Nå enda mer inkonsekvent

Tordendomen4: runde 1 pulje 1: Once again back is the incredible…

Ny i Tordendomen? Les hva dette er for noe her

Jess, da er vi klare. Det har vært så få besøkende her i det siste at det er mulig det bare blir meg som stemmer, men det gjør ingenting.

01) BLACK SNAKE MOAN vs. THE ORPHANAGE

Aiaiaiai. Smerte fra første kamp av!

02) VARGTIMMEN vs. A HISTORY OF VIOLENCE

En av totalt 5x Bergman mot 1X Cronenberg

03) KAMIKAZE GIRLS vs. TRANSFORMERS

Transformers snek seg med i årets Tordendom, men hadde nok bedre muligheter til å nå langt i fjor. Her møter de en stor favoritt hos familien Ut, som etterhvert flere av de som ofte stemmer i Domen har sett.

04) THANK YOU, MR. MOTO vs. MAD DETECTIVE

To outsidere i Domen dette, den nest beste Motofilmen (altså IKKE den fra Katakombene) mot en av Johnnie (Running on Karma) Tos siste.

05) FIDO vs. DOOMSDAY

Fido gikk nesten helt hjem i fjor og har muligens fått flere fans siden sist. Neil Marshalls apokalypse med kannibalistiske innslag får det nok tøft her.

06) THE TROUBLE WITH HARRY vs. THINK FAST, MISTER MOTO

Moto fra Katakombene mot Hitchcock i det lune hjørnet.

07) SMULTRONSTÄLLET vs. MANNEN SOM ELSKET YNGVE

Disse ble jo faktisk anmeldt sammen også.

08) WALL-E vs. ONCE UPON A TIME IN CHINA 2

Wong vs. Wall? Vanskelig, men Wall-E er en av storfavorittene i år, så Jet Li kommer muligens til å slite.

Kjør på!

15 responses

  1. FAQ-en funker visst ikke, så jeg limer den inn her og fikser den omgående.

    TORDENDOMEN FAQ

    Eh, har dette noe med Tordenbloggen å gjøre ?

    Ikke annet enn at Hjorthen, grunnleggeren av Tordenbloggen, likte konseptet så godt at han lagde sin egen vri på det. Men her handler det altså om film, ikke blogger.

    Så hva er Tordendomen, da ?

    Tordendomen er en ukonvensjonell kåring av gode filmer, en kjærkommen anledning til å krangle om hvilke filmer som egentlig er best. Jeg plukker ut de 64 fire filmene jeg likte best av dem jeg så siste år, og setter dem opp mot hverandre i et cupsystem til vi står igjen med en vinner. Dere og jeg stemmer på filmene. En begrunnet stemme teller dobbelt. Jeg har dobbeltstemme hvis det skulle bli likt.

    Ok, hvor stemmer vi?

    I kommentarfeltet til posten der kampene ble trukket. Det er lov å stemme helt neste kamper legges ut, som regel tar det et par dager.

    Er det noen kriterier jeg bør ha i bakhodet når jeg stemmer?

    Du stemmer som du selv synes, men er det vanskelig å bestemme seg kan dette være til hjelp. Spør deg selv:

    1) Hvilken av filmene synes jeg er best?

    2) Hvilken av filmene synes jeg er mest underholdende?

    3) Hvilken av filmene har jeg mest lyst til å se akkurat nå?

    Hmm. Rart. Så dette er en slags tradisjon, altså?

    Jepp. Vi starter rundt nyttår (siden filmene skal være sett i foregående år), og dette har pågått siden nyttårshelgen 05/06

    Men hva er vitsen, egentlig?

    Det er gøy! Og listen med filmer i Æreshallen (der de fire beste fra hver Tordendom havner) blir sakte men sikkert en slags kanon over det ypperste av klassikere. Målet er å ha hundre filmer der, men det kommer jo til å ta 25 år, så vi får se hvor lenge folk gidder å være med.

    Hvem kan være med?

    Hvem som helst!

    Hvilke filmer er med i Æreshallen?

