Nå enda mer inkonsekvent

Men hva er han doktor i, egentlig?


Man skulle vært Doctor Doom.


Doctor Doom har en skinnende rustning med mange finesser og finurligheter. Han har en kul skoggrønn kappe også. Litt Legolas, Litt Darth Vader. Han er ikke ond, akkurat, bare veldig ambisiøs. Han ønsker å ta over verden og gjøre alle oss andre til hans undersåtter. Han er allerede monarken over Latveria, som høres ut som det ligger i Baltikum men antakelig er i Bayern et eller annet sted. Dooms undersåtter er livredd sin herre, men har også respekt for ham. Og han passer på dem så lenge de følger hans vilje. Litt som Vladimir Putin, eller George W. Bush, bare tøffere. Påkaller du deg Dooms vrede disintegrerer han deg på stedet. Det føles ærligere.

Doctor Doom har tjenere som ikke alltid heter Igor, men som godt kunne gjort det. Doom er litt trollmann på morssiden og en gang i året slåss han med demoner fra Helvete for å sette moren fri. I blant lager han en armé av roboter, og bare de Fantastiske Fire eller Prins Namor eller Avengers kan stoppe de syke planene hans.

Doctor Doom sier ofte ting som «Bah! Tåper!» og omtaler ofte seg selv i tredjeperson. Bak visiret er han vansiret, i fortiden hans fins tapt kjærlighet.

Man skulle vært Doctor Doom.

Under uforberedte lekseprøver hender det at jeg lar elevene mine få smake GalVitenskapsmann-latteren min. Jeg har lest Austin Grossmans Nydelige Soon I will Be Invincible og  Essential Super-Villain Team Up og vet hva som kreves av en superskurk. Men jeg kommer aldri til å erobre verden. I et slikt perspektiv har jeg ikke utrettet noe som helst.

Det har ikke Doctor Doom heller. Han mislykkes alltid. Han stoppes alltid. Slottet hans sprenges, han kommer seg unna via en hemmelig tunnel og lover å komme tilbake i neste nummer med en ny hær, og denne gangen kommer ikke robotene til å gjøre opprør.

Han gir seg aldri. Han setter seg ikke ned og griner når verden går ham i mot. Han føler seg aldri mislykket eller sliten eller frustrert. Jeg er ingen taper, men føler meg slik i mørke stunder. Han er en taper og forstår det aldri.

Man skulle vært Doctor Doom.

Legg igjen en kommentar

