Nå enda mer inkonsekvent

Norwegia Obscura #3

Dette er altså den tredje artikkelen norsk musikk som muligens er obskur for deg som er yngre, eldre, smartere eller teitere enn meg;

(#1) (#2) (Hele greia på Spotify)

10) Booyaka Booyaka – Joddski (2009)

Joddski er Tungtvann-sjef Jørg-1, som formodentlig trengte et nytt navn uten ø. Dette er hva som skjer når han forgriper seg på sorte sauer. Denne finnes ikke på Spotify-spillelista, men er så tøff at Ut Junior og meg var skjønt enige om at den måtte være med.

09) Gammelpoteta -Vømmøl Spellemannslag (1984)

Fra det venstrevridde spellemannslagets siste plate (som er skikkelig fin, jeg driter i hva Fru Ut sier) henter vi dette sporet, med Eia/Tufte Johansen-aktig palataliseringshumor i seks åttendelstakt. Så trøndersk at du kan kjenne barten gro (ja, jentene også). Dette er muligens forklaringen på at Dum Dum Boys synger på riksmål (pyser).

08) Guilt (live) – Munch (1992)

Da jeg var 14-15 leste jeg Puls religiøst. Favorittskribenten min sammen med redaktør Arild Rønsen og filmguru Tommy Lørdahl var Arvid Skancke Knudsen. Hans spesialitet var lett kunstferdig indierock, blant annet hadde han skylda for at jeg noen år senere fikk kjeft av Nick Cave fordi jeg tok på skoa hans under konserten på Sentrum Scene. Munch var en stund hans norske favorittband, og å høre dem i dag er like elektrisk som den gang. Ingen andre norske band har lignet Munch.

07) Hyrdan – Kompani 69 (2009)

Kompani 69 er et lag fra Harstad som har spesialisert seg på en musikktype som meg såvidt meg bekjent er helt ny. De skal også vise oss noen dansetrinn som visstnok skal passe godt til musikken, som de har kalt hiphop. Dansen vil illustreres på skjermen slik at også du der hjemme kan delta…

06) Dreaming Girl -Bel Canto (1987)

Før Anneli Drecker ble småsur idoldommer  og koredame for A-Ha var hun internasjonalt renommert vokalist i Bel Canto. Før de fikk sitt endelige gjennombrudd med plata Shimmering, Warm and Bright hadde de gitt ut to vel så gode album som kanskje ikke fullt så mange har hørt  fullt så mye på. Denne er fra det første.

05) Kannibalsamba – Odd Børretzen (1974)

Han er gammel nå, men det er viktig å allerede huske før  forlater oss at Odd Børretzen er vår Cornelius, vår Dylan og vår Børretzen, han er mye mer enn en gammel mann som ikke liker måker.

04) Diamonds are a Girl´s best Friend – Marius Müller (1984)

Marius har vi allerede møtt en gang før i Norwegia Obscura (og det vanker en liten premie på den som kan fortelle hvorhen), og rakk å bli en av våre virkelig legendariske gitarister selv om han tok kvelden lenge før sola gikk ned. Her covrer han Marilyn Monroe og Cole Porter slik Thin Lizzy eller Lou Reed ville gjort det.

03) Nattmat – Side Brok (2009)

Side Brok hates av hiphopsmaksmafiaen i Oslo, og deres tredje plate viser vel at de har like mye til felles med en mann som Beck som med hiphop i konvensjonell betydnin. Dette er det mest fønky produsert på norsk noensinne, tror jeg. Og jeg liker også majones på. Det e så godt at eg kjedne de i taskå.

02) Beatles – Dag Spantell (1977)

Hvis nattmat er det mest funky er dette det mest hårete. Dag Spantell er mannen Jens Pikenes har ønsket å være i hele sitt liv men aldri har nådd til (den sikkert tjukt pelskledde) brystkassa. Denne diskohyllesten til de fire scouserne er ubeskrivelig. Hvilke enderim! John, Paul, George og Ringo må være umåtelig stolte. Yeah yeah yeah.

01) So Ro Lillemann – Harald Heide Steen Jr (2008)

Det er 2008 og Heide Steen Jr. vet han snart skal dø. Så han samler familien rundt seg og lager den rare og vakre plata Musikalske Minner, som avsluttes med denne. Forhåpentligvis sover han godt.

Legg igjen en kommentar

