eplehore, eide Storbritanias andre Macintosh. Douglas Adams eide den første. Da Fry fikk klasse på en iPad (i forbindelse med en artikkel han skrev for siste Time Magazine) tenkte han på hvor trist det var at at Adams aldri fikk prøve den gadget som hittil ligner mest på nettop Haikerens guide til Galaksen.

Og da har jeg ikke snakket om spillene en gang…noen som vil kjøpe en X-box 360 for et par lapper? Eller noen dusin DVD-er?

6 responses

  1. Du glemte en 😉 Tonje, da kan jo du bruke Kindlen! Tenkt så fint det blir, he he 😉

    april 6, 2010, kl. 20:57

  2. h@@kon

    god reklame der. Jeg hadde egentlig ikke lyst på ipad før disse klippene…ooohhh….the elements virket da råkul….

    april 7, 2010, kl. 08:07

  3. sharkbait

    Relevant kommentar fra en amerikansk venn av meg som kjøpte seg iPad: «iPad is a disappointment when it comes to comics. Reading comics on the device is fantastic, but the publishers have withheld all their most-current material. Why would I want to buy issues that date back 3 years?»

    april 8, 2010, kl. 18:35

  4. Karl Ruben

    Sharkbait: Litt usikker på om vennen din mente det retorisk, men kan opplyse om at de store amerikanske superheltforleggerne holder de nyere utgivelsene sine unna digital distribusjon fordi de er livredde for å virke illojale overfor spesialistforhandlerne som så å si er de eneste som selger enkeltnummerutgavene av seriene deres i papirform. Sjansen er vel temmelig gigantisk for at både forleggerne og forhandlerne gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å la frykt og skepsis styre markedsstrategiene sine. I dette tilfellet, jaffal.

    april 9, 2010, kl. 00:03

  5. Dere har rett begge to. Jeg har allerede lest tegneserier på skjerm med den samme programvaren (Comixology og den nye Marvel-appen) i noen måneder, så jeg er godt kjent med det foreløpig skrantne utvalget. Men dette fører bare til at jeg leser mer indieting (comixology har et greit utvalg der), og for meg spiller det ikke så stor rolle om Marvel-titlenee er et par år gamle siden jeg har lest så lite av det før. Det er ikke så mye der ennå, men mer enn nok for meg; jeg er jo ikke ferdig med pappesken din ennå en gang, Karl Ruben!

    Utvalget har blitt gradvis bedre det siste året, og hvis iPaden blir en så stor suksess som ting kan tyde på vil denne utviklingen fortsette. Både Marvel og DC er store multinasjonaler som først og fremst tenker profitt. Når de ser hvor stort dette markedet blir tror jeg neppe de lar fagforhandlerne bestemme dette. De gutta som handler der får jo tak i sin papirutgave uansett.

    april 9, 2010, kl. 07:11

  6. karuben

    jeg er jo ikke ferdig med pappesken din ennå en gang, Karl Ruben!

    Hehe, og jeg som hadde tenkt å høre om du hadde lyst på en ny forsendelse.

    april 10, 2010, kl. 17:00

Legg igjen en kommentar

