Nå enda mer inkonsekvent

Eplehora liker Touch

Til uka annonserer Apple med all sannsynlighet en ny serie iPoder, deriblant en ny iPod Touch. Det er en viss mulighet for at den gamle kommer til å dale litt i pris også, i hvert fall i USA. Dette er godt nytt for alle dere som i likhet med meg fant ut at å betale ti lapper i året for en iPhone er galskap, uansett hvor sexy den er.

Jeg har alltid digget konseptet med en bitteliten datamaskin i lomma; jeg har hatt en fem-seks forskjellige Palm- og Visor-modeller, samt en rådyr Smartphone som kun overlevde et par måneder i bunkersen grunnet et svært uheldig Colauhell på Skagerak Arena. iPod Touch med programvareoppdateringen  fra  i sommer har  imidlertid blitt den kanskje tøffeste PDAen gjennom alle tider, selv uten telefon og GPS. Det er jo tross alt ikke telefon- og GPS-delen som gjør iPhonen så tøff, det er alt det andre.

Og alt det andre trenger ikke bli så dyrt. Jeg kjøpte min 8gig for femten hundre på Finn.no (ny i pakka), og det er absolutt mulig å få dem enda billigere fra utlandet. Det er mange av dem i omløp fordi mange har oppgradert til Iphone, og fordi Apple i Usa i en periode ga alle som kjøpte Macbook Pro en gratis Touch.

Hva er så tøft? Den er mer sexy enn noen tidligere PDA, som spillmaskin har den potensiale til å overgå Nintendo DS (og selvfølgelig den ekstremt lamme PSPen), det er den klart beste iPoden for video, og den er altså billigere enn iPhone, men har akkurat det samme beintøffe grensesnittet . I tillegg surfer den på iPhonens eksploderende antall brukere, noe som garanterer ny billig (tredve spenn og nedover er ikke uvanlig), solid programvare hver uke. Det er rett og slett ingenting å lure på. Det eneste måtte være om modellen som kanskje lanseres til uka på et eller annet mystisk vis er enda tøffere.

Så her er de ti hissigste programmene på min Touch til nå. Halvparten  av dem er like bra uten Touch og/eller mac, så les gjerne litt lenger.

Rett utenfor: Det fine spillet Aurora Feint, , iDrum (club edition), Twitterklienten Twinkle, facebookklienten …eh… Facebook,  Terninger som du kan riste, Øl du kan late som du drikker og en del annet morsomt ræl. Ved et rent tilfelle er ni av ti programmer på lista gratis, så det er ikke som om du har noe å tape.

10) Frotz
Dere som er under tretti har kanskje aldri spilt et tekstbasert eventyrspill (vi kalte dem «skrivespill» da jeg var liten). Frotz er et program som lar deg kjøre disse på Iphone/Touch, og selv om de virkelig klassiske spillene (Zork!) er litt tuglete å få på plass er de nyere spillene som følger med minst like gode. Det med Orken som lette etter grisen sin holdt meg i gang i timevis. N, Inv, take pig…på sett og vis ble aldri dataspill mer fantasifullt enn dette. Andre varianter fås til de fleste operativsystemer.

09) Twittervision

Det er overraskende mye som er gøy med det sosiale nettverket Twitter, men en av mine favorittvrier er dette programmet, som viser deg hva folk snakker om akkurat nå og plasserer dem på kartet. Det er kanskje bare meg som synes det er fantastisk å se at Aiko983 i Sapporo gruer seg til å gå til tannlegen samtidig som at John i Dallas våkner opp og er fyllesjuk, men følelsen av en liten, forunderlig trygg verden befolket av folk som deg selv er påtakelig. Twittervision kan du også få i nettleseren din.

08) ITM MidiLab
Du legger inn en liten snutt på Mac´en og vips er iphone/toucheb din en trådløs MIDI-kontroller. Det betyr at du kan bruke den til å styre synther lokalt på maskinen din, kontrollere knotter og fadere i opptaksprogrammet ditt et cetera. På min maskin var reaksjonshastigheten ørlite for treg til å kunne spille live på den, men jeg kommer til å bruke dette programmet mye i jobbing med lyd fremover.

