Nå enda mer inkonsekvent

Tordendomen, runde 1 pulje 2

Da var the Orphanage, Vargtimmen, KamikazeGirls, Mad Detective, Doomsday, Think Fast Mr. Moto, Mannen som elsket Yngve og Wall-E videre til neste runde

And without further ado, som de sier i utlandet:

9) FUTURAMA: THE BEAST WITH A BILLION BACKS vs. THE GENERAL

Bender vs. Buster? Spennende.

10) THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD vs. THE HOUSE WITH LAUGHING WINDOWS

En av de beste fra 07 mot original giallo. Fordel Jesse tipper jeg.

11) TEKKON KINKREET vs. NACHO LIBRE

Veldig fin anime mot en av favorittkomediene mine fra de siste årene. Men det er vel bare jeg som digger Nacho?

12) BATTLE ROYALE vs. THE PASSENGER

Battle Royale trenger neppe nærmere introduksjon. The Passenger var jeg egentlig ikke så veldig begeistret for, men den snek seg med på en deilig innledning og avslutning. Og dette er vel faktisk også Jack Nicholsons første tur i domen.

13) KING KONG (Jackson, dritlang versjon) vs. NO COUNTRY FOR OLD MEN

For meg blir aldri Kong lang nok, og No Country var en bittebitteliten skuffelse. Coenbrødrene har allerede en film i æreshallen og kan fort få en til her.

14) BE KIND REWIND vs. THE DARK KNIGHT

Jack Black for andre gang i denne runden. Han er nok sjanseløs mot den tøffeste inkarnasjon av Batman siden Frank Millers legendariske the Dark Knight Returns. Vær så snill Nolan, vent et tiår, film så den.

15) MARTIN vs. BODY OF LIES

Stort mer forskjellige filmer får du ikke. Romeros Lavmælte vampyr mot Ridley Scotts ikke fullt så lavmælte midtøsten.

16) KARMEN I KHAYELITSHA vs. SLAVE OF THE CANNIBAL GOD

Karmen eller kannibaler? Opera eller griseri? Dette høres nesten ut som Fru Uts personlige helvete. Jeg holdt på å kjøpe en uklipt versjon av kannibalfilmen i romjula, men hun så så urolig ut at jeg ombestemte meg.

Litt mer obskure ting i denne runden, men kjør på!

18 responses

  1. 9) FUTURAMA: THE BEAST WITH A BILLION BACKS vs. THE GENERAL
    Ehm. Ikke sett noen, stemmer blankt fordi jeg hører at dette ikke var en særlig super Futurama-flick.

    10) THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD vs. THE HOUSE WITH LAUGHING WINDOWS
    Giallo. Jaha. Da blir det Jesse James.

    11) TEKKON KINKREET vs. NACHO LIBRE
    Å herre min gud! Anime mot Jack Black? Kan man gi dobbelt antistemme? Blankt.

    12) BATTLE ROYALE vs. THE PASSENGER
    Battle Royale, enkelt.

    13) KING KONG (Jackson, dritlang versjon) vs. NO COUNTRY FOR OLD MEN
    Vanskelig, i og med at jeg ikke syns noen av disse fortjener hypen. Stemmen går til King Kong fordi den tross alt kan by på litt mer action, men jeg foretrekker fremdeles en joggetur i regnet.

    14) BE KIND REWIND vs. THE DARK KNIGHT
    Knekten. Utvilsomt. 2008 var et ganske bra blockbusterår?

    15) MARTIN vs. BODY OF LIES
    Ikke sett BoL, men Martin er jo en liten perle. Stemmer på den.

