Nå enda mer inkonsekvent

Fred Uts ti beste skiver i 2009

Jeg har ikke kjøpt noen skiver datostemplet 2009 i noe fysisk format, den siste skiva jeg kjøpte og holdt i handavar the Who Sell Out (1967), brukt for seksti spenn. Den har jeg hørt på en gang (i bilen). Ellers har jeg bare hørt på den på Spotify.

Jeg har blitt en gammel mann, og jeg sluttet å følge med på ALT som skjer av musikk rundt tusenårsskiftet. Det er nå et par år siden jeg kjøpte mitt siste nummer av Q, og glansdagene mine som Puls-lesende kjenner av all musikk litt på siden ligger nå flere tiår bak meg. Den siste bølgen jeg hadde en viss oversikt over var den norskspråklige hiphopeksplosjonen på begynnelsen av årtusenet.

Jeg synes at dagens uavhengige rock befolkes av ironiske liksomorkestre med platte tekster på (i de norske tilfellene) sørgelig haltende engelsk. Mainstreammusikken består i 2009 stort sett av glorifiserte karaokeartiseter som tror de kan gjøre hva som helst fordi de teknisk sett kan synge. Og kvinnlige artister kler seg nå nakne i første musikkvideo (hallo Rihanna) i steden for å vente et par år. Og Mira Craig er forresten omtrent like funky som Åse Kleveland, som hun forresten ligner litt på rent vokalmessig.

Godt hjulpet av Spotify jobber jeg meg for tiden gjennom backkatalogen til Miles Davis. Skal jeg hoppe opp og ned (og det må jeg som regel gjøre alene) gjør jeg det til Bollywood-soundtrack, men også der ligger jeg noen år etter alle andre.

Så jeg har ovherhodet ingen kred når jeg skal snakke om skiveåret 2009. Men her er de ti beste nye platene jeg har likt best i år.

Spotifyliste med høydepunkter HER. Legg til dine egne også!

10) Regina Spector – Far
Regina er en dame jeg ikke hadde noe forhold til før en facebookvenn viste meg noen fine konsertopptak i sommer. Dette er nok den mest poppa plata hennes; hun er definitivt fra samme planet som Kate Bush og Tori Amos, men fra et helt annet kontinent.

09) The Bones of my Uncle – See you in space
Denne har jeg skrytt av tidligere i år ved et par anledninger. Denne innavla fetteren til Rolling Stones ca. 1970 er Scheens fineste plate på så lenge jeg kan huske. Og det er ikke fordi jeg kjenner et par av onkelbeina litt; det er mange jeg vet hvem er som gir ut plater og ikke får komme på lister som denne. Forstsatt ikke på Spotifiy, men du finner dem omtrent her.

08) U2 – No Line on the Horizon
Denne har jeg spilt litt i hjel siden den positive anmeldelsen min i våres. Mye av materialet her ser ut til å funke mer greit enn fantastisk på turneen, men i øretelefoner er dette fortsatt irenes mest helstøpte skive siden Pop (Ja! POP!)

07) Jokke & Valentinerne – Levende (Så lenge det varer)
Moro å høre denne gjengen med et lydbilde som egentlig er tøffere enn mange av skivene, på en måte er dette den definitive Jokkeskiva, og den beste norske liveskiva jeg kan huske å ha hørt. Nydelig med litt lydsjekk først, akkurat passe med publikumslyd og vegg til vegg med klassikere (+Tenner->Tapet).

06) GROUPER – Dragging a Dead Deer up a Hill
Så må jeg jukse litt, for denne kom ut i 2008. Takk til Warren Ellis for anbefalingen av denne. Stein dommedagspop pakket inn i kaleidoskopisk vatt. Den hadde vært nummer tre eller noen sånt hvis den ikke var fra i fjor.

05) Leonard Cohen – Live in London
Men det er ikke Jokke som hadde årets beste liveskive 2009. Fru Ut kom hjem fra Cohens Langesundkonsert med enorm respekt for, og ikke så rent lite attrå etter, mannen. Noe som lover godt for meg som er andrebass, ofte hes og i blant føler meg som en søttifemåring. Men like fin hatt har jeg ikke. Den småekle produksjonen fra Cohens soloskiver de siste tjue årene strippes litt ned, og de nyere låtene (de fra de siste tjue årene eller så med andre ord) får skinne sammen med klassikerne. Høydepunktet er en nydelig Tower of Song som jeg kunne skrevet en egen bloggpost om, men det trenger jeg ikke. Man har jo Youtube. Syv og et halvt minutt ut får vi jaggu meningen med livet også.

04) Green Day – 21st Century Breakdown
Etter den aldeles klassiske American Idiot (ikke mange rene rockeskiver som den dette tiåret) fortsetter Green Day utviklingen fra nittitallets tegneseriepønk til nulltitallets progpønk (hihi, ikke et uttrykk man ofte hører, tipper det ville fått John Lydon til å fråde). 21stCB er nok svakere enn forgjengeren, men bare såvidt. Itunesversjonen har en sjefen versjon av the Who (gjett om Green Day digger the Who!) – minirockeopereaen A Quick one while he´s Away

03) Jay-Z – the Blueprint III
Etter fabelaktige Black Album (som liksom skulle være hans siste. Riiight…) har Jay-Z begått et par middels skiver uten å miste statusen som hiphopens ubestridte (UBESTRIDTE! Dere som fortsatt orker Eminem kan gå et annet sted og lese) konge. Dette er derimot noe av det aller beste han har gjort.

02) N.A.S.A. – Spirit of Apollo
Siden jeg som nevnt ikke har noen kredibilitet slenger jeg like gjerne en plate jeg såvidt har rukket å høre gjennom på andre plass. N.A.S.A er et studioprosjekt a la Gorillaz, med et utrolig stjernelag på gjestelista; Tom Waits, Chuck D, KRS-1, Rza, Method Man, ODB, M.I.A, Sizzla, George Clinton, Kanye West… ikke alt er like vellykket her, men når det er tøft, da er det JAGGU tøft. Her for eksempel.

01) Fontän – Winterhwila
Det er ikke lett å beskrive Fontän, de er et hovedsaklig instrumentalt rockeorkester som ligner bittelitt på 120 Days og Joy Division og kanskje Sigur Ros med litergrann Goblin på toppen. Elegant, melankolsk, rytmisk og skjønn musikk. Akkurat slik vil jeg ha musikk for tiden; jeg har ingen å bænge med, eller drikke meg full og hoppe opp og ned sammen med (unntatt på TorpedoJudas-konserter, så jeg håper det blir flere av dem i 2010), så musikk for meg må være finere enn stillhet; en verden å falle ned i. Winterhwila – rett og slett.

Legg igjen en kommentar

