Nå enda mer inkonsekvent

Tordendomen4 Runde 1, Pulje4

Vil du være med ? Les her og kast deg på!

Litt skuffende Macworldpresentasjon i år, vi avreagerer med siste innledende runde i Domen. Videre fra forrige pulje gikk Pan´s Labyrinth, French Connection, Land of the Dead, Diary of Dead, Sweeney Todd, La Den Rätta komme inn, Vernon-Florida og, utrolig nok, the Mother of Tears.

Og til slutt:

25) JUNO vs. PERSONA

Spennet er stort i Domen i år, fra Slave of the Cannibal God til Persona, og midt i mellom er Juno.

27) KIKI´S DELIVERY SERVICE vs. DØD SNØ

Nevnte jeg at spennet er stort?

28) THE THIN BLUE LINE vs. SKAMMEN

Masse Bergman denne runda, her møter han Errol Morris. Ingen av disse går vel langt?

29) THERE WILL BE BLOOD vs. HVISKNINGAR OCH ROP

Bergman igjen! Mot en kulissespisende Daniel Day Lewis  kjemper nok selv Liv Ullmann forgjeves?

30) WHITE SONS OF THE DESERT vs. IRON MAN

Hjorthens bidrag til årets katakomber møter en opplagt Downey Junior.

31) TO KILL A MOCKINGBIRD vs. CRY-BABY

John Waters hjelper Johnny Depp med filmkarrieren mens Gregory Peck definerte sin for alltid med Mockingbird. Klassikere på hver sin måte.

32) DARK DAYS vs. OM SHANTI OM

Strålende Dokumentar om å bo i New Yorks undergrunn møter årets eneste Bollywoodfilm. Så stor forskjell kan det være på farger og svart/hvitt.

Ok, tilbake til apple.com for å sikle mer på iLife 09

18 responses

  1. 25) JUNO vs. PERSONA
    Enkel stemme til Juno. This ain’t no etch-a-sketch.

    27) KIKI´S DELIVERY SERVICE vs. DØD SNØ
    Skal se Død Snø om noen dager, Kiki er daukjip.

    28) THE THIN BLUE LINE vs. SKAMMEN
    Blank.

    29) THERE WILL BE BLOOD vs. HVISKNINGAR OCH ROP
    Blood.

    30) WHITE SONS OF THE DESERT vs. IRON MAN
    Satan! Den her var kjip. Iron Man koste jeg meg så mye med på kino at den må få stemmen, men eastern-filmen gjør seg absolutt ikke bort.

    31) TO KILL A MOCKINGBIRD vs. CRY-BABY
    Au, au. Mockingbird er ikke så enormt god som man skal ha det til, men stemme får den.

    32) DARK DAYS vs. OM SHANTI OM
    Blanque.

    januar 6, 2009, kl. 21:04

  2. Mangler det en film på 26?

    25. Juno
    27. Død Snø
    28. The Thin Blue Line
    29. There Will Be Blood
    30. Iron Man
    31 To Kill a Mockingbird
    32. Dark Days.

    januar 6, 2009, kl. 21:13

  3. Petter

    27) Død Snø
    29) There Will Be Blood
    30) Iron Man

    januar 6, 2009, kl. 21:20

  4. Kamp 26) ble borte og skal være:

    UNTIL THE END OF THE WORLD (trilogiversjonen) vs. THE FOUNTAIN
    De lett pretensiøses kamp. Takk til Iversen som først la merke til det.

    januar 6, 2009, kl. 22:35

  5. 25) Juno. Topp tre på favorittane mine for 2008.
    27) Kiki. Blant det aller beste av Ghibli.
    28) Pass.
    29) There Will. Litt gjetting.
    30) Pass.
    31) Cry-Baby. Urettferdig vanskeleg! CB er berre eit hårstrå framfor, men gjer meg i steikje godt humør.
    32) Om Shanti Om. Go Bollywood!

    januar 6, 2009, kl. 22:53

  6. 25) Her blir det Juno, som var utrolig søt. Jeg har ikke sett motstanderen. Synd for den.

    26) Ikke sett noen av dem, og må gå for The Fountain på grunn av en rykning i venstre stortå.

    27) Var skuffet over Kiki egentlig, så her må det bli Død Snø på mistanke. Vi får den vel til Florø i løpet av sommeren.

    28) Nå som jeg har lest meg opp på Morris, så må jeg gå for The Thin Blue Line. Bergman Schmergman.

    januar 7, 2009, kl. 00:13

  7. Oj! Hvorfor trykket jeg på send kommentar der? Det var litt for tidlig.

    Vi fortsetter:

    29) Kan dere tro det, men vi har faktisk ikke hatt There Will Be Blood på kinoprogrammet?!?! Jøss og Jesus, jeg burde tatt over programmeringen der med umiddelbar virkning.