    16) KARMEN I KHAYELITSHA vs. SLAVE OF THE CANNIBAL GOD
    Ikke sett noen, stemmer på Cannibal God fordi den har kannibaler. Om det er tilfellet for Karmen også må stemmen regnes som blank.

    januar 3, 2009, kl. 23:03

  2. Fru Ut

    9) Futurama

    10) Jesse James

    11) Pass

    12) The Passenger

    13) No country for old men

    14) The Dark Knight

    15) Pass

    16) I hvert fall ikke Carmen og i hvert fall ikke kannibalfilmen! Pass.

    januar 3, 2009, kl. 23:35

  3. 9. The General
    10. Filmen med lang tittel som ødela filmanmeldelser i alfabetisk rekkefølge på siden min. THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
    11. TEKKON KINKREET øynene mine har aldri blitt de samme igjen etter å ha sett Jack Balck posere for mye i bar overkropp.
    12. Helt klart Battle Royale. Det var filmen som fikk meg interessert i japansk film igjen, og Kou Shibasaki er bare sååå lekker!
    13. No Country for Old Men. Jeg syntes King Kong var best den første halvdelen, så mistet jeg interessen.
    14. Helt klart The Dark Knight. Manglet de store actionscenene, men Heath LEdger og Aaron Eckhart er fantastiske, spesielt HEath Ledger. Mannen er jo ikke til å gjenkjenne.
    15. Body of Lies
    16. Jeg tolerer ikke dyredrap for underholdningens skyld, det er forkastelig. Jeg har ikke sett Slave of The Cannibal God, men er ganske sikker p at det er noen dyredrap der som er unødvendige. Da går min stemme til KARMEN I KHAYELITSHA.

    januar 4, 2009, kl. 10:18

  4. Tor Andre

    Åh nei! Jeg har gått glipp av en runde. Men egentlig var jeg godt fornøyd med resultatet.

    9. The general. Småmorsom tegnefilm kan ikke hamle opp med en av de store klassikerne.
    10. The assisination… var virkelig bra. I en lang film med en lang tittel ble jeg veldig nysgjerrig på alt materialet som var kuttet bort. Sjelden jeg ser en så lang film og ønsket å se mer av hva som skjedde etterpå.
    11. Tekkon Kinkreet, en fascinerende blanding av japansk og fransk stil.
    12. Battle Royale
    13. No country for old men kan jeg holde timelange pretensiøse foredrag om. Prøvde å overbevise en skuffet Coen-fan om at dette var et mesterverk, uten suksess, men her er det min overbevisning som teller. King Kong i ny tapning misliker jeg sterkt.
    14. The dark knight. Hvor god den er? Jeg kjøpte DVD til full pris. Finnes knapt noe mer overbevisende argument i min bok for at en film er en innertieer. Men jeg likte Be kind rewind langt bedre enn de fleste.
    15. Har ikke sett noen av dem. Tror jeg stemmer blankt.
    16. Jeg synes ikke Karmen var mer enn sånn passe, men jeg har blitt litt opera-fan det siste året, så min stemme går i den retningen.

    januar 4, 2009, kl. 12:56

  5. Etter en deilig formiddag i selskap med the Saragossa Manuscript (fabelaktig, anmeldelse en av dagene); here are the votes from the fredutian jury:

    9) Denne var litt vanskelig, faktisk. Futuramafilmen gjorde seg bedre ved andre kikk mens the General var litt skuffende. Tror jeg stemmer Bender tross alt.

    10) The Assassination of bladibladibla gjorde te sterkere inntrykk selv om motstanderen er fin og må sees for den mest vanvittige twisten i filhistorien.

    11) TekkonKinkreet er nok en bedre film EGENTLIG. Men jeg er bare så veldig glad i Nacho Libre….

    12) Battle Royale er i nærheten av min topp fem noensinne. Vet ikke helt hva den skal møte for at jeg ikke stemmer på den.

    13) King Kong! Jeg ser absolutt kvalitetene i NCFOM (hva er det med disse fryktelig lange titlene? Død Snø er en fin tittel. Og M), men jeg respekterer den mer enn elsker den. Og Bollywoodtreningen min har gjort meg svært tolerant over filmer som varer nesten evig. Igjen må jeg vise til the Saragossa Manuscript.