07) Simplify media
Et fantastisk program du også kan kjøre på alle andre operativsystemer, men det fungerer ekstra godt for deg med trådløst nettverk og Touch eller iPhone. Programmet åpner rett og slett iTunes eller Winamp-biblioteket ditt for opptil tredve personer. Så hvis Marchus og jeg har «friendet» hverandre på Simplify  kan vi høre på hverandres musikk !

En bieffekt av dette er selvfølgelig at du kan høre på musikkbiblioteket ditt overalt, så lenge du har installert den lille programsnutten som trengs og har tilgang til internett. Dette er så tøft, det! Jeg kan slå plenen og høre på musikk fra serveren i stua via veven. Noen som vil dele? Dette programmet har jeg bare testet litt, ellers ville det vært høyere.

06) Texas Hold´em
Poker, rett og slett, men en veldig fin versjon med solid kunstig intelligens, smart bruk av video og et superenkelt grensesnitt. Her er det kun taktikken du konsentrerer deg om. Og det koster bare 29 spenn, en tiendel av et mye dårligere pokerspill til Nintendo DS, for eksempel. Online er det eneste som mangler.

05) Remote

En for de med multimediamaskin i stua, dette. Du får opp all musikken på Touchen/iPhonen og kan fjernstyre maskinen den ligger på. Enkelt og solid. Det finnes en lignende løsning for de som sverger til Winamp også.

04) iDoodle2 lite
Et svært lettfattelig tegneprogram som utmerker seg med et flott eksportsystem (rett i mappa Nye Bilder) og innstillinger for gjennomsiktighet på penselen som gir mulighet for ganske kule kunstneriske utskeielser. Bildene rundt omkring her er tegnet med dette programmet, så en som virkelig kan tegne bør potensielt kunne få til hva som helst med pekefingeren.

03) NetNewsWire
En av de mest solide RSS/Nyhetsleserne på markedet, og iPhone/Touch-versjonen kan synkroniseres med hjemmemaskinen din slik at du ser hvilke artikler du har lest uavhengig om du leste dem på maskinen eller iPoden. Dette programmet gjør at jeg bruker en god del mindre tid foran laptopen, for ren sørfing og lesing funker like godt på liten skjerm, spesielt på senga.

02) eReader

E-bøker tok liksom aldri helt av, men jeg har foretrukket å lese bøker elektronisk i snart et tiår nå. Og eReader.com har vært der hele tiden, med et enormt utvalg. Vil du ha en bok har du den umiddelbart, til lavere pris enn i papirformat. Og endelig kan du lese Lovecraft på senga med lyset av. Du vet du vil. Rask, behagelig, alltid tilgjengelig, miljøvennlig litteratur. Et møst for smartphoner, PDAer og laptoper. For  tiden leser klassen min i engelsk språklig fordypning Neil Gaimans Coraline, men istedenfor klassesett kjører vi boka på veggen med projektor.

01) Evernote

Evernote er nå et av de to-tre programmene jeg bruker mest tid på, og det er like enkelt som det er genialt. Si du skal huske på en 5-6 ting i løpet av arbeidsdagen, så du må lage en liste. Tidligere har jeg brukt spesifikke ToDo-lister på maskiner, vedlegg til google calendar eller rett og slett en huskelapp skrevet i word.

Bruker du Evernote blir notatet ditt (Som kan være tekst, bilde, lyd eller annet) synkronisert på alle maskiner du har programmet på, og på en nettbasert del du kan logge deg inn på fra en hvilken som helst maskin.  Og oppdateringen er rasende rask. Evernote har flotte systemer for sortering, merking og til og med offentliggjøring av notatene, og kule småting som at programmet kan røske tekst ut av bilder.

Det eneste aberet er at iPodversjonen ikke lagrer en kopi av notatene dine lokalt, slik at du må være på wi-fi for å få åpnet notatene dine, men på jobben hos meg er det trådløst de fleste stedene jeg befinner meg. For øyeblikket har jeg tjue notater på Evernotekontoen min (som er gratis  for vanlig bruk);  timeplaner, klasselister, kart over frisbeegolfbanen i Skien, programmet til Katakombene, tegninger fra iDoodle2lite…utlagt hjerne, rett og slett.

Er klokka halv ett alt? Dæsken.

Legg igjen en kommentar