    Jo det skal jeg fortelle deg:

    The Apartment

    Blade Runner (final cut)

    L.A. Confidential

    Lord of the Rings: the Return of the King

    Malteserfalken

    Miller´s Crossing

    Monty Python & the Holy Grail (vinner TD1)

    My Neighbour Totoro

    Oppdrag Nemo

    Serenity

    Singin´ in the Rain

    Suspiria

    januar 1, 2009, kl. 11:12

  2. 1. Black Snake Moan
    2. A History of Violence
    3. Transformers. Kamikaze Girls ble for jentete. Skal gi den en sjanse til. Megatron er og forblir kongen.
    4. Mad Detective. Selv om jeg litt skuffet fortjener filmen ett ekstra poeng for den geniale scenen der Ching Wan Lau møter alle personlighetene på gata. Noe av det tøffeste jeg har sett. Synd at historien ikke er bedre, for Mad Detective kunna ha vært en klassiker. Den har ihvertfall overnevnte scene og en forrykende slutt.
    5. Fido
    6. The Trouble with Harry
    7. Mannen som elsket Yngve
    8. Wall-E. Er absolutt den beste animasjonsfilmen jeg har sett. Once Upon a Time in China 2 er ikke i nærheten av den første filmen. Jeg har blitt lei av å se Jet Li leke seg med vaier, det blir for mye. Donnie Yen er selvsagt konge, og nå nærmer det seg Ip Man (jippi).

    Godt nyttår forresten. 🙂

    januar 1, 2009, kl. 13:04

  3. 01) BLACK SNAKE MOAN vs. THE ORPHANAGE
    Jeg har ikke sett BSM, men kan umulig tro at den gir meg noe mer enn Orfanato. Soleklar stemme til barnehjemmet.

    02) VARGTIMMEN vs. A HISTORY OF VIOLENCE
    Vargtimmen drar hjem seieren her, selv om voldshistorien også er solid håndverk. Det er bare noe ved Vargtimmen.

    03) KAMIKAZE GIRLS vs. TRANSFORMERS
    Aner ikke. Jeg stemmer blankt.

    04) THANK YOU, MR. MOTO vs. MAD DETECTIVE
    Mr. Moto, thankyouverritmøtsj. Den vi så i Katakombene insirerte meg til å handle mer, og jeg kan ikke tro det eksisterer kjedelige Moto-filmer.

    05) FIDO vs. DOOMSDAY
    Fido er fin, men jeg må innrømme at den aldri vil toppe noen liste for meg. Doomsday har jeg ikke sett, men kjøpte den i går. Må stemme blankt her.

    06) THE TROUBLE WITH HARRY vs. THINK FAST, MISTER MOTO
    Trouble wth Harry er kjedelig. Moto FTW!

    07) SMULTRONSTÄLLET vs. MANNEN SOM ELSKET YNGVE
    Blank stemme.

    08) WALL-E vs. ONCE UPON A TIME IN CHINA 2
    Oi. China var veldig underholdende og en perfekt Katakombefilm, men Wall-E var blant de tre beste kinoopplevelsene mine i fjor… Tror gjensynsverdien for China er hakket større, så jeg stemmer overraskende nok den veien.

    januar 1, 2009, kl. 13:08

  4. (Wow, bra kontrast til Charismas stemmer ser jeg :D)

    januar 1, 2009, kl. 13:08

  5. Etter litt nødvendig soving er det min tur.

    Cap: Godt nytt år til deg også!
    Ivers: Vi får lure ham til katakombene (han bor jo faktisk i Skien uten at jeg vet hvem han er) så kan dere dra krok om det!

    01) Et umulig oppgjør mellom to av de aller beste filmene de siste par tre årene. Jeg grein som en unge av the Orphanage, det gjorde jeg tross alt ikke av Black Snake, så en til Orfanato under tvil.

    02) History of Violence hadde jeg egentlig ikke så voldsom fot for. Cronenberg var bedre før.

    03) Her er det Kamikaze girls med god margin. Jeg viste den på skolen rett før jul og så hele filmen to ganger etter hverandre uten opphold uten å bli lei.

    04) Til tross for en mer enn gjennomsnittlig nådeløs Mr. Moto blir det den gale detektiven som får stemmen min her.

    05) Ikke lenge siden jeg så Fido på nytt, og selv om jeg ikke kommer til å stemme den helt fram var den hakket tyngre enn Doomsday. Bare pyser griller menneskene før de spiser dem.

    06) Think Fast, Mister Moto selv om Harry er undervurdert.

    07) Smultronstället er viktigere, men Yngve gjorde sterkere inntrykk og er perverst nok den jeg har mest lyst til å se om igjen.