    Jaja, vi hadde ti besøkende på No Country For Old Men, så det kan forsåvidt være det samme.

    Men jeg har ikke sett noen av dem, men stemmer altså på Blood uansett.

    30) Iron Man var litt oppskrytt, var den ikke? Jeg stemmer på mitt Katakombebidrag, så får den ihvertfall en stemme.

    31) Tenker vi går for Mockingbird. Passer jo bra med Gregory Peck i den filmen, gjør det ikke?

    32) Kjør Bollywood! Ja, Kjør Bollywood. Om Shanti Om.

    januar 7, 2009, kl. 00:18

  8. Charismaen noterte det, men jeg tar gjerne æren altså. Er det premie involvert? 🙂

    I heat 26 stemmer jeg på Fontenen.

    januar 7, 2009, kl. 07:21

  9. Dårlig tid, men jeg skal stemme på en film. Kan du gjette hvilken?

    Well, I was born on the wrong side of the tracks
    In the backseat of a stolen Cadillac
    I had my first cigarette before I could walk
    And I was strummin’ this guitar before I could talk
    ‘Cause I’m the king
    (king cry-baby)
    Yeah, ‘Cause I’m a king
    (king cry-baby)
    I’m a king
    (king cry-baby)
    A’ king cry-baby with a tear in my eye
    And if you mess with the king, you’re gonna cry,
    Oh baby don’t cry, a’ baby cry, a’ baby cry baby cry
    Reeeeeeow

    Og så tilbake til jobbing

    januar 7, 2009, kl. 07:50

  10. Tor Andre

    25. Denne var veldig vond for meg, siden Persona er min favoritt-Bergmann. Juno er imidlertid en av fjorårets favoritter. Sjelden har en film levd bedre opp til hypen, nesten hver replikk er en liten konfektbit. Men siden den virker ganske trygg videre tviholder jeg på statusen som pretensiøs og gir min stemme til Persona. Men jeg blir lei meg om det slår ut Juno.
    26) Jeg er faktisk veldig svak for Fountain.
    27) Ingen sterke følelser her, men jeg gir en støttestemme til hjemmesnekrede norske regissører.
    28) Mest lyst til å se The thin blue line
    29) There will be blood, en fantastisk bra film, helt til slutten, hvor den blir en parodi på seg selv.
    30) Iron man er ikke noe mesterverk, men et imponerende smart stykke underholdning
    31) To kill a mockingbird
    32) Om Shanti Om ser jammen ut til å gå videre! Da sparer jeg kruttet og to poeng til en eventuell neste runde. For her har jeg en del jeg har lyst til å si.

    januar 7, 2009, kl. 07:53

  11. 30. IronMan. Den var altfor stapptøff til å ikke få en stemme 😉

    januar 7, 2009, kl. 08:45

  12. 26. Helt klart The Fountain. Visuelle, historien og ikke minst filmmusikken er så vakkert. Og avsluttningen gir meg alltid en skikkelig knockout

    januar 7, 2009, kl. 09:46

  13. 25. Jeg så en gang de ti første minuttene og ble både lattermild og irritert på en og samme tid. Juno it is!

    26. Until the end of the world så jeg på kino da den gikk der, og er faktisk muligens mitt første møte med noe annet enn barnefilm eller amerikansk film. Jeg husker den ikke som så veldig god egentlig, og jeg liker jo The Fountain ualminnelig godt også. Jeg tror faktisk jeg har mest lyst til å se The Fountain en gang til. Den andre filmen er jo for lang.

    27. Jeg har lyst til å se Død Snø, til tross for at Kill Buljo nok er den minst gode filmen som har hatt omfattende kinodistribusjon i Norge. At den er bedre enn Kiki kan jeg ikke tenke meg så den får min stemme.

    28. Jeg stemmer ut Bergman her til fordel for en svært viktig dokumentarfilm.

    29. Jeg liker ingen av disse. Blank.

    30. Østern-filmen høres jo kul ut, men den er neppe like kul som Downey jr. Iron Man får min stemme.

    31. To klassikere på hvert sitt vis. Mockingbird blir nok stående.

    32. Blank

    januar 7, 2009, kl. 10:14

  14. Fru Ut

    25) Jeg går fortsatt rundt og synger på avslutningssangen fra Juno:) Og resten av soundtracket er også kjempebra! Ellers er det vel, sammen med Amelie, den søteste filmen jeg vet om. Oj, nå fikk jeg i grunn lyst til å se både Juno og Amelie…

    26) The Fountain. Den får poeng til tross for at den var litt rar… Synes ikke den var så bra som mange skulle ha det til.