    14) Dark Knight, som jeg skal se enda en gang i kveld.

    15) Martin med en mil. Body of Lies kom bare med for sitt flotte skuespilleri.

    16) Karmen er en nydelig film (og en finfin opera). Cap. Charismas argumentasjon er også solid (Selv om det bare gikk med en firfisle i den versjonen jeg så).

    januar 4, 2009, kl. 14:31

  6. Foreløpig telling, ny runde i morgen, så mye kan forandre seg ennå.

    9) 2-2 Futurama
    10) 5-0 TAOJJBTCRF
    11) 2-1 TekkonKinkreet
    12) 4-1 eksploderende ungdomsskoleelever (er spent på om jeg får google-hits fra den kommentaren? Jeg hadde en gjest her om dagen som hadde søkt på sex+med+tante men det er en annen historie.
    13) 2-3 No Country

    14) 0-5 Batman

    15) 2-1 Martin

    16) 4-0 Karm

    januar 4, 2009, kl. 14:42

  7. trondjo

    Har ikke tid til utfyllende kommentarer, men:

    9) –
    10) The Assassination…
    11) –
    12) The Passenger
    13) No Country for Old Men
    14) The Dark Knight
    15) Martin
    16) –

    januar 4, 2009, kl. 15:06

  8. 9. THE GENERAL. Fordi vi er voksne mennesker og skjønner at dette er på et ganske annet nivå enn en Futurama-film.
    10. THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD. For jeg er usikker på om jeg har sett The House With… , så da kan den ikke være Så bra?
    11. –
    12. THE PASSENGER. Fordi vi liker kunstfilm.
    13. NO COUNTRY FOR OLD MEN. Jeg digget jo King Kong òg, men No Country smalt i issen.
    14. THE DARK KNIGHT. For Be Kind Rewind var en litt skuffende utførelse av et briljant konsept. Batmanfilmen er umulig å ikke bli imponert av.
    15. MARTIN er en veldig smart og spennende film.
    16. Ikke sett noen av dem. SLAVE OF THE CANNIBAL GOD har en mye bedre tittel.

    januar 4, 2009, kl. 16:10

  9. h@@kon

    Yikes! Jeg glemte helt Tordendomen!
    Også 1. runde da gitt, men heldigvis ser jeg «mine» kandidater gikk videre.

    9. General. Enig med Nils
    10. the house with…så den fikk noen stemmer også.
    11. Pass
    12. Battle royle. Fordi den har jeg sett.
    13. No country. Den minst dårlige av de to.
    14. Dark knight
    15. pass
    16. Opera. Liker kanibaler mindre enn opera.

    januar 4, 2009, kl. 19:20

  10. Dette kommer til å bli rart. Jeg sitter å ser på nonner som hemger i tråder og folk som spiser cheeseburgere og drikker snodig øl som det kommer røyk ut av og masse farger og en litt rar donald duck som er opptatt av tenner. Hmm, se ned på pc og svar.

    9) FUTURAMA: THE BEAST WITH A BILLION BACKS vs. THE GENERAL
    Gooo Bender.

    10) THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD vs. THE HOUSE WITH LAUGHING WINDOWS
    Har ikke sett noen av disse men jeg har en låt av David Bowie som heter laughing gnome. Tenkte bare å nevne det, så ingen poeng her.

    11) TEKKON KINKREET vs. NACHO LIBRE
    Hmm vi er tilbake til noe jeg sa i forrige runde. Har jeg ikke sett noen filmer i fjor. Feks filmen jeg ser på nå hadde noen hårete menn som så ut som de var med på et hamster res. Null poeng

    12) BATTLE ROYALE vs. THE PASSENGER
    Battle Royale. Hva skal jeg si?