    08) Wall-E. Helt på linje med kapteinen her. Jeg gleder meg også til Yip Man, men har måttet konstatere at Donnie Yen aldri blir skuespilleren Jet Li er på sitt beste.

    januar 1, 2009, kl. 14:08

  6. Fru Ut

    1) Har ikke sett The orphanage… Ble i grunn livredd bare av traileren… Black snake moan likte jeg kjempegodt, så poeng til den:)

    2) Her likte jeg begge, men jeg tror nok Vartimmen blir sittende lenger i systemet. Poeng til Bergman

    3) Kamikaze Girls ruler!

    4)Har ikke sett noen av dem – pass.

    5) For første gang i mitt liv (tror jeg…) skal jeg stemme på en zombiefilm. Etter mange overtalelser fra Mr. Ut fikk jeg omsider sett FIdo. Og den var faktisk morsom også:) Tror det hjalp å varme opp med litt syk, musikalsk? kannibalhumor fra Katakombene!

    6) Liker Mr. Moto, jeg

    7) Denne var vanskelig… Tror jeg skal gå for…. Mannen som elsket Yngve fordi jeg har lyst til å se den nå og fordi den har kanonbra soundtrack! Ein, zwei, drei, Satan!

    8) Wall-E vinner lett her. Har sett den 3 ganger og er ikke i nærheten av lei enda!

    januar 1, 2009, kl. 14:52

  7. bollopoppoll

    Oj, vi er i gang jo!

    1) Black Snake Moan har jeg hatt lyst til å se helt sien jeg så plakaten, men har ikke kommet så langt ennå. El Orfanato er en av de beste jeg så i fjor. Lyst til å se holder ikke mot en topp 5 film. Klar stemme til Barnehjemmet Johnny Johnny altså.

    2) Vargtimmen mot A History of Violence er vanskelig. Sett begge, likt begge, Vargtimmen kommer nok til å overleve lenger, men skulle jeg velge hvem av dem jeg helst ville sett igjen akkurat nå så ville det blitt AHoV. Jeg tenker jeg gir en snau stemme til Vargtimmen allikevel.

    3) Jeg har ikke sett Kamikaze Girls, men det holder allikevel til å knuse Transformers.

    4) Her har jeg ikke sett noen av filmene, men hvis dette er den nest beste Moto-filmen stemmer jeg heller på Mad Detective. Sånn er det med den saken.

    5) Ikke sett noen av dem, men har lyst til å se begge. Tror jeg stemmer Doomsday. Under tvil.

    6) Moto var morsom, men Harry er morsommere. Stemme til Hitchcock her altså.

    7) Etter at Tore Renberg fortsatte sin rekke av dumme uttalelser i Dagbladet på nyttårsaften, der han hatet internett og skulle gå til angrep på det med sverd eller hva det er, så frister det ikke å stemme på noe som kan assosieres med ham. Urettferdig kanskje, men Yngve er heller ikke bedre enn den må være. Jeg går for svensken.

    8) Wall-E, uten tvil. En av årets beste filmer uansett sjanger.

    januar 1, 2009, kl. 15:28

  8. Petter

    I mangel av å ikke ha sett hverkan alle eller hele, så blir det.
    1)Black Snake Moan
    3)Transformers (jepp)
    5)Doomsday

    januar 1, 2009, kl. 20:24

  9. Okay, det er visst jeg som er Bollopoppoll…

    Hysssssj…..

    januar 1, 2009, kl. 23:18

  10. 01) BLACK SNAKE MOAN vs. THE ORPHANAGE

    Ikke sett BSM og bare sånn måtelig imponert over The Orphanage. Likegyldig i forhold til hvilken som går videre, og stemmer blankt.

    02) VARGTIMMEN vs. A HISTORY OF VIOLENCE

    Tja. Har ikke klart å bestemme meg for hvor godt jeg liker Cronenberg. AHoV var vel egentlig bare en standard actionfilm. Det er neppe Vargtimmen. Jeg stemmer på Bergman.

    03) KAMIKAZE GIRLS vs. TRANSFORMERS

    Samme som runde 01. Sett bare 1 av dem og er nokså ambivalent.

    04) THANK YOU, MR. MOTO vs. MAD DETECTIVE

    Blank.

    05) FIDO vs. DOOMSDAY

    Stemte på Fido i fjor. Min stemme i år går til Sir Neil Marshall.

