Nå enda mer inkonsekvent

Filmer siden sist: Vi blir aldri innvidd i de inviddes gjeng / K – 41 dager

VARMERE DAGER

Alle som har vært i nærheten av en skandinavisk storby, spesielt Oslo, kjenner dem. Du ser dem sittende stille på jobb med koppen foran seg, eller sovende et eller annet sted med tak og/eller varme. Når pengen deres tar slutt ser du dem kanskje gråtende eller hylende. Men det er så mange av dem at vi ikke tenker på Regissør Øystein Andresen har fulgt Helge og Rikke omtrent som en naturfotograf ville fulgt en rådyrflokk. Nært, men uten å blande seg inn.

Resultatet er en film som i samme stund bekrefter og river ned bildet vi har av folket på gata. For de er ikke bare en formløs, illeluktende masse som har knekk i knea, selger =Oslo, prater som Jarle i Åpen post og har skylda for livet sitt selv. De holder også sammen, behandler folk med respekt, leser bøker og ser på tigginga som jobb. Det er folk. Og vi tenker there but for the Grace of God go I. Og vi tenker at noen burde rydde opp. Og vi tenker at det hadde vært beleilig om de forsvant. Så ser vi en film som denne og tenker om igjen.

Det er vanskelig å se Varmere Dager uten å tenke på de politiske sidene av hvordan vi behandler (eller ikke behandler) de som sover under bruene fordi det ikke rom i herberget, men det er først etterpå. For underveis fascineres vi av livene til Helge og Rikke, som gjør så godt de kan med det de har. Og som ikke gjør noen fortred. Vi røres av tilfeldige forbipasserende som viser omtanke og blir kvalme av de som behandler dem som dritt. Og vi tør å se de spedalske i øynene neste gang vi møter dem.

Noen dokumentarfilmer er spennende filmatisk, noen tematisk. Varmere dager fungerer dessuten følelsesmessig og narrativt. Det er en viktig film, men først og fremst en svært god film, kanskje en av de beste norske jeg har sett.

For tiden kan du se Varmere Dager på TV2 Sumo. Den har også blitt vist på TV2 under Reflektor – banneret. Forhåpentligvis får den et hjem på DVD. Hvordan det går med Helge og Rikke akkurat nå vet jeg ikke. I 2005 var over 1200 mennesker hjemløse i Oslo.

THE GOOD, THE BAD, THE WEIRD

Takashii Mike kalte sin en Sukiyakiwestern, men siden jeg ikke vet hva de liker aller best å spise i Korea fortsetter jeg å bruke min egen betegnelse, Eastern. Vi snakker om filmer fra asia som tar i bruk westernfilmenes formspråk, kostymer og/eller stil. Flere av favorittfilmene mine hører hjemme i denne kategorien. tGtBtW er en streitere film enn Sholay, Sukiyaki Western Django eller Tears of the Black Tiger, men er ingen dårlig film av den grunn.

To banditter (en ond og en rar) jakter på et skattekart i den Mansjuriske ørken. Det gjør også det Japanske millitæret (filmen foregår i mellomkrigstiden, så dette er japansk territorium) og en lokal røverbande. En dusørjeger (den gode) jakter på den Onde (eller var et den rare?). Innimellom skyter de på hverandre. På slutten blir det hele litt Mad Max.

Underholdningsverdien er stor hele veien, takket være solid actionkoreografi, stilig design og kul musikk, men jo mer filmen ligner på inspirasjonskildene sine (Leone gjenfinnes i alt fra soundtrack til skrifttypen på fortekstene) jo mindre interessant blir den. Overraskelsesmomentet manger. Det er imidlertid en stund siden jeg så en asiatisk actionfilm med bredere appell, så vi noterer oss for film nummer ti tusen (minst) som burde fått norsk kinovisning.

DESSUTEN

har jeg sett Roger Cormans The Last Woman on Earth, som var en fin liten fabel om hva som skjer når to menn og en kvinne overlever verdens undergang (mennene prøver selvfølgelig å drepe hverandre). Dette er en av tre filmer Corman laget i løpet av fem uker på Puerto Rico. Robert Towne (som senere fikk oscar for manuset til Chinatown) måtte spille den ene hovedrollen slik at han rakk å skrive ferdig manuset underveis. Filmen føles som en sur gammel onkel av de rolige partiene av Dawn of the Dead. Fin, spesielt i den litt sjeldne fargeversjonen.

Også har jeg sett the Wrestler, den er akkurat like bra som alle sier. Alle som har sett Beyond the Mat vil kunne se likhetene mellom Jake the Snake Roberts og Mickey Rourkes has-been. Dette er neppe utilsiktet.

I tillegg har to nye katakombefilmer blitt spikret, men de skriver jeg ikke om.

