Nå enda mer inkonsekvent

Eplehore

Det tok under et år. Det siste året har jeg kjøpt to laptoper (den ene var brukt og hadde defekt strømforsyning), to iPoder (jeg mistet den ene i skogen), en Time capsule (kombinert trådløst nettverk og 500 gig trådløs harddisk) og har planer om å kjøpe en Mac Mini til å putte i stereobenken, bare fordi jeg kan (jeg vil se hva Apples bebudede oppgradering av sortimentet innebærer).

Trenger jeg hjelp? Er det sykt å sitte å lese oppdateringene i iTunes´ App store fordi jeg venter en iPod Touch i posten en av dagene (jeg savner PDAene jeg hadde for noen år siden og er tross alt ikke gal nok til å kjøpe en iPhone med de kostnadene det medfører i Norge, mobilmongo som jeg er)? Er det normalt å betale MobileMe selv om det bare funker mesteparten av tiden? Jeg leser Apple-nyheter og hører på Apple-podcaster og det eneste jeg oppnår med dette er å ønske meg nye, bedre greier.

Alle voksne mennesker bør lese Naomi Kleins bok No Logo, selv om den begynner å bli noen år gammel. Der skriver  hun om branding, om taktikkene de store multinasjonale selskapene bruker for at deres varemerker skal identifiseres med visse verdier. Apple følger strategiene til punkt og prikke. Likevel biter jeg jo på. Fordi produktene deres er annerledes enn konkurrentene. Ofte er de penere (men hvem har bestemt at de er penest?), noen ganger mer stabile (men ikke så ofte som man skulle tro). I tillegg er Apple som oftest dyrest.

Jeg er ikke bare eplehore. Jeg har stor respekt for hva Nintendo har gjort for dataspillets utvikling. Jeg kunne gjerne tatoverert en Commodore-logo på skinka. En periode kjøpte jeg det meste som ble utgitt på Mute Records og leste tegneserier fra DCs underavdeling Vertigo (nå foretrekker jeg Marvel). Jeg liker golfdisker fra Innova. Jeg var en stund stor fan av Palms PDAer. Jeg reklamerer forsiktig for nettbutikken YesAsia oppe til høyre på denne siden. Og hvis jeg sitter på en god bunke ekstra tusenlapper en gang skal jeg ha meg en av de store synthene til Nord.

Samtidig napper jeg gjerne merkelappene av klærne jeg kjøper, for jeg vil ikke assosieres med merkevarer. Inkonsekvent? Neida. Joda. Neida. Joda.

De fanger oss uansett.


4 responses

  1. Endelig fått sett sesong 3 av Battlestr G.
    For meg så ble dette en nedtur. Sesongen startet bra og så ble det bare dårligere og dårligere…Rettogslett platt…

    Sesong 4 _bør_ være bra…

    august 4, 2008, kl. 10:29

  2. Glemte: Eplehore!

    🙂

    august 4, 2008, kl. 10:29

  3. Det er så greitt å finne noko ein likar og halde seg til det, så har det seg at Apple har fleire typar produkt ein gjerne «treng».

    Har du sett på Apple TV vs. Mac Mini-planen din? Har ikkje sjekka sjølv om det lønna seg reint prismessig, og er du ute etter meir enn mediaavspeling er jo Apple TV bomkjøp, men vit at det går an å legge til fleire codecs til Apple TV viss ein triksa litt.

    august 4, 2008, kl. 14:28

  4. Tenker minien først og fremst som multimediamaskin (har ingen maskiner med dvd-brenner for eksempel), men synes det er greit at Fru Ut kan bruke den til enkel teksbehandling og lignende når jeg har stukket av med macbooken. Har allerede et snasent tastatur på plass til det formålet, men jeg venter en måned eller to, for det ryktes jo så mye rart om nye epleprodukter akkurat nå.

    Dessuten vil MobileMe og iPod touch´en i tospann gjøre at jeg ikke trenger laptopen til så mye annet enn Keynote-presentasjoner (jeg er en racer på Keynote og skolen min er godt utstyrt med projektorer så jeg bruker dette mye). Det er veldig kjekt med en gig eller tre fra eget bibliotek når man underviser musikk; da bør touchen funke fint.

    Men den som hadde hatt budsjett til en iPhone med fritt internett (9278.- er helt idiotisk og Netcom burde skamme seg!). Det hadde vært saker. Jeg får selge tusen bøker og toppe VG-lista med TorpedoJudas eller noe.

    august 4, 2008, kl. 15:14

Legg igjen en kommentar

