Nå enda mer inkonsekvent

Folk jeg liker: En skikkelig kjedelig artikkel om Shigeru Miyamoto

Noen mennesker har bidratt så mye til menneskets kollektive bevissthet at man vanskelig kan beskrive genialiteten deres med ord. De er både nyskapende og gjenkjennelige, og uten dem hadde rett og slett verden ikke vært den samme. De aller største kunstnerne er dem som lager nye regler for hva kunstarten deres innholder samtidig som at de har et særpreg som gjør at du kan kjenne dem igjen uansett. Vi snakker folk som Kurosawa, Miles Davis eller Shakespeare. Og en litt beskjeden middelaldrende japaner som liker å spille banjo.

Kommende uke vil avisene (hvis de er våkne) være fulle av stoff om Wii Fit, Nintendos geniale nye kombinasjon av familiespill og treningsprogram. Det er ikke sikkert at det er Shigeru Miyamoto som får mest oppmerksomhet denne gangen. Men dette er hans baby, på samme måte som Donkey Kong, Mario, Zelda, Nintendogs, Wii Sports og de fleste andre spillserier fra Nintendo du måtte ha hørt om er det. Og de han ikke direkte har produsert og regissert, som Pokemon, er laget i nært samarbeid med ham. Ikke siden Walt Disney har noe enkeltmenneske bidratt like sterkt til barns forestillingsverden.

Miyamoto startet karrieren sin hos Nintendo som grafikkdesigner på slutten av søttitallet. Selskapet, som drev med blant annet brettspill og Pachinkomaskiner ønsket å erobre plass på det eksposivt voksende automatspillmarkedet. Det første spillet hans ble ingen suksess, så han laget et spill som kunne installeres i de samme maskinene. En ape har bortført dama til en liten mann med bart, og han må klatre opp for å redde henne. Apen kaster tønner, mannen har slegge. Grunnen til at apen ble hetende Donkey Kong skyldtes i følge myten en skrivefeil. Men det var den lille mannen med bart som litt tilfeldig skulle vise seg å være Miyamotos hovedverk.

Selvfølgelig har Myiamoto etterhvert blitt en av Nintendos viktigste menn i rent forretningsøyemed, og det har alltid vært økonomiske motiver som driver virksomheten hans, men likevel er kunsten hans på forunderlig vis blottet for ego . Spillene hans er laget for at publikum skal få se så mye av dem som mulig. Før Mario var spill laget for å være vanskelige, slik at spilleren skulle bruke lang tid på å klare dem. En av tingene han forstod var at spilleren ønsker å bli utfordret, men ikke å bli slått. Man spiller ikke for å oppleve nederlag, men for å oppleve noe nytt. Og det er liten vits i å lage 1000 brett på et spill hvis ingen kommer forbi nummer 42. Og han tenker som en filmregissør: Hva vil man at de som møter min kunst skal føle? Konsekvensen av dette er for eksempel the Legend of Zelda: Occarina of Time, kanskje det beste dataspillet noensinne.


Det er i hvert fall ikke karakterene som har gjort spillene hans så ikoniske; Mario er en tvilsom stereotyp av en italiener med stemmen til Mikke Mus og usikker seksuell orientering. Noen stor skaper av karakterer er Myiamoto ikke. Det er ikke tilfeldig at Zelda-spillenes hovedperson ikke sier noe vi får høre og heter Link. Han er koblingen mellom spiller og spill, ikke noe mer.

Nintendos nye verdensdominans med Wii-en, den første spillemaskinen som ikke er i stand til å pushe bedre grafikk en sine forgjengere, er også for en stor del Miyamotos fortjeneste. På en spillutviklermesse i fjor fortalte han om sitt «wife-o-meter»: Hvis han kan få den som regel totalt uinteresserte kona si til å spille er designen vennlig nok. Bak en hver stor mann og så videre.

Jeg gleder meg til Wii fit kommer på fredag. Magen skal bort, det blir ikke noe fotball i år og helsestudioer minner meg om Auswichtz. Da er tortur designet av Myiamoto langt å foretrekke.

7 responses

  1. karuben

    helsestudioer minner meg om Auswichtz

    Jøss! Er dette noe særegent for grenlandsområdet, eller?

    Shigsy er definitivt en helt. Jeg er veldig glad i Metroid og Samus Aran selv – hun er kanskje det nærmeste Hr. Miyamoto kommer en virkelig interessant karakter, selv om hun på mange måter er like mye en tabula rasa som Link.

    april 20, 2008, kl. 06:28

  2. Vet ikke helt hva det er med meg og helsestudioer. Kanskje jeg rett og slett ikke liker folk, spesielt hvis jeg skal gjøre noe så unaturlig og ekkelt som å trene bare for å trene.

    april 20, 2008, kl. 07:45

  3. Men dette var jo ikke kjedelig i det hele tatt. Og Wii Fit ser ut til å være enda en god grunn til å kjøpe Wii. Jeg har heller ikke noe godt forhold til treningsstudioer.

    april 20, 2008, kl. 20:17

  4. Enig han Shigeru har gjort mye riktig. Men wii Fit synes jeg ser like latterlig ut som tv-shop reklamene.

    se f.eks her: http://www.youtube.com/watch?v=5oNVIcMnZh4

    Helt sikkert morsomt, men neppe noen særling treningseffekt. Jeg trenger ikke noe brett å ta armhevinger på, jeg trenger først noe som kan gi meg musklene til å ta armhevinger.

    Og gleder meg til å se Fred ut stå som hun dama på slutten av snutten.

    Hilsen

    Haakon – som opplagt trenger trening og er på jakt etter morsomme treningsmetoder som funker…og som også har det dårlig forhold til treningsstudior…

    april 21, 2008, kl. 07:49

  5. Det der fra mannen som gikk ned flere kilo bare ved å spise lite og gå ekstra mye på do 🙂

    Du har et poeng, men jeg ser gjerne teit ut i mitt eget hjem. Og de fleste TV-Shop-apparatene funker faktisk, det er bare det at du får tilbake det du putter inn. Motivasjon er nøkkelen, og jeg har bestemt meg for å skikkelig slite med den rare hvite dingsen. Da funker den. Men visst er den unødvendig…

    Og ikke undervurder Yoga-evnene mine. Det er lett å stå støtt når du har så korte bein som meg:)

    april 21, 2008, kl. 14:23

  6. 1. Skal nok ha Wii fit.

    2. Ja, jeg har glemt å oppdatere RSS-strømmen og dermed ikke lest her på lenge. Lure Ivers!

    Her om dagen snakket vi forresten om hvor mye vi gleder oss til katakombene neste høst.

    april 22, 2008, kl. 14:55

  7. hehehe…Bra youtube klipp Fredut…som om jeg skulle sagt det selv.

    april 22, 2008, kl. 15:17

Legg igjen en kommentar

