Nå enda mer inkonsekvent

KATAKOMBENE 08 – FASIT (Hvis noen er kjappere enn dette tar jeg hatten av)

Siste film er ferdig for tre kvarter siden og jeg får ikke sove på en stund. Derfor dette med en gang.

Årets Katakomber ble preget av at folk begynner å kjenne hverandre litt; I alt var vi tjue,  med et drøyt dusin som holdt ut i alle fjorten timene. På forhånd var jeg ganske sikker på at dette var det beste programmet hittil, og for min del mener jeg det fortsatt. Neste år blir det vanskelig å toppe dette.

VARGTIMMEN er fortsatt en av de beste filmene jeg vet om, men det var nok ingen i publikum som likte den bedre enn meg. Fru Ut, som så den for andre gang, lot seg imponere enda mer denne gangen. Jeg hadde veldig lyst til at fler skulle ha sett denne, det gjør ingen ting at den fikke en litt blandet mottakelse. Såpass får jo folk tåle, her er det tross alt jeg som er sjefen.

THE KING OF KONG ble innledet med den liten Donkey Kong – konkurranse der Iversen stakk av med premien, Bergmanns Jomfrukilden spontandonert av Hjorthen. Fortjent siden han ikke kunne være med på quizen sin. Filmen ble ikke overraskende særs godt mottatt, særig av megaretrogamer Haakon. Planlegging av en wii-samling i Katakombene  ble deretter spontant påbegynt av Tor Andre og Iversen.

MISTER MOTO TAKES A CHANCE er en veldig underholdende liten billigfilm fra sent tredvetall med den alltid brilliante Peter Lorre. Den underholder ordentlig søtti år senere også, og  var nok dagens positive overraskelse for en del.

WHITE SUNS OF THE DESERT begynner litt tregt og ender opp litt stereotypt, men er svært god i den midterste timen. Kaviarwestern med herlig minimalistisk dialog og bra humor.

OPUS AND BILL IN A WISH FOR WINGS THAT WORK er en liten perle; pingvinen og kattetingen hadder mange fans i katakombene, og ikke så mange av dem visste at denne filmen fantss.

CANNIBAL: THE MUSICAL dro mange lattersalver både fra meg og de andre, men et skyhøyt forventningsnivå bidro til at den var ørlitegrann skuffende. Let´s build a Snowman er likevel en klassiker.

ONCE UPON A TIME IN CHINA 2 var vel den filmen flest duppet av til, men de som holdt seg våkne virket enige med meg om at det ikke fins så veldig mange kungfufilmer som er bedre.

THE HOLY MOUNTAIN kan man mene hva man vil om, men såpass sterke saker må til for å holde katakombepublikummet i ånde de siste par timene. Det gjorde den da også Hoderisting (Fru Ut må vel ha fått kink?), latter og en og annen profanitet fra han fulle på bakerste rad var de vanligste kommentarene.

Så var det slutt for i år også. Motivasjonen min var lavere på forhånd siden jeg visste vi ble færre enn sist, men dette var nok de triveligste Katakombene hittil. Et helt år til neste gang. Sukk. Takk for i år, folkens! Det er ikke mange dager i året som er bedre enn denne.

12 responses

  1. H@@kon

    Da er jeg ute med den raskeste kommentaren. Siden jeg sov under nesten hele Holy Mountain får jeg ikke sove nå.

    Toppers kveld. Synes quiz’en var et velkomment sosialt arrangement som man forhåpentligvis fortsetter med. Håper bare Iversen legger lista litt lavere for oss dødelige neste år.

    oktober 12, 2008, kl. 01:20

  2. Du sov jo gjennom hele Cannibal også, så du er nok uthvilt, ja. Hvis vi får ristet Petter våken blir det golf i rundt tolv-ett slik du bestilte. Ta en liten lur til først, du…

    oktober 12, 2008, kl. 09:00

  3. Jeg lover å lage en mer human quiz neste år, H@@kon. 😀

    Knallbra Katakombeprogram, fredut! Regner med å knote ned mine meninger til tirsdag. Jeg har også kink i nakken, men det gjøres opp av at Tor Andre er et usedvanlig takknemlig publikum når det gjelder forsøksvis artige kommentarer.

    oktober 12, 2008, kl. 13:56

  4. h@@kon

    Jeg likte King of Kong best i år. For andre intesserte så fant jeg dette på nettet:

    Video game champion Billy Mitchell beat Wiebe’s record in June of 2007, and currently is ranked #1 with 1,050,200 points to Steve’s 1,049,100 points (only 1,100 points separating them)

    Så bad-assen Billy er dessverre champ igjen…

    oktober 12, 2008, kl. 20:42

  5. Tilbaketråkk: Monday, bloody monday 78

  6. Argh – hvert år leser jeg om dette fascinerende arrangmentet, og hvert år tenker jeg at det ville vært stas å være med på… men akk.

    Veldig bra program! Kanskje jeg napper det for en egen filmhelg i høst. 🙂

    oktober 13, 2008, kl. 12:41

  7. Anne

    Takk for supre filmtimer, sees!

    oktober 13, 2008, kl. 14:03

  8. Haakon: Han sendte sikkert inn scoren sin på en sliten VHS.
    Karsten: kom neste år, da vel! Det er god plass!
    Anne: Takk i lige måde. Petter ble forresten forholdsvis fort edru igjen og knuste meg på frisbeegolfbanen på søndag ettermiddag.

    oktober 13, 2008, kl. 15:37

  9. Tilbaketråkk: Katakombene 2008: Bedre og bedre år for år

  10. Tor Andre

    Herregud, så treig jeg er blitt til å blogge og kommentere :o)

    Fantastisk arrangement, bra filmer og mldulighet til å se filmer jeg lenge har hatt lyst til å se uten å somle meg til deg. Jeg tenker særlig på Holy Monty… unnskyld Mountain.

    Håper virkelig vi får til noe Wii-greier før neste års Katakomber.

    oktober 13, 2008, kl. 21:59

  11. The Holy Monty! 🙂

    oktober 14, 2008, kl. 08:54

  12. Tor Andre: Du har e-postadressen min. 😀

    oktober 14, 2008, kl. 21:41

Legg igjen en kommentar

