Nå enda mer inkonsekvent

Strøm

Omtrent slik fungerer hodet mitt:

Jeg går tur med bikkja, og har med meg mobiltelefonen. Så kommer jeg forbi telemark sentralsykehus. Jeg går rett forbi et skilt der det står KAPELL. Jeg tenker at det hadde vært morsomt å filme mange forskjellige skilt for så å klippe dem sammen slik at de får en ny mening. Jeg filmer KAPELL.

Litt lenger borte kommer jeg til et skilt der det står HØYSPENNING! LIVSFARE! Så jeg filmer det litt også, og kommer fram til at det er jo en naturlig sammenheng mellom HØYSPENNING! LIVSFARE! og KAPELL. Hva om noen havnet på KAPELLet fordi de ignorerte HØYSPENNING LIVSFARE? Det er nok best å filme høyspentmastene litt også i tilfelle. Jeg gjør det.

På gangveien på den andre siden av sykehuset er lyset fra lyktestolpene spesielt fint, så jeg filmer litt der. Det får meg til å tenke på Twin Peaks. I Twin Peaks ser Leland Palmer (spilt av Ray Wise) blant annet enn syk versjon av seg selv i speilet. Hva om en fyr overtalte seg selv til å klatre opp i høyspentledningen?

Jeg er jo alene her på gangveien, så jeg benytter anledningen til å teste det andre kameraet på telefonen, det som er ment for videosamtaler. Jeg bruker det til å filme en tenkt samtale mellom meg selv og en lett sykt utseende alternativmeg. Den går omtrent slik som dette.

Meg: Var det ikke i dag vi skulle over den høyspentledningen ´a?
Alternativmeg: Jo, kan vi ikke det ´a?
Meg: Vi får vel det da.
(de går)

Ikke noen imponerende replikkveksling akkurat, men det er kaldt og hvis noen ser meg blir jeg antakeligvis sperret inne så det får være.

Jeg går videre og kommer til kirkegården. Siden det er stadfestet at noen dør filmer jeg en gravstøtte. Litt lenger nede i veien er lysvirkningen fin igjen, så jeg filmer litt der for å ha noe som kan binde det hele sammen.

Vel hjemme slenger jeg alt inn i iMovie og klipper det sammen. Jeg bestemmer meg for at livet til hovedpersonen passerer i revy når han går i høyspentledningen, så jeg tar alt jeg kan finne av video som ser litt sprøtt ut (inkludert Ut Jr. på nyfødtavdelingen, noen dårlig opplyste klipp fra et bryllup, en snutt fra I´m not there filmet rett fra TV-en og et par klipp som lå på telefonen fra før.

Jeg klipper og koser meg i en times tid. Jeg kødder med hvitebalansen slik at alt blir blått og rosa for å få en antydning til helhet i bildene. Til slutt legger jeg på litt musikk. Siden jeg ikke er helt fornøyd med det hele nøyer jeg meg med å bruke noe ferdigmusikk fra garageband istedenfor å lage noe selv slik jeg pleier.

Til slutt slenger jeg det hele opp på Vimeo. Det har gått omtrent tre timer siden jeg gikk ut med bikkja.
Vodpod videos no longer available.

more about «Strøm (Current) on Vimeo«, posted with vodpod

Folk som kjeder seg kommer jeg aldri til å skjønne noe av.

4 responses

  1. Fantastisk! Jeg hørte på radioen i går eller når det var at folka på filmskolen på Lillehammer var bekymret fordi søkertallet var halvert siden sist. Er det ikke snart på tide å slutte å leke lærer, og gjøre noe fornuftig med livet ditt?!?

    😉

    februar 1, 2009, kl. 12:39

  2. Ikke frist meg…familien Ut må ha mat på bordet tross alt.

    februar 1, 2009, kl. 12:47

  3. Hehe, snakk om å få mye ut av en tur med bikkja! Høres ut som hodet ditt fungerer meget kreativt:)

    februar 2, 2009, kl. 18:41

  4. Som du la merke til la jeg igjen kommentar inne på Vimeo-siden til videoen din, så jeg skriver ikke mer om den her.

    Men angående det Hjorten sier; du er velkommen opp til Lillehammer! I motsetning til en del andre linjer er klippelinja fremdeles meget populær, så du bryne evnene før du søker. Lag flere filmer, det er altså det jeg sier! 🙂

    PS: Fikk du sett «Klassen», forresten?

    februar 8, 2009, kl. 22:36

Legg igjen en kommentar

