Nå enda mer inkonsekvent

Filmer siden sist: Dessuten Edition

Foxy Brown

er exploitation av det søte slaget. Her er det både lesbiske barslagsmål, voldtekt, kastraksjon, drap, tvungen heroinbruk og annet sånt som man forventer når man graver seg litt ned i søttitallets finkultur, men regissør Jack Hill  fokuserer på det komiske og dveler ikke ved stygge. Og Pam Grier oser av klasse uansett hvor hun befinner seg. Soundtracket er litt under middels, men dette er en av de klassiske Blaxploitationfilmene med god grunn.

Hellboy II: the Golden Army

har en skuffende enkel historie, men dette er helt uproblematisk når onkel Guillermo pøser på med sine monstre. Mannen er nå helt uslåelig når det skal fortelles eventyr, og jeg gleder meg som en unge til Hobbiten. Karakterene er like tøffe som forrige gang, men jeg hadde ønsket meg litt mer dybde. Du ser likevel ikke særlig finere fantasy i år.

Patrick

er en finfin thriller fra Australia om en fyr som ligger i en seng og ikke gjør noen verdens ting. Den flotte norske DVDen har den hittil lengste versjonen av filmen, og soundtracket til mine helter Goblin på egen cd. Det morsomme er at musikken til Goblin bare er å høre på den nedklipte europeiske versjonen. Når den lange versjonen i tillegg er en god del for lang er det bare å anbefale den versjonen jeg ikke har sett.

The Blues Brothers

Og apropos filmer som er for lange: Blues Brothers er en av favorittkomediene noen sinne, men den var over to timer i utgangspunktet så jeg er ikke sikker på at den trengte enda et kvarter. Elevene mine ga i alle fall klart uttrykk for at dette var trege greier, men hva vet vel de? Man kødder uansett ikke med folk som har på seg solbriller hele natta. Karrierehøydepunktet til alle involverte.

The Rising: the Ballad of Mangal Pandey

Og apropos lange filmer og filmer for fjortiser: denne har jeg skrevet om her og her og her, så det er vel nok. Nå har jeg vist den for tre forskjellige klasser som alle har digga den. Og den dekker en hel uke med pensum i engelsk, musikk, historie og RLE. Og siden den er ganske så historisk unøyaktig kan man bruke den til å trene kildekritikk også. Landets lærere bør kjenne sin besøkelsestid.

I am Legend

Jeg har fått meg BluRay-spiller, og denne fulgte med. Skulle egentlig se den på kino, men fordi jeg er stor fan av boka (og spesielt Vincent Price-versjonen) orket jeg ikke. Filmen er for boka omtrent som I, Robot. Genialt kildemateriale drukner i produktplassering, bilkjøring (Hva faen var greia med det?) og meningsløse actionsekvenser. Men litt som Pam Grier tilfører Will Smith en smule klasse til suppa.

La Den Rette komme Inn

Er også fin på BluRay, selv uten noe interessant ekstramateriale. Har du ikke sett denne ennå? Hvorfor ikke? Tulling.

2001

Jeg skammer meg litt over å ikke bruke 2001 ord på å skrive om 2001, men det får bli til en annen gang.  Ganske ofte synes jeg at dette er tidenes beste film. Og har du BluRay-spiller er dette et must. Den er strålende vakker på sliten VHS også, men i 1080p er den vidunderlig. Åpningen er til å grine av, og er du en av dem som synes resten beveger seg litt for omhyggelig kan du jo lese alle de små skiltene og etikettene i romskipene som her er synlige for første gang. Må snart se den undervurderte 2010 igjen også, tror jeg.

I tillegg koser jeg meg med Dexter, Star Trek: the original Series og snart Galactica.

Da skulle du være oppdatert. Mer film i løpet av uka, tenker jeg.  Skal få bestilt Katakomber også.

6 responses

  1. Liker ikke den første Hellboy-filmen, men Hellboy II: the Golden Army er herlig med magiske vesener. Mye bedre enn den første filmen.

    juni 22, 2009, kl. 08:47

  2. Gunnarb

    Takk for tipset om Patrick! Den har jeg ikke fått med meg, og den høres jo ut som noe i min gate.

    juni 22, 2009, kl. 09:16

  3. Anne

    Hei, fornøyd med bluRay-spilleren?

    juni 22, 2009, kl. 16:50

  4. Fornøyd med lyd og bilde, men selve spilleren (en Samsung til 1400 spenn, den billigste på elkjøp) er en drittspiller. Den glemmer hvor du er når den går i strømsparingsmodus, bruker evigheter på å starte og kan av en eller annen grunn ikke settes på pause. Tror en PS3 er det lureste foreløpig.

    juni 22, 2009, kl. 17:39

  5. Blues Brothers må eg få sett… kom 7 min inn i det i vår, men av ein eller anna grunn (lengden?) blei den satt på pause og liggande. Synd.

    The Rising: the Ballad of Mangal Pandey er ein av dei beste indiske filmane eg har sett… men har ikkje sett så mange. Likevel, dei fleste takka vere deg, T, har ikkje fått sett dei du sendte meg endå. Men snart 🙂

    Gled deg til avrundinga på Galactica. Meir skal ikkje bli sagt.

    Dessutan er Filmdagbok oppe og går.. men det visste du vel? 😉

    juni 27, 2009, kl. 20:11

  6. Har slått av RSS-en din, Asbjørn, så det visste jeg ikke. Men lite gleder meg mer. Har sett de to første av de siste Galactica-episodene, og er spent på hvordan de skal greie å samle alle de løse trådene nå.

    juni 27, 2009, kl. 21:18

Legg igjen en kommentar

