Nå enda mer inkonsekvent

Filmer siden sist: Løgner og Lukten av Skinke

Body of Lies


Anmeldergud Mark Kermode hevder at Ridley Scotts filmer har blitt svakere av at han pumper ut en i året istedenfor å grave seg ned i åreslange prosjekter med et visst preg av mani (Blade Runner, Legend…). Body of Lies er et godt eksempel på dette; den kunne likegodt ha vært laget av Tony. Nå er ikke dette på noen måte en dårlig film, den har nydelige skuespillerprestasjoner, et ok spenningsnivå mesteparten av veien og et forfriskende moderne syn på hva krigen mot terror faktisk er for noe. Men noe mesterverk er slettes ikke.

Mark Strong stjeler filmen fra Crowe og Dicaprio. Hans jordanske spionsjef ligner en arabisk Christopher Lee. IKKE en mann du kødder med. DiCaprios forsøk på å sjekke opp en iransk lege er et forsøk på å vise oss at islams kvinnesyn også rommer respekt ,men dette er desverre helt unødvendig i en litt tom teknothriller. Det er mye fint her, men alt jeg ikke har nevnt er ute av systemet ditt før popkornet. Greit nok, men det fins så mye film i verden at jeg egentlig ikke har tid til å se sånt som dette.

Doomsday



Skal man først lage uviktig film er det mye morsommere å inkorporere skotske kannibaler  som hører på Fine Young Cannibals  (og som gjør noe så sjeldent på film som å grille en fyr før de spiser ham), litt ridderromantikk, en fet biljakt og den tøffeste kvinnelige actionhelten på en god stund. Dog Soldiers, Descent og denne utgjør et solid ekte hat-trick for Neil Marshall. Hvor går han etter dette?

Rasputin the Mad Monk


Christopher Lee sprudler i denne Hammerhyllesten til den seiglivete gærne monken. Noe sier meg at dette var mye morsommere enn å spille Dracula og Frankensteins monster. Bare synd at filmen er ørlite treg i alle ledd og ikke klarer å skape filmen Lees rolleprestasjon fortjener. Rasputin er en sjeldent fascinerende hovedperson,  fullstendig blottet for positive egenskaper og det hadde faktisk vært skikkelig tøft om noen laget en litt slemmere nyversjon av denne.

Dessuten:
Fru Ut fikk se Jail Bait og hadde det litt morsomt selv om hun sovnet midtveis hun også. Hun klarte også å komme seg gjennom Fido og hadde ingen problemer med å se filmens kvaliteter. Jeg er også på vei gjennom sesong to av Muppet Show, som er mye bedre enn den første og trygt kan anbefales. Men styr unna den norske DVDen, den mangler det flotte triviasporet som utgjør minst en tredjedel av underholdningsverdien. Jeg blir skikkelig forbaska når lokale distributører fjerner godsaker som dette helt uten grunn. Også så jeg Kamikaze Girls atter en gang, denne gang med femti stort sett totalt uforstående niendeklassinger, men det satt en fire-fem stykker som vanligvis ikke sier noe i krokene og smilte for seg selv. Det var derfor jeg ville vise den.

Jepsi Pepsi, det er den tiden igjen. For fjerde gang skal de sekstifire beste filmene jeg har sett et år dælje løs på hverandre til en står igjen. De fire beste innlemmes i Tordendomens æreshall der det allerede finnes tolv klassiske filmer. Planen er for øyeblikket å holde på til vi har hundre (det skulle ta 25 år 🙂  i æreshallen eller til ingen gidder å stemme. For de som ikke vet hvordan dette funker skal jeg snart sette opp en FAQ, men tradisjonen tilsier at vi starter med å kikke på lista over filmer jeg har sett i år. Det er altså herfra jeg plukker ut de 64, men erfaringsmessig blir det en del filmtitting også i romjula. Domen åpner seg for alvor rundt nyttårsaften.

Her er de foreløpige kandidatene for TD4. 103 filmer har jeg rukket til nå, en liten nedgang fra i fjor som blant annet skyldes flere gjensyn. Hvis det er noen av disse du blir veldig sur hvis jeg utelater fra de 64 som får være med må du si i fra i kommentarfeltet:

A History of Violence

Astropia

Austin Powers: International Man of Mystery

Alvin og Gjengen

Appleseed: Ex Machina

Barry Lyndon

Battle Royale

Battles without Honour or Humanity

Be Kind Rewind

Black Fist

Black Snake Moan

Body of Lies

Brotherhood of Justice

Cannibal: the Musical

CJ7

Cry-Baby

Dark Days

Diary of the Dead

Direktøren for det Hele

Djevelens Advokat(dokumentar)

Doctor Tarr´s Torture Dungeon

Doomsday

Dororo

Enchanted

En Pasjon

Fido

Futurama: the Beast with a Billion Backs

Gates of Heaven

Hairspray (nyversjonen)

Harper

Hviskningar och Rop

Incident at Loch Ness

I´m Your Man

Iron Man

Jail Bait

Jodhaa Akbaar

Juno

Kaidan (07)

Kamikaze Girls

Karmen i Khayelitsha

Kiki´s Delivery Service

King Kong (dritlang versjon)

Kung Fu Panda

Land of the Dead

Little Miss Sunshine

Madagascar

Mad Detective

Mamma Mø og Kråka

Mannen som elsket Yngve

Martin

Mister Moto takes a Chance

Mummitrollet: Farlig Midtsommer

Mysterious Mister Moto

Nacho Libre

Nine Songs

No Country for Old Men

Om Shanti Om

Once Upon a Time in China 2

Pan´s Labyrinth

Planet Terror

Persona

Prince of Peace, God of War

Rasputin the mad Monk

Skammen

Slave of the Cannibal God

Smultronstället

Star Wars episode III: Revenge of the Sith

Sunrise

Sweeney Todd: the Demon Barber of Fleet Street

TekkonKinkreet

Tenacious D in the Pick of Destiny

Thank you, Mister Moto

The Assassination of Jesse James by the blablablablabla

The Dark Knight

The Endless Summer

The Fountain

The French Connection

The General

The Haunted Palace

The House with Laughing Windows

The Holy Mountain

The Orphanage

The King of Kong: A Fistful of Quarters

The Legend of Bigfoot

The Mother of Tears

The Passenger

The Satanic Rites of Dracula

The Simpson´s Movie

The Thin Blue Line

The Trouble with Harry

The Wild Hunt of King Stakh

The World sinks except Japan

There Will Be Blood

Think Fast, Mister Moto

Transformers

To Kill a Mockingbird

Wall-E

Wolfhound

Until the End of the World (trilogiversjonen)

Vargtimmen

Vernon, Florida

Vexille

White Suns of the Desert

3 responses

  1. h@@kon

    ai! I år har jeg faktisk sett en del av katakombefilemene…

    desember 24, 2008, kl. 23:36

  2. Anne

    Når begynner TD4?

    desember 28, 2008, kl. 13:40

  3. Omtrent på nyttårsaften eller når jeg vet at jeg ikke får sett flere filmer i 2008. Det ser ut som om jeg rekker La Den Rette komme Inn i kveld og Død Snø i morgen, dessuten så jeg I´m not there i går. Det kommer en filmpost til før nyttårsaften med de tradisjonelle disse fikk jeg ikke sett / disse gleder jeg meg mest til i ´09 – listene også.

    desember 28, 2008, kl. 15:09

Legg igjen en kommentar

