Nå enda mer inkonsekvent

#Amazonfail, eller Hvordan fikse ting skikkelig fort

untitled

Historien om Amazonfail startet med at mange oppdaget at bøker med temaet homoseksualitet plutselig forsvant fra salgslistene til Amazon.com . Forlegger, forfatter og blogger Mark R. Probst sendte en mail til Amazon for å høre hva som foregikk, og fikk følgende svar (min oversettelse):

«For å ivareta hele vår kundekrets ekskluderer vi «voksenmateriale» fra å dukke opp i enkelte søk og bestselgerlister. Siden disse listene lages ved hjelp av salgstall må voksenmateriale utelukkes også fra disse»

Saken er altså at Amazon.com visstnok (jeg har ikke merket noen spesiell forskjell, men det er sikkert riktig). har fjernet bøker som omhandler GLBT, som jeg akkurat har lært at står for GayLesbianBisexualTransgender, fra salgsrankingen sin. Dette har pågått en stund. Forfatteren Craig Seymor har for eksempel kranglet med Amazon om dette siden i februar.

Bloggkollektivet Smart Bitches, Trashy Books tok opp ballen. De laget en festlig ny definisjon av uttrykket Amazon rank og bombet google med den.

De smarte tispene hadde et par tusen følgere på Twitter, en av dem var Zanzando, i virkeligheten Maria Gerhardt. Hun er student i Berlin og hadde et par og tredve som fulgte henne på twitter. Hun kunne ha vært deg eller meg. Hun sendte Smartbitches´ melding til Neil Gaiman, som bør være kjent for lesere av denne bloggen.

untitled-4

Gaiman var den første jeg så som skrev en post på twitter merket #amazonfail. Han videresendte Zanzandos twitterpost med lenke til Probsts artikkel til sine 200 000 twitterfans, inkludert meg.

untitled-3

Dermed eksploderte det. Det ble ikke bedre av at noen søkte på «homosexuality» på Amazon og fikk opp denne festlige boka som første treff.

untitled-2

I skrivende stund går det en post merket #amazonfail hvert tiende sekund på twitter. LA times har allerede plukket opp saken. Amazon omtalte det hele som en glitch, hvorpå tusener av twitterbrukere merket postene sine med #glitchmyass.

Amazon kommer til å fikse dette skikkelig fort, tipper jeg.

I blant må man bare elske tiden vi lever i.

Ettermiddagsedit:

Jeg scoopet muligens Dagbladet med noen minutter i dag, men den norske bloggosfæren har allerede vært på saken en stund. Sjekk f.eks  Virvarr og fr. Martinsen.


2 responses

  1. Veldig bra skrevet om denne saken! Jeg kjente jeg ble mektig provosert da jeg leste om dette i formiddag, og jublende glad da jeg skjønte at nett-reaksjonene faktisk virket! 🙂 Jeg tar det som et generelt godt tegn for forbrukermakt.

    april 13, 2009, kl. 16:02

  2. j b

    Flott måte amazon.com bruker for å fortelle verden at «Se, vi lytter til dere! Vi gjorde en liten feilvurdering, men det tok bare noen få timer å rette opp. Vi er på deres side – dere kan stole på oss!»

    Og samtidig har de fått sendt signal til reaksjonære moralister om at de egentlig ønsker å holde visse typer litteratur lavt i terrenget. Dessverre ble de presset av for sterke krefter, men de har demonstrert sin vilje, ihvertfall!

    Når nå homo/lesbe/transe/…-bøkene er fullt ut på plass igjen, etter bare et par dager, er det neppe mer enn en liten håndfull kjøpere som vender Amazon ryggen. Det er nok adskillig flere som sier «Yeah! Gjennom blogging/twittering fikk vi diktert dem! Det er VÅR butikk!», eller som tenker «Sier du det, at Amazon har et godt tilbud av homsebøker?», eller noe slikt. Moralistene er nok mer fornøyd med at Amazon FORSØKTE å gjemme bort «umoralske» bøker, enn om de aldri hadde forsøkt. Så de har nok ikke tapt mange kunder på den fløyen, heller.

    Nei, jeg tror ikke de planla hele greia med det som mål. Men når fadesen var et faktum, tror jeg at det var denne typen tenking som styrte hvordan de rettet det hele opp igjen.

    april 13, 2009, kl. 17:15

Legg igjen en kommentar

