Nå enda mer inkonsekvent

Njusflæsj #1

For noen år siden hadde jeg en fast nyhetsspalte, hovedsaklig om film. Akkurat i dag hadde jeg bruk for den igjen, hovedsaklig på grunn av diverse skamløs selvpromotering. Så her er dagens njusflæsj.

JULA ER REDDET!

Den patetisk tynne boka «Fred Ut, Sønn» er nå revidert med færre skrivefeil, femten sider med nye artikler fra i høst og ny bakside. Takk til Anne, den eneste som til nå har kjøpt den. Ditt eksemplar er det eneste i verden av førsteutgaven ved siden av mitt, som er fullt av streker der Fru Ut har funnet skrivefeil. Boka er nå non-profit, noe som har gjort den ørlite billigere, og PDF-versjonen er nå GRATIS. Så alle dere som ønsker dere PDF-filer til jul vet nå hva dere får. Last ned eller kjøp HER. Alle som måtte være i slekt med meg kan la være, siden faren for at dere får den til jul likevel er overhengende.

USA!USA!Etc.

Elevene mine hadde prosjekt forrige uke, og de blir sikkert glade hvis dere tar en tur innom NETTSIDEN vi satte sammen. Den er nesten like fin som ørene til Barack Obama. Kosegutten.

THUNDER ON THE HORIZON /STOPPED BY THE MIGHTY RIVER / AND SUCKED THE DAMN THING DRY

Det er tid for TORDENBLOGGEN igjen. Så stikk bortom og stem. Gjerne på meg, men særlig på de kjekke menneskene i spalten du ser til høyre akkurat nå.

OG TIL SLUTT: DEN OBLIGATORISKE GLADSAKEN:


Det viser seg at den foreløpig bare heter …Of the Dead, at den foregår på en øy, og at minst en person fra Diary of the Dead dukker opp igjen. Alt tyder på en sprekere film enn Diary, med mer action, intet førstepersonskamera, ingen kjip voiceover og et mer solid plot med ideer muligens delvis hentet fra det legendariske originalmanuset til Day.




8 responses

  1. Ikke et vondt ord om Diary!

    november 9, 2008, kl. 17:50

  2. Det ble kanskje i overkant negativt slik det står her, vi snakker tross alt om en av de ti beste zombiefilmene noensinne, og den har tydelig revitalisert Romero, mannen er i fyr og flamme for tiden. Den er bare så mye svakere enn de andre fire. Den neste blir mye bedre.

    november 9, 2008, kl. 17:57

  3. Nja, er den egentlig så mye svakere enn Land of the Dead da? Ja? Jeg ville i utgangspunktet satt dem ganske likt, men selvfølgelig et stykke bak de første tre? (Ja, skam på meg, jeg har ikke sett nummer tre, så det sier jeg bare på mistanke altså)

    november 9, 2008, kl. 18:35

  4. Fru Ut vet at jeg kan snakke om disse filmene i timesvis, så jeg skal forsøke å være kort.

    Det er egentlig litt vanskelig å sammenligne dem siden Land bruker mytologien fra night/dawn/day og Diary liksom står for seg selv, men det som kjennetegner en god Romero-film for meg er at jeg alltid har lyst til å se den om igjen, det er noe med tekstur og dybde som gjør at jeg alltid finner nye kvaliteter.Night, Dawn og Day vet jeg ikke lenger hvor mange ganger jeg har sett, men det blir fort et tyvetalls på hver av dem. Land har jeg sett omtrent fem ganger og den blir bedre for hver gang. Jeg er likevel glad for at Romero valgte å ikke følge folkene på Dead Reckoning videre. Som han selv har sagt: det er vanskelig å følge opp de fire filmene uten å ende opp med en slags Mad Max.

    Diary Har jeg sett tre ganger nå, og selv om den er intens, morsom og til og med skremmende her og der lar jeg meg mer og mer irritere av svakhetene. Når den er bra er den VELDIG bra, men den mangler litt av sjarmen. Og de mer politiske sidene av den er altfor dominerende, i mange tilfeller har vi en fortellerstemme som SIER hva filmen handler om, det er litt juks. Men det er en fin film, bevares. En slags oppfølger uten svakhetene og med et litt mer involverende plot (innbyggerne på en øy forsøker å leve med sine avdøde kjære som best de kan inntil de får besøk utenfra) får meg til å fråde av forventning.

    Og du MÅ se Day of the Dead. Den var favoritten min blant dem i mange år. Nå er det litt dagsformavhengig om jeg liker Dawn bedre.

    november 9, 2008, kl. 19:35

  5. Ja, altså, jeg kan jo ikke krangle med deg på dette, jeg har bare sett Land og Diary en gang hver, så jeg baserer meg på mitt førsteinntrykk av at Land var en perfekt b-film som jeg likte veldig godt, men som kanskje var litt forutsigbar på noen måter? Sånn sett likte jeg egentlig Diary hårfint bedre på tross av de åpenbare svakhetene du jo nevner.

    Jeg må ønske meg trilogien til jul tror jeg,jeg har jo ikke sett Dawn på alt for mange år heller.

    november 9, 2008, kl. 19:59

  6. Anne

    Hei, får jeg andreutgaven i julegave også?

    november 11, 2008, kl. 18:33

  7. Det burde du absolutt fått, men jeg tror ikke jeg har budsjett til å kjøpe den til deg. Du kan jo laste den ned helt gratis og lure noen til å skrive den ut for deg? Eller rett og slett lese gjennom arkivene her på siden fra juni til november?

    november 11, 2008, kl. 22:02

  8. Anne

    synd å ikke ha et eksemplar av alle utgavene i bokhylla…

    fredut samlende!!!

    november 12, 2008, kl. 15:03

Legg igjen en kommentar

