Nå enda mer inkonsekvent

Filmer (og TV) siden sist: So Said We All

BATTLESTAR GALACTICA SEASON 4 (spoilerfri)

Så farvel Galactica, du gamle dame, flåtens stolthet og den beste Science fiction- serien i TV-mediets historie. Jeg gråt mer under Babylon 5´s legendariske Sleeping in Light- episode, men det skyldtes mer at jeg er eldre og mer kynisk nå enn noe annet. Kanskje hadde det også litt med Ronald D. Moore og co´s uredde mishandling av sine rollefigurer å gjøre; sjelden har vel et persongalleri blitt så til de grader pint, vrengt og snudd på hodet. Vi forventet ikke annet enn at han skulle gjøre det enda en gang. Og så fikk vi en SLUTT i steden, en slutt som har irritert mer enn en ihuget Galacticatilbeder, men en slutt like fullt.

Den siste episoden slik den er ment å vises er over tre timer lang. Første time ligner litt på Babylon5-episoden Into the Fire, et helsikes slag uten sidestykke. Resten ligner på ikke noe i det hele tatt, og jeg tror ikke det var mange som hadde sett denne utgangen på reisen. Enkelte elementer forblir uforklart (noen mener dette ligner mistenkelig på juks), men er likevel vakre.  Den grimme humoren serien gjennomsyres av er til stede i den endelige avslutningen, den kunne muligens ha blitt håndtert litt mer elegant.

Men likevel: Mye bedre med en og annen løs og frynsete tråd enn ingen oppnøsting i det hele tatt. Og jeg vil ikke vite hva som skjer videre, siste sesong av Babylon 5 (og ikke minst alle de mer eller mindre mislykkede gjenopplivingsforsøkene) viser at det er viktig å vite når det er nok. Som i all stor kunst er avslutningen på Battlestar Galactica motivasjon for å begynne forfra igjen, for å se om de virkelig hadde en plan, Cylonene.

BURN AFTER READING

Etter en lang tørkeperiode  (som egentlig bare resulterte i en skikkelig dårlig film, the Ladykillers) fikk Coenbrødrene kritisk gjenoppreising med No Country for Old Men, en film som ikke grep meg så voldsomt, selv om den absolutt var et skritt i riktig retning. Denne gangen er de tilbake med hjemmesnekret originalmateriale, og det passer meg mye bedre.  Dette er deres beste i dette årtusenet etter min mening.

Burn After Reading settes omhyggelig i gang, men fra Brad Pitts karakter introduseres er dette Klassisk Coen. Et opplagt stjernelag anført av en strålende John Malkovich som ligner mer og mer på REMs Michael Stipe (eller er det motsatt?), samt George Clooney  og Coenmaskot Frances MacDormand ser ut til å kose seg på jobb, og JK Simmons (som ikke kan gjøre noe galt for tiden)  som spionsjef er like god som noen av karakterene brødrene tidligere har drømt opp.

Og Emmanuel Lubezkis foto er nesten distraherende vakkert i en komedie.

DESSUTEN:

Har jeg sett en flott obskur europeisk filmatisering av en gammel tekst regissert av en ringrev i kultfilmsammenheng som umiddelbart fikk plass i årets Katakomber (dato kommer snart, det blir i SEPTEMBER), så den vil jeg ikke si for mye om. Perfekt kombefilm der det ikke er så mye annet enn budsjettet å kritisere.

The Protector (Tom Yun Goong) er en ordentlig dum actionfilm av den typen Hong Kong produserte et hundretall av på åtti- og nittitallet, men de har ikke helt fått draget på det i Thailand ennå, og selv Tony Jaa blir kjedelig når alt rundt ham er så usigelig teit som dette. Sørgelig at ikke noen klarer å bygge en skikkelig film rundt ham. Men denne scenen er tøff, da:

En halv time inn i Taxidermia har en rimelig desperat ungarsk millitær sex med et dyrelik rett etter at han har runket til den lille Piken med Svovelstikkene. Da gjorde jeg noe jeg ikke gjør så ofte, nemlig å bestemme meg for at dette blir for drøyt. Noen får fortelle meg hvorfor denne er bra.

Severance har enkelte øyeblikk, og the Office møter Deliverance – konseptet er ikke dumt, det. Men den er fort glemt.

En repriserunde på Repo: the Genetic Opera rakk jeg også. Kosefilm.

One response

  1. Flottings! Jeg hadde også langt større glede av Burn after reading, enn av No Country For Old Men. Jeg trodde en stund jeg var den eneste, men nå føler jeg meg langt mindre ensom.

    juli 17, 2009, kl. 16:27

Legg igjen en kommentar

