Nå enda mer inkonsekvent

Fred Uts Filmpod – Pilotepisode


Siden det ikke ble noe Bollywood på oss i dag kan jeg like gjerne laste opp dette. Dette er pilotepisoden av min og de som gidder å være med(Fru Ut)s nye podcast. Gimmicken er at alt fra innspilling til opplasting gjøres over mobiltelefon, uten redigering. Nå har jeg jukset litt denne gangen og lagt ut fila et annet sted enn der de andre kommer til å havne (oppstartsproblemer med programvaren min), men jeg har ikke redigert. Fila ble vel stor, så de ordentlige podcastene kommer til å bli kortere og av enda litt dårligere teknisk kvalitet. Men piloten er jo ofte større og dyrere enn serien.

FUF#0 inneholder
Hei og hallo * På kino * Så lite kan vi om Bergmann og Antonioni * Så lite vet vi om skuespillerne i Watchmen/såå lenge klarer vi å prate om dem likevel * Fantasytrailere * Fru Ut om Volver * Adios (endelig!)


Nedlastbar versjon

15 responses

  1. Hjorthen

    Finner ikke noe podcast jeg?

    august 10, 2007, kl. 19:18

  2. Fred Ut

    Det er en liten play-knapp. Funker den ikke? Nå har jeg lagt opp nedlastbar versjon også, prøv den også.

    august 10, 2007, kl. 19:30

  3. Hjorthen

    Den var ikke der i sta, men nå ser jeg den jo. Skal ta en lytt når jeg atter befinner meg på en maskinmed høyttalere. Goody!

    august 10, 2007, kl. 23:35

  4. Fred Ut

    Vi er litt skremt over at ingen har turt å kommentere ennå…var det så ille da? Det gjør ikke noe om dere synes det, siden vi hadde det såpass morsomt at vi nok kommer til å lage flere uansett:)

    august 12, 2007, kl. 11:59

  5. Gunnar

    Dette var hyggelige saker det! Synes helt klart siste del (dvs. Watchmen og trailerdiskusjonen) var best. Litt mer i dybden og morsomme småting hele veien. Fortsett med dette Tonje og Tom’ern! 😀

    august 12, 2007, kl. 18:16

  6. The Evjens

    Nja…skeptisk 🙂 Her kommer min ærlige, men subjektive mening.

    Jeg bruker nettet til å skaffe meg informasjon om det jeg synes er interessant på kortest mulig tid. _Leser_ jeg FredUt så kan jeg hoppe over filmer jeg ikke synes er interessante å lese om. _Hører_ jeg på Podcast, må jeg høre alt.

    Har aldri helt skjønt podcast-hypen, for meg så blir dette som gamle dager hvor man spilte inn et program på kassettspiller, og deretter hørte på det.

    Nå kan flere høre på det, men har dårligere teknikk enn en kassettspiller (kan ikke spole engang frem til neste kapittel hvis man ikke synes nåværende kapittel er interessant).

    Så for meg så er dette en «feature» jeg ikke kommer til å bruke. Beklager 🙂 Jeg hørte heller ikke på hele, det tar rett og slett for lang tid.

    Men ikke ta det personlig, det er mer mot podcast generelt.

    (Derimot en maks 10-30 sekunders tabloid podcast trykkbar link på filmer det skrives om ville mettet mitt behov bedre (Les: god kveld norges anmeldelse av akutelle filmer på FreduUt’sk))

    Så ikke la podcastene gå ut over den skriftlige Fred-Ut’n! 🙂

    august 13, 2007, kl. 11:22

  7. Fred Ut

    Haakon:
    Hadde du kassettspiller der du kunne spole til kapitler? Tøft.
    Du spoler på iPoden din ved å holde knappen i midten inne litt for deretter å snurre på hjulet for å gå dit du vil 😛

    At du ikke likte VÅR podcast er ikke så rart, men jeg synes nesten at jeg må forsvare mediet generelt.

    Du har helt rett: Podcasting er AKKURAT som å leke radio i gamle dager. Og det er jo gøy.

    Forskjellen er egentlig bare at hvem som helst kan abonnere på dem (via RSS), slik at man får nye episoder til (forhåpentligvis) faste tider. Dette gjør at man fort risikerer at folk hører på deg. Et lite skritt nærmere årntli radio, med andre ord.

    Gode podcaster har stor underholdningsverdi i seg selv. Det er for eksempel ofte morsommere å høre på gode episoder av the Movie Blog: Uncut eller Comic Geek Speak enn å se filmene eller lese tegneseriene de snakker om! Dessuten har man den samme fordelen som i fagblogger, man kan være mer subjektiv og utradisjonell i form og innhold enn i mediene ellers.

