Nå enda mer inkonsekvent

Rekviem. Med :)

For tiden redigerer jeg tekstsamlingen min, som bare skal hete Fred Ut, Sønn og som snart har blitt en bok. Det som slår meg er når jeg ser  alt det beste jeg har skrevet i sammenheng er det breddfultl av mørke, faenskap, oppgitthet over verdens urettferdighet, melankoli, savn og sorg krydret med en aning morbiditet og galgenhumor.

Dette er ikke så rart, helt tilbake i  norskstilene mine på ungdomsskolen er det tydelig at jeg egentlig bare kan skrive når noe er ubehagelig og jeg trenger lufting. Selv de beste filmanmeldelsene mine kretser rundt ubehagelige filmer. Jeg begynte å skrive låter for å få den verste soten ut av hodet mitt, i en periode der det mye knaket i sammenføyningene rundt meg.

Jeg har etterhvert blitt mer og mer lykkelig, særlig har de femten årene med Fru Ut til nå gjort svært godt. Jeg har blitt flinkere til å blande inn fiksjon i sangtekstene mine, til å fortelle historier, men fortsatt sliter jeg med at ting bare fungerer helt optimalt når jeg skriver om mørke, galskap, død eller dyp sorg.

Jeg skal forsøke å bli flinkere til å vise fram lyset, for i mitt liv er det absolutt mest av det. Hvis jeg kan lage en lignende samling om ti-femten år skal den være mer balansert, lettere og lysere i tonen. Jeg vil at mora mi skal kunne lese den uten å bli det minste urolig for hvordan jeg har det.

Jeg vil begynne med å  la være å skrive en sutrepost over hvor rart det er at jeg var på handletur i går, og rengjøringsutstyret jeg kjøpte kostet meg mer enn dataspillet. Såntno er vel tegn på at jeg begynner å bli mer voksen enn jeg kan like, men det er da også tegn på at jeg har bra med penger, et hus å vaske og en genial gutt (og kone, nevnte jeg henne)? Så hvorfor syte? Det er faenmeg sol ute også.

Så vil jeg utbringe en skål (i frokostjuice fra Eldorado, den er så god den!) for tre store kunstnere som har beriket menneskeheten. De har akkurat forlatt oss, alle tre, men de rakk nå å gjøre en god del greier først.

Henki Kolstad, en av de siste i en generasjon norske ikoner som bar norsk mediehistorie på sine skuldre ut av steinalderen og like opptil det moderne. En av våre første genuine filmstjerner, med en karriere du sikkert kan finne fine oppsummeringer av andre steder enn her.

Harald Heide Steen Jr, som ble tatt fra oss noen tiår for tidlig. Ikke bare var han en stor humorist (og en dyktig karakterskuespiller, se ham i Unni Straumes Til en Ukjent), men som i arbeidet sitt i NRK på 60-tallet var med på å forme det norske fjernsynet til det nasjonale samlingspunktet det var i flere tiår. Synge kunne han også. Og en del andre ting.

George Carlin er ukjent på våre lengdegrader, men han var en av USAs første og største standupkomikere av det mørkere slaget. Han var ikke like interessert i å sjokkere som f.eks en Lenny Bruce, men gjorde sitt surpomperi og sin galskap til stor poesi.

Dette ikke for å grine over at de er døde, men for å konstatere at dette er folk som vil leve evig i bevisstheten. For noen liv, for en kunst de rakk! For et fundament de som kommer etter kan bygge på! De ønsket seg sikkert noen minutter til (vel, ikke Carlin, han rakk neppe å tenke noe særlig på hva som traff ham), men det er nå en gang slik at man går i mål før eller siden. Vi vinker smilende farvel, det er vanskelig for meg å tro at de ønsket noe annet.

2 responses

  1. Jeg syns alle moroklumper over seksti dør over en lav sko for tida, kan det være et virus? Kjipe greier. Kan jeg foreslå litt Carlin på Katakombene?

    juli 16, 2008, kl. 09:26

  2. Tror ikke vi skal kjøre standup der, i hvert fall ikke i år (og husk at forslag skal være hemmelige! Send mail). Men nå er i hvert fall Katakombene booket, selv om damen jeg mailet med forandret «filmfest» til «firmafest». Dermed er det bombesikkert at det blir noe i år også. 11. Oktober altså.

    juli 16, 2008, kl. 10:08

Legg igjen en kommentar

