Nå enda mer inkonsekvent

Filmer siden sist: Bowler med Prester

THERE WILL BE BLOOD

Ganske overraskende at Paul Thomas Andersons mest bejublede film også er den mest stemningsmessig inkonsekvente, minst stilrene og minst fortellerteknisk finslepne. Likevel er den ikke langt unna å være hans beste film til nå, og den fortjener alt skrytet. Alle som er interessert har selvfølgelig sett filmen og lest et utall anmeldelser for lenge siden, så jeg skal nøye meg med noen kjappe punkter.

Daniel Day Lewis er fantastisk her, akkurat som alle andre har sagt, og når han tar helt ut i filmens epilog er det manusets skyld. Og Paul Dano har fått altfor lite skryt for sin rolleprestasjon, han er minst like god. Hvor var hans Oscar?

-Industrihistorie, soga om hvordan landet ble bygget, fascinerer meg, og den halvdelen av There Will Be Blood, som befatter seg med dette er den klart sterkeste. Her lukter det både Hamsun, Steinbeck og Leone og så veldig mye bedre blir ikke film.

-Avslutningen lukter det Coenbrødre av, stemningen er omtrent like uggen som i slutten av Barton Fink og Miller´s Crossing. Slutten er finfin, men passer ikke helt med det foregående i mine øyne. Det mørkt komiske ligger nok der fra før, men overgangen fra episk drama til kølsvart farse blir for brå.

-Dermed blir konklusjonen min at filmen trenger tjue minutter eller så med overgang fra kirkescenen til huset og alt er ferdig. Filmen er periodevis fantastisk, alt i alt flott, men litt kort, selv borti tre timer. Må sees av alle.

DESSUTEN

Djevelens Advokat

Ikke den med Keanu og Pacino, men en dokumentar om Jacques Vergès, advokaten som hater alle former for vestlig imperialisme og forsvarer diktatorer og terrorister med dette som begrunnelse. Riktig norsk tittel hadde vært Terrorens Advokat. Jeg forventet meg en PR-kåt Tor Erling Staff-type, men fikk i stedet en lynskarp mann som forteller mye uten å røpe noe særlig, og som høyst sannsynligvis drev som terrorist selv i en tiårsperiode da ingen visste hvor han oppholdt seg. Historien hans er utrolig spennende, men som film er dette en fransk Brennpunkt-dokumentar. Bare spennende glimt fra en spillefilm om den Algerske revolusjonen (Vergès var gift med den algerske opprøreren  Djamila Bouhired) liver opp. Er klippene fra the Battle of Algiers? I så fall må den sees. Men djeveles advokat går det an å hoppe over. Det fins sikkert bøker om Vergès, les dem i steden.

Barry Lyndon

Kubricks litt bortglemte periodedrama gikk på TV og jeg fant ut at jeg hadde sett den før også. Feiende flotte saker, litt mer levende enn mange andre av mesterens filmer.

Også har jeg sett Cry-Baby to ganger med niendklasse uten å bli lei. Elsker den filmen.

3 responses

  1. Karl Ruben

    Hvordan var reaksjonene fra niendeklassingene på Cry-Baby?

    juni 7, 2008, kl. 18:15

  2. De er jo vokst opp med Grease, som jeg hater intenst, så de er ikke enig i min standardbeskrivelse av Cry-Baby som «Grease, bare bra», men de lo , grøsste og trampet takten på alle de rette stedene og var fornøyd. Spesielt klinescenene slo godt an, scenen med tåredrikkiningen var eklest. Ingen lo av Inga fråm Sviden, merkelig nok. Mange av jentene som bare kjenner Johnny Depp som Jack Sparrow var overrasket over at han var så kjekk!

    Med 11-årsgrense og varighet på godt under nitti minutter er den en veldig praktisk skolefilm, om enn ikke en veldig pedagogisk en. Vi så den i musikken siden vi har hatt om populærmusikkens historie, men mest fordi det er sommerferie snart.

    juni 7, 2008, kl. 18:37

  3. Eg har etter kvart fått lyst til å sjå «There Will Be Blood», etter litt smålesing på nett virka den akkurat litt nok lik med «Giant» til at eg vurderar å få sett den. Før dette tenkte eg aldri spesielt mykje på å sjå den..

    juni 8, 2008, kl. 13:03

Legg igjen en kommentar