K MINUS 41 DAGER

(Lurer du på hva dette er? Se her)

Til tross for at legen sier at frøken Ut godt kan finne på å komme ut før tiden og assisterende arrangør (hvis vannet går) Iversen har vært slått ut av svineinfluensaen må vi vel sies å være i rute. Såvidt jeg har skjønt kommer i hvert fall Jeg, Fru Ut, Linda, Mari, Tante Ut, Gry, Nils J. Nesse, Hjorthen, Tor Andre, Anne, herr og fru Iversen og Lars Petter. Flere er ubekreftet men sannsynlige, så jeg har ingen grunn til å tro at vi blir særlig færre enn i fjor. Haakon går glipp av sine første katakomber fordi han er et helt annet sted. Det er plass til minst femti til, så ta kontakt hvis du vil komme, og dere som kommer kan godt ta med dere noen. Det er et svært arrangement i Kombene kvelden før, så sjansen er overhengende for at det lukter mer gammel fyll enn vanlig. Velkommen skal dere være.

Etndelig har jeg et utkast til program som jeg er rimelig fornøyd med. Sju langfilmer, to korte og en god spisepause ser det ut til å bli. Skulle gjerne hatt noe litt eldre og/eller litt «tyngre», akkurat nå ser programmet enda litt lettere ut enn i fjor. Så jeg er fortsatt åpen for forslag.

12 responses

  1. Jeg kan godt ta en runde i Oslo, se om flere er interesserte i å henge med – the more the merrier? Flott at du har programforslag i hodet allerede, jeg tør ikke foreslå noe fordi jeg ikke vil kødde med komposisjonen. 😀

    august 10, 2009, kl. 20:47

  2. Hvis du har forslag så vær så snill og kom med dem! Det er ikke noe problem å snu om på ting, og jeg er ikke mer enn 80% fornøyd slik det står i øyeblikket. Jeg sier bare nei hvis forslagene ikke passer inn, jeg.

    august 11, 2009, kl. 05:33

  3. H@@kon

    æsj, jeg kommer til å savne det å sovne til en super-sær film kl 00:00…

    Noen som kan oppfriske hvem som har vært sist ut av filmer på katakombene og som jeg har sovnet til? Mener det har vært Attack of the Gas Station (husker bensinstasjon i starten…og det er alt), The Holy Mountain (prøver å fortrenge de bruddstykkene jeg så)….Hmmm på K-07 må jeg ha sovet lenge, husker ikke sistefilmen…The Sword Bearer?

    (faq’en din er linket feil, Fred ut…den ender i Tordendomen Faq)

    august 11, 2009, kl. 15:54

  4. sharkbait

    Kimchi er vel omtrent like sterkt forbundet med koreansk mat som sushi er til japansk, så jeg foreslår Kimchiwestern som alternativ til Eastern. 🙂

    august 11, 2009, kl. 16:28

  5. H@@kon; du har glemt Faster Pussycat! Kill! Kill!

    Sharkbait: den er ike så dum.

    august 11, 2009, kl. 16:49

  6. H@@kon

    Var det avslutningsfilmen i 07? Sikker? Den så jeg hele av! 🙂

    august 12, 2009, kl. 06:20

  7. Tor Andre

    Invitasjonen til å komme med noen forslag til eldre og mer seriøse greier er uimotståelig. Forslag kommer straks på Facebook.

    august 12, 2009, kl. 21:13

  8. Anne

    Ååååå, kommer til å savne snorkinga di Haakon! Men, får håpe Petter oppveier det med litt fylleskravling slik at savnet ikke blir for stort:)

    Jeg har ingen filmforslag, men har skjønt hvilken bollywoodfilm det blir i år….

    Ellers stiller jeg så klart på dugnaden før og etter film. Hagestoler kan jeg også låne fra heimen.

    Anne

    august 13, 2009, kl. 15:46

  9. Anne: Filmen du har skjønt at det er er strengt tatt ikke en bollywoodfilm, men jeg skjønner hvilken du mener:)

    august 13, 2009, kl. 19:25

  10. Anne

    Detaljer, detaljer:)

    august 13, 2009, kl. 20:15

  11. Anne

    Hei, takk for hyggelig fredagskveld. Glemte å låne Sholay… Men, Synne hadde et veldig bra alternativ; Brutti, Sporchi e cattivi fra 1975 (tarvelig, heslige og vemmelige) av Ettore Scola.
    http://www.imdb.com/title/tt0074252/

    Kan abefales!

    august 16, 2009, kl. 08:20

  12. Tilbaketråkk: Hjorthen ser film: Action Boys | Hjorthen uttaler seg om ting han ikke har greie på

Legg igjen en kommentar