    06) THE TROUBLE WITH HARRY vs. THINK FAST, MISTER MOTO

    Blank.

    07) SMULTRONSTÄLLET vs. MANNEN SOM ELSKET YNGVE

    Latterlig enkelt. Bergman.

    08) WALL-E vs. ONCE UPON A TIME IN CHINA 2

    Wall-E.

    januar 2, 2009, kl. 08:02

  11. Stemme litt tenker jeg. Tidlig en fredags morgen. Sånn da var sangen ute av verden, la oss se på listen.

    01) BLACK SNAKE MOAN vs. THE ORPHANAGE
    Har ikke sett noen av disse, men har Black Snake Moan liggende i hylla, så et poeng til den. Ingen har sagt at man må ha en god grunn til å stemme?

    02) VARGTIMMEN vs. A HISTORY OF VIOLENCE
    Hmm, har ikke sett disse heller. Hva har jeg gjort i fjor? Har gir jeg ingen poeng fordi jeg ikke vil.

    03) KAMIKAZE GIRLS vs. TRANSFORMERS
    Her holder det bare å si TRANSFORMERS. Og sånn ere bare.

    04) THANK YOU, MR. MOTO vs. MAD DETECTIVE
    Det var da som bare pokker. Jeg føler at jeg ikke har sett noe som helst. Mwahahaha jeg fikk jo ikke briller før i slutten av året, deter nok grunnen. Ingen poeng her.

    05) FIDO vs. DOOMSDAY
    Her blir det nok doomsday.

    06) THE TROUBLE WITH HARRY vs. THINK FAST, MISTER MOTO
    Dette skulle nok stå i bunnen av hele denne kommentaren, men jeg kom på det nå. Jeg har sett 2 av filmene på denne listen. Jeg må revurdere hva jeg ser. Ingen poeng.

    07) SMULTRONSTÄLLET vs. MANNEN SOM ELSKET YNGVE
    Jeg trodde det sto smultringstrollet. Og bare på grunn av det hørtes ut som en festelig splatter, så skal SMULTRONSTÄLLET få en stemme. Ingen skal si at det er sammenheng i mine stemmer.

    08) WALL-E vs. ONCE UPON A TIME IN CHINA 2
    Den andre filmen jeg har sett ONCE UPON A TIME IN CHINA 2. Og man skulle tro at man stemmer på de filmene man har sett, men ikke jeg. Jeg har veldig lyst til å se Wall-E, så den får et poeng.

    Hepp, FredUt. Håper ikke du hadde ventet noe tung forklaring fra min side. Godt nytt år gamle ørn.

    januar 2, 2009, kl. 08:48

  12. Dette er en foreløpig telling. Det er lov å stemme helt til jeg poster en ny TDpost, sannsynligvis i morgen. Jeg legger lista litt høyere for hva som gir ekstrapoeng denne runden (cap fikk for Mad Detective), siden jeg var nesten ferdig med å telle før jeg kom på at jeg hadde glemt å dele dem ut 😉

    1) 4-3 Blacksnake
    2) 5-1 Vargtimmen
    3) 3-3 Likt (kamikaze leder på dobbeltstemme)
    4) 1-4 Mad
    5) 3-4 Doomsday
    6) 2-3 Think Fast
    7) 3-3 Takket være Marchus´ fantastiske argumentasjon! Tipper du blir skuffet hvis du ser den noen gang! (Men Yngve leder på min dobbeltstemme)
    8) 6-1 Wall-E mot ganske solid motstand. Nåde de som møter denne i år!

    januar 2, 2009, kl. 09:16

  13. Anne

    KAMIKAZE GIRLS!

    januar 2, 2009, kl. 22:02

  14. Fru Ut

    Bytter stemmen på nr. 1. Har akkurat sett The Orphanage. Klarer ikke å sette ord på hvor bra den var akkurat nå, men tårene triller fortsatt og stemmen går til den, uten tvil. Måtte den vinne hele Tordendomen!!!

    januar 3, 2009, kl. 12:28

  15. Nye kamper kommer i kveldinga, så det er fortsatt mulig å være med her i noen timer til. Fru Uts kuvending (eneste gang jeg bruker Fru Ut og ku i samme setning, i hvert fall mens hun ser på) gjør at stillingen i 1) nå er 3-4 Orphanage.

    januar 3, 2009, kl. 12:37

Legg igjen en kommentar