    13) KING KONG (Jackson, dritlang versjon) vs. NO COUNTRY FOR OLD MEN
    Jeg har 5 stk King Kong huer hengende på veggen. Tipper det betyr at jeg likte King Kong. Poeng altså til King Kong.

    14) BE KIND REWIND vs. THE DARK KNIGHT
    Sorte ridder var nyttårsaften filmen min. Den var veldig bra. Poeng til den kappekledde

    15) MARTIN vs. BODY OF LIES
    Martin får poeng

    16) KARMEN I KHAYELITSHA vs. SLAVE OF THE CANNIBAL GOD
    Har ikke sett noen av disse. Trodde først at slave of the cannibal god var en emanuelle film, men den het vist noe som last zombies et eller annet. Ingen poeng her.

    Hmm, nå må jeg tilbake til filmen som nå handler om en dansende støvsuger som blir banket av noen folk. Og en mann i mange farger som blir gal tipper jeg.

    God kveld

    januar 4, 2009, kl. 19:56

  11. Anne

    9) FUTURAMA: THE BEAST WITH A BILLION BACKS
    12) BATTLE ROYALE
    13) NO COUNTRY FOR OLD MEN

    januar 4, 2009, kl. 20:11

  12. Hey! Her må det sendes en stor takk til fru Ku Ut, som sendte El Orfanato videre. Hadde den røket ut allerede i første runde måtte jeg tatt et oppgjør med noen.

    Så over til stemmene:

    9) Har ikke sett noen av disse, men har ikke egentlig fått den helt store foten for Futurama, så jeg gir stemmen min til General Buster. Under tvil.

    10) Her er det ingen tvil: Jesse James står seg bra mot det beste av det beste, og har ingen problemer med å banke ut en film jeg ikke har sett. Men har tenkt å sjekke den ut faktisk.

    11) Her har jeg ikke sett noen av dem, så da må det bli Tekkon på magefølelsen.

    12) Battle Royal skal helt inn i topp fire i år føler jeg. Vekk med The Passenger.

    13) Jeg var også ørlite skuffet over No Country For Old Men, men satte det på kontoen for at jeg akkurat hadde lest boka. Hvilket gjør at jeg må være uenig med hvem det nå var som sa at han helst ville vite filmens handling før han så den, slik at han kunne konse på virkemidlene i stedet for uvesentligheter når han så den.

    Men jeg stemmer på Coen-brødrene allikevel. Jeg syntes King Kong ble for lang, og at det var den vanlige Jackson-blandingen av vrøvl og genialitet, som jeg egentlig fikk nok av gjennom LoTR-trilogien.

    14) Kan vel ikke unngå å stemme på Batman i denne matchen ihvertfall. Kan bli vanskelig i de fleste matcher faktisk.

    15) Body of Lies får vi på kino til uka her i byen, Martin har jeg ikke sett. Så da blir det magefølelsen igjen. Jeg går for Martin.

    16) Her har jeg verken sett, eller lest nok om filmene til at jeg kan ha noen kvalifisert mening. Jeg kan vel ikke en gang ha en kvalifisert magefølelse. Skitt au. Stemme til kannibalguden allikevel!

    januar 5, 2009, kl. 12:45

  13. Ny telling, fortsatt ikke endelig, har heller ikke denne gang sett veldig nøye på kommentarstemmene ettersom begrunnelsene virker solide over hele linja. Skal heller sjekke der det blir ekstra jevnt De fleste ser rimelig avgjorte ut her, med litt spenning igjen i 9)

    9) 5-4 General
    10) 8-1 Jesse
    11) 3-1 TekkonKinkreet (Jack Black-haterne er litt flere enn anime-haterne)
    12) 8-3 Battereroyaru
    13) 3-8 No Country
    14) 0-10 (!) Batty
    15) 6-1 Martin
    16) 5-2 Karmen

    januar 5, 2009, kl. 13:29

  14. Dårlig med reklame for Tordendomen i år… missa derfor første runde, men nå er jeg med (hvis jeg ikke er for sein ute da…?)