    27) Har ikke sett død snø, så derfor går poenget til Kiki.

    28) Pass

    29) Her går stemmen til Bergman. Han har en fantatisk evne til å skape spesielle stemniger i filmene sine.

    30) Iron man. Den var MYE bedre enn forventet og Robert Downey Jr. er en kanonbra skuespiller!

    31) Denne var vanskelig, men jeg tror nok Johnny Depp stikker av med seieren:)

    32) Ingenting er som en skikkelig Bollywoodfilm:)

    29)

    januar 7, 2009, kl. 16:50

  15. MÅ vel stemme litt før jeg teller jeg også:

    25: Persona er en forunderlig film, men det er med tungt hjerte jeg stemmer mot Juno.

    26: Until the End of the World er selv i den vanlige versjonen en film man bare lar skylle over seg. I nær fire timer lang versjon er den et mesterverk.

    27: Kiki er en mye bedre enn Død Snø, så den får min stemme selv om jeg gleder meg til å se den på nytt. Ein Zwei Die er årets tagline til nå.

    28: Ikke sine respektive regissørers største øyeblikk noen av disse. Stemmer på Ullmann og Von Sydow av gammel vane, i en film som jeg fortsatt hevder er science fiction god som noen.

    29: Nå har jeg stemt på så mange Bergmanfilmer at jeg skal la det være, takket være Johnny Greenwood, PT Anderson og Daniel Day-Lewis.

    30) Her tror jeg jammen russerne skal få en sympatistemme siden det er en HEL fin film og Iron man bare er 3/4 fin film (kampen på slutten er litt kjip).

    31) Kan ikke stemme mot Cry-Baby, en liten outsider i årets Dom.

    32) Dark Days er en fin fil men Om Shanti Om feirer filmskapning med en uhemmet sentimentalitet man ikke har sett siden Singin´ in the Rain.

    januar 7, 2009, kl. 17:37

  16. Foreløpig telling. Puh. Dette kommer til å ta tid:

    25) 7-1 Juno

    26) 1-4 Fountain. Snufs.

    27) 4-5 Død Snø

    28) 4-1 Errol Morris. Nesten bare jeg som stemmer på Ingmar.

    29) 7-1 Blood

    30) 2-7 Jernmannen

    31) 5-5, Siden Asbjørn blir i Steikje godt humør og markus synger mens han stemmer får Cry Baby en dobbeltstemme. Den er dermed foran på min stemme i øyeblikket men avstemningen stenges ikke før i morgen (da kommer en filmpost med ny runde i overimorgen), så mye kan skje.

    32) 1-5 Om Shanti Om

    januar 7, 2009, kl. 18:03

  17. 25) JUNO vs. PERSONA

    Tja. Må se Persona minst en gang til før jeg kan uttale meg skråsikkert om klassikerstatusen. Akkurat pr i dag ville jeg valgt Juno. Og gjør det.

    26) UNTIL THE END OF THE WORLD (trilogiversjonen) vs. THE FOUNTAIN

    The Fountain.

    27) KIKI´S DELIVERY SERVICE vs. DØD SNØ

    Dette blir tross alt ingen konkurranse. Kiki’s.

    28 ) THE THIN BLUE LINE vs. SKAMMEN

    Tror jeg stemmer usett på Morris.

    29) THERE WILL BE BLOOD vs. HVISKNINGAR OCH ROP

    TWBB er en av de verste opplevelsene jeg hadde i 2008, Viskningar och rop en av de sterkeste. Jeg gir en stemme til hver av de fire kvinnene i Vor og en ekstra stemme til Liv Ullmanns skrik.

    30) WHITE SONS OF THE DESERT vs. IRON MAN

    Iron Man var driitkul, men det er Hjorthen også. For moro skyld stemmer jeg på filmen hans, aner ikke hva det er for noe.

    31) TO KILL A MOCKINGBIRD vs. CRY-BABY

    TKaM er passe svulstig, men passe herlig også. Min stemme går til Atticus.

    32) DARK DAYS vs. OM SHANTI OM

    Blank

    januar 9, 2009, kl. 07:28

  18. Jepp, det var det for første runde, med følgende filmer videre: JUNO, THE FOUNTAIN, KIKI´S DELIVERY SERVICE (på dobbeltstemme), THE THIN BLUE LINE, THERE WILL BE BLOOD, IRON MAN, TO KILL A MOCKINGBIRD og OM SHANTI OM.

    Andre runde starter søndag ettermiddag.

    januar 11, 2009, kl. 07:29

Legg igjen en kommentar