    Meningen er ikke at man må ta seg tid til å sette seg ned for å høre på podcaster, men at de erstatter musikklytting. Bare sykkelturen min til og fra jobb gjør at jeg hører på podcaster fem timer i uka. Bare 10% av innholdet på Ipoden min er musikk.

    Når det gjelder FU,S kontra FUF så håper jeg på å få til (minst)en post og en podcast i uka (hvis Fru Ut er med på det). Postene blir akkurat som før (anmeldelser, trailere, lister), mens podcastene kommer til å ha et friere format, der vi tar for oss temaer.

    Innholdet kommer ikke til å overlappe, så du skal ikke gå glipp av noe hvis du bare leser. Jeg kommer fortsatt til å blogge om absolutt alt jeg ser.

    Argumentasjonen for å lage en filmpodcast er egentlig det samme som for å ha en filmblogg:

    1)Det er morsomt

    2)Det er ikke så mange andre som
    gjør det, spesielt ikke på norsk. Nå har det jo blitt mange filmblogger etterhvert, mens Birger Vestmo er sørgelig ensom i den norske filmpodosfæren.

    3) Jeg tror at jeg potensielt kan klare å lage noe som folk med samme interesser kan sette pris på, i hvert fall innimellom.

    Dessuten:

    4) Med den programløsningen jeg bruker tar det omtrent dobbelt så lang tid å skrive en bloggpost som å lage en podcast, så dette er ekstrastoff som koster meg lite og er veldig morsomt å produsere.

    august 13, 2007, kl. 12:43

  8. Hjorthen

    Dette var jo veldig koselig, og dere er jo veldig søte. Neste gang stemmer jeg for at Fru Ut får snakke litt mer;-)

    august 15, 2007, kl. 15:28

  9. Fred Ut

    Du har helt rett, det har med premierenerver å gjøre. Fru Ut blir stille når hun er nervøs mens jeg blir ekstremt skravlete.

    Volver-anmeldelsen tok litt skade av det, men i følge hun selv hadde hun ikke forberedt seg noe særlig heller og hadde ikke noe spesielt mer å si.

    august 15, 2007, kl. 19:30

  10. Hjorthen

    Jammen godt dere ikke blir stille av nervøsiteten begge to, det kunne blitt et rimelig ambient podcast;-)

    Men veldig bra. Det er ikke lett å lage podcast, særlig ikke de første gangene før man har lært seg å la smella gå uten å være nervøs, og selv da er det fryktelig lett å prate seg inn i merkelige irrganger. Det unngikk dere, og med tanke på at dere vel ikke har redigeringsmuligheter så syntes jeg det var en fin prestasjon.

    Imponerende gitar+tommern-brumming+engletonjenynning i starten foresten. Vi forventer nå selvfølgelig en liten intimkonsert i forbindelse med katakombene.

    august 16, 2007, kl. 00:32

  11. Anonymous

    dette var jo kjekt:) jeg hadde podcasten på i bakgrunnen mens jeg jobba på pc’n, og jeg fikk med meg omtrent halvparten tenker jeg. kommer trolig til å høre på dette igjen. greit at det ikke er kassetter, selv om det hadde vært fint om det hver uke kom en kassett i posten med thomas og tonje ut i verden!
    anne

    august 16, 2007, kl. 14:22

  12. Fru Ut

    Vet ikke om alle hadde vært like fornøyd med det, Anne:) Men gøy var det og det frister i hvert fall til gjentakelse! Sånn for å ha advart, mener jeg:D

    august 16, 2007, kl. 16:08

  13. Fred Ut

    Fant forresten ut at jeg kan kjøre andre programmer i bakgrunnen mens vi tar opp, det gjør blant annet at jeg kan bruke media player til å legge inn musikk. Dette betyr nok at det blir intromusikk på boks fremover, men se ikke bort fra at vi får skviset inn litt livemusikk likevel…musikalsk versjon av Filmspottings Massacre Theatre, kanskje?

    august 16, 2007, kl. 17:37

  14. Karlos

    Er det jeg som er kørka; eller går det ikke an å laste ned denne lenger?

    august 20, 2007, kl. 17:03

  15. Fred Ut

    Ser ut til at ikke spilleren funker lenger, i hvert fall. Hos meg går det fortsatt an å laste den ned.

    august 21, 2007, kl. 04:40

Legg igjen en kommentar

