Nå enda mer inkonsekvent

Forord

(Hva er dette? Se forrige post)

Denne samlingen med skriverier er først og fremst et forsøk på å fikse
billige julepresanger til venner og kjente, ikke la deg lure til å tro noe
annet. Likevel er det ikke til å komme fra at jeg i mange år har verket
etter å se noe jeg har skrevet på trykk. Jeg har aldri hatt ambisjoner om å
leve av det jeg skriver, og det er sjelden jeg har giddet å lese noe av det
på nytt, men siden jeg fikk et leserbrev i Varden fullstendig redigert i
stykker en gang på nittitallet er det bare i jobbsammenheng at jeg har
skrevet ting for trykking på papir.

Når jeg får første eksemplar av denne boka i posten akter jeg å ta den
opp, lukte på den, bla litt frem og tilbake for å sjekke at limingen og
innbindingen fungerer som den skal, kikke på det forhåpentligvis
smakfulle coveret (som ikke er designet når dette skrives) og tenke at jeg
prøvde i hvert fall. Jeg vet ikke helt hva som må til for å kalle seg
forfatter, men lukten av skikkelig innbinding skader neppe.

Merittene mine som forfatter er få. Et par av filmanmeldelsene i denne
boka har fått skryt av andre filmbloggere og en sjelden gang av folk som
mer profesjonelt sysler med film. I blant plukkes postene mine opp på
sonitus.org. Det er en ære å bli nevnt der. Teksten om Muhammedtegningene
ble referert på nettstedet antropologi.info. Novellen
Rosebusk ble skrevet mens jeg hadde pappaperm, til en konkurranse
som ble avblåst fordi bidragene var for dårlige.

Likevel begynner mengden tekster å bli så stor at det var på tide å
plukke ut noe av det bedre. Og dere som av en eller annen grunn endte
opp med denne boka i hendene fant forhåpentligvis noe her inne det
var verdt å bruke tid på.

Neste jul får dere ordentlige presanger igjen, jeg lover.

Sett i sammenheng er tekstene i denne boka fulle av mørke, oppgitthet,
galgenhumor og generelt svartsinn, men jeg har det faktisk svært godt
med meg selv og verden. Det er rett og slett lettere å skrive godt om de
fæle tingene, bare.

Så velkommen skal dere være. Kom bare inn, det er ikke noe farlig her.

-Thomas
(Skien, lørdag 28. juni 2008)

One response

  1. Smileyen på slutten er ikke med, selvfølgelig. Er ikke særlig godt fornøyd med hverken forordet eller mellomtekstene som introduserer kapitlene, men det er ikke så farlig. Resten av innholdet er så bra som jeg klarte å få det der og da. Her er forresten dedikasjonen på side 2; Legger ut forordet og dette for at dere som ikke kjøper lefsa skal føle at dere gikk glipp av noe.:

    «Tusen takk til Tonje og Peder fordi de skjønner hva jeg holder på med og lar meg være i fred mens det står på, og til alle dere på nettet og utenfor som oppmuntrer meg, spesielt Hjorthen, Karl Ruben (takk for tegneseriene!), Asbjørn, Espen, Marchus, Anne, Haakon og Tor Andre. Se hva dere har stelt i stand.

    Denne boka er dedikert til Bjørnar Olsen, en av mange gode venner jeg har fått på nettet, men den eneste jeg har mistet etterpå. Hvil i fred.»

    juli 31, 2008, kl. 14:08

Legg igjen en kommentar

