Nå enda mer inkonsekvent

Stjernestøv

En stjerne faller. En ung mann bestemmer seg for å få tak i den for å imponere sin kjære. Men det er flere som vil ha tak i stjerna, spesielt når det viser seg at den spilles av Claire Danes.

Årets mest etterlengtede film for meg er nok ikke årets beste, men det er vanskelig å tenke seg at noen kan mislike denne altfor sterkt. De viktigste vendingene fra Neil Gaimans historie er bevart, men filmen føles liksom ikke som en Gaiman-historie. Dette gjør imidlertid slettes ikke Stardust til noen dårligere film, de aller fleste ville nok si at den er bedre enn de to litt mer trofaste tidligere Gaiman-filmatiseringene MirrorMask og Neverwhere. Jeg må innrømme at den litt kalde kunstneriske regien generelt (og golde islandske landskapene spesielt) fikk meg til å savne varmen og stilen i Charles Vess‘ originale illustrasjoner av fortellingen mer enn Gaimansk dialog og særpreg. Ellers har jeg bare to ankepunkter: et finfint soundtrack som blir bitelitegrann masete et par steder og minst tre flymedhelikopterovernoensomriroverviddene-sekvenser for mye.

The Princess Bride trekkes fram i alle anmeldelser, fordi den og Stardust tilsynelatende er de eneste to filmene i en egen liten sjanger, men Stardust er tross alt en streitere fantasihistorie. The Princess Bride, nydelig som den er, er en slags parodi på eventyr. Stardust er rett og slett eventyret selv; en herlig klissehistorie med hekser og trolldom og prinser og prinsesser og enhjørninger og greier, herlig fri for kynisme eller blunking til publikum.

Skuespillerne koser seg tydelig med materialet. Claire Danes (som ligner mer og mer på Kate Blanchett, merkelig nok)er akkurat passe annerledes, nykommer Charlie Cox kommer vi til å få se mer til sikkert, men de som egentlig eier filmen er Michelle Pfeiffer (som heks med hudproblemer) og Robert De Niro (som Sjørøverkæptn med skikkelig stort klesskap), begge gjør sine beste prestasjoner på et tiår, minst.

Så selv om den ikke er fullt så morsom som Hot Fuzz eller Black Sheep, fullt så trist som Pan’s Labyrinth, fullt så vakker som Marie Antoinette, fullt så bråkete som Transformers eller fullt så hjertevarmende som Shortbus er dette kanskje den seifeste filmen jeg har anbefalt i år. Jeg gikk alene, men tar du med deg en du er glad i vanker det nok litt kyss, klapp og klem etterpå tenker jeg.

3 responses

  1. Tor Andre

    Det som virkelig fungerer bra i Stardust er tonen: Ikke for oppblåst episk, ikke for latterlig camp. Til å være en fantasy-historie er den befriende upretensiøs.

    Ellers er jeg helt enig i at det visuelle i Voss-tegningene er en større forskjell fra boken enn de frihetene som er tatt i manus.

    september 25, 2007, kl. 11:21

  2. Karsten

    Tor Andre har veldig veldig rett i sitt første avsnitt; filmens tone er så perfekt der den bør være.

    Jeg har for øvrig ikke lest boken til Gaiman, så Stardust var for meg først og fremst en ekstremt positiv overraskelse. Makan til mal-markedsført film skal du lete lenge etter.

    september 25, 2007, kl. 13:59

  3. Fru Ut

    Uff, jeg hadde visst for høye forventninger til denne… Leste boka ferdig dagen før jeg så filmen og med den friskt i minne ble filmen helt feil. For det første passet ikke landskapet til historien. I mitt hode (og i boka) skulle det være masse skog i Stormhold. I filmen var det nesten ikke et tre! For det andre ble den nye slutten rett og slett for mye action. Jeg har vanligvis ikke noe imot action på slutten av filmer, men her synes jeg de burde ha fulgt boka i stedet.

    Skuespillerne, derimot, synes jeg var knallbra! Alle de fire som Fred Ut nevner gjør en kjempebra jobb!

    Synes likevel filmen var bra, og hadde jeg ikke lest boka, så hadde jeg sikkert synes filmen var bedre, men nå har jeg jo lest boka, så da så… hvis du skal velge mellom filmen og boka, les boka i stedet!

    september 27, 2007, kl. 19:49

Legg igjen en kommentar