    9. Buster Keaton gjør jo alt i stumhet, mens Futurama er mindre kjent for å klare seg uten tale. Buster er nok milevis mer elegant og får min stemme.

    10. Har ikke sett denne gialloen, men jeg har sett lite giallo jeg virkelig har likt så Jesse får min på grunn av godt spill av Affleck og originalt kamera.

    11. Tekkonkinkreet er tusen ganger friskere enn en ganske slapp og oppskriftsmessig Black-komedie.

    12. Her må jeg nok stemme Battle Royale selv om jeg nok ikke liker den like godt som mange andre. Antonioni er nok en smule mer pretensiøs også og det liker jeg jo ikke…

    13. Coen-brødrene slår King Kong i håndbak når som helst, men kanskje ikke like flinke sånn rent emosjenelt 🙂 Likevel er nok No Country for Old Men den beste filmen fra 2008. Den nye King Kongen er ikke årets beste film noe år.

    14. Michel Gondry mot Christopher Nolan? Lett! Franskmannen ler 2008s mest oppskrytte film nord og ned.

    15. Jeg synes Body of Lies var ok, men litt langtekkelig og alt for lite modig. Stemmer derfor på Martin.

    16. Har ingen forutsetning for å stemme på noen av disse gitt…

    Håper jeg rakk dette nå?

    januar 5, 2009, kl. 15:27

  15. Velkommen tilbake, Gunnar! Du fant veien allerede til andre runde, så da holdt vel markedsføringa brukbart? Tror jeg har gjort akkurat det samme som alle år (en post i filmantropforumet, to poster her) pluss en tweet eller to, så kanskje et er lesevanene dine som har endret seg siden i fjor?

    Bangsmoensertifisert sluttresultat

    9) 6-4 General (Gunnars begrunnelsen er ikke dum, men jeg kan ikke begynne å dele ut ekstrapoeng så seint det trengs jo ikke heller)
    10)9-1 Jesse
    11) 4-1 Tekkon
    12) 9-3 Royale (with cheese)
    13) 3-9 Country
    14) 1-10 Batman (men godt å se at noen forsvarer BKR tross alt)
    15) 7-1 Martin
    16) 5-2 Karmen

    Da stenger vi, ny post om litt.

    januar 5, 2009, kl. 15:49

  16. Faen så fort dette gikk da?! Her er mine for denne runden:

    9) FUTURAMA: THE BEAST WITH A BILLION BACKS vs. THE GENERAL

    Haha. Generalen, lett.

    10) THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD vs. THE HOUSE WITH LAUGHING WINDOWS

    Satan så kjedelig den JJ-filmen var, men stemmer likevel på dne fordi det er en western.

    11) TEKKON KINKREET vs. NACHO LIBRE

    Blank

    12) BATTLE ROYALE vs. THE PASSENGER

    Tja… blank, tror jeg.

    13) KING KONG (Jackson, dritlang versjon) vs. NO COUNTRY FOR OLD MEN

    Hoho, du har rar filmsmak, Fred. Men du er jo ganske trivelig, likevel. No Country.

    14) BE KIND REWIND vs. THE DARK KNIGHT

    Så faktisk TDK på nytt i går, eller deler av den. Like elendig som forrige gang, kanskje enda litt verre. Så rar klipping. Og så kjedelig. Blank stemme.

    15) MARTIN vs. BODY OF LIES

    Blank

    16) KARMEN I KHAYELITSHA vs. SLAVE OF THE CANNIBAL GOD

    Blank

    januar 5, 2009, kl. 23:03

  17. Det går faktisk så fort at du er for sent ute! Prøv neste post i steden!

    januar 6, 2009, kl. 05:41

  18. Jo, jeg visste jo det så klart. Postet i ren frustrasjon.

    januar 6, 2009, kl. 09:31

Legg igjen en kommentar

