Nå enda mer inkonsekvent

Litt skuffet…

Shi gan (Time)

Gledet meg veldig til å se denne filmen etter å ha sett Vår, sommer, høst, vinter… og vår tidligere i sommer. Jeg ble kjempefascinert av handlingen i filmen og måten den var filmet på. Filmen hadde en fin ro over seg, den beveget seg sakte, men handlingen var såpass fascinerende at man aldri mistet interessen. Den gjorde at jeg ble interessert i Ki-Duk KimJeg hadde derfor ganske høye forventninger til Shi gan. Dessverre skuffet den litt. Filmen handler om Ji-woo (Jung-woo Ha) og Seh-hee (Ji-Yeon Park), et ungt kjærestepar som begynner å miste grepet når Seh-hee begynner å bli redd for at Ji-woo skal bli lei av henne. Hun er redd for at han skal bli lei av å se det samme ansiktet og den samme kroppen hver dag. Hun bestemmer seg for å gjøre noe med det og reiser fra ham. Etter et halvt år dukker hun opp igjen med et nytt ansikt.

Dette kunne vært veldig bra, temaet er kjempeviktig! Når skal egentlig menneskene bli fornøyd med den kroppen de har og den situasjonen de er i? Skal det være nødvendig å hele tiden strebe etter å ha det bedre? Det er slitsomt å hele tiden forsøke å få det bedre, noe filmen også viser. Man blir ikke nødvendigvis lykkeligere av å fikse på kroppen sin.

Likevel er det noe som mangler. Det blir rett og slett litt for mye tragedie. Man får skikkelig vondt av hovedpersonene når man ser hvor mye smerte de går igjennom og hva som egentlig er grunnen til smerten. Mulig det var dagsformen som gjorde at den skuffet litt, eller bare at jeg hadde for høye forventninger… Jeg ser jo at filmen er bra og anbefaler den gjerne, men jeg kjenner likevel at det holder med å se den en gang.

6 responses

  1. Fred Ut

    Du må rett og slett være litt syk oftere, så du rekker kikke+poste. Flinke frua mi.

    september 11, 2007, kl. 15:08

  2. Asbjørn

    Eg likte Bin-jip betre enn Time, men synst likevel sistnemnte var ein veldig god film. Så eg blei veldig nysgjerrig på den årstidfilmen no 🙂

    september 11, 2007, kl. 17:32

  3. Jacob

    Det Asbjørn sa.

    Og Thomas.

    Untatt det siste der da. Så klart.

    september 11, 2007, kl. 18:29

  4. Fru Ut

    Asbjørn: Du bør nok se årstidsfilmen, ja. Leste anmeldelse av Bin-jip på filmweb, og det ser nok ut som en film jeg må se:) Virker som om stilen på den er roligere, mer lik vår, sommer…

    Jacob: He, he…

    september 11, 2007, kl. 18:39

  5. Fru Ut

    Og Thomas selvfølgelig: Takk, takk:)

    september 11, 2007, kl. 18:40

  6. Mads

    Eg vart òg skuffa over Time – han hang liksom ikkje heilt på greip. Bin Jip er betre, men «Vår, sommar …» var såpass bra at eg ikkje er sikker på om eg tør sjå han att etter å ha sett desse to andre filmane. Eg skulle eigentleg ønske eg aldri hadde sett dei, faktisk.

    september 12, 2007, kl. 08:06

Legg igjen en kommentar

