Nå enda mer inkonsekvent

Simpsons + oppsamlingsheat + stappfull trailerpark

The Simpsons Movie

Selvfølgelig ble dette skikkelig bra. Manusforfatterne er de beste i bransjen, konseptet har holdt i nesten tjue år og funker fortsatt. Det gjøres flere morsomme poenger ut av at dette egentlig bare er en dobbelt så lang, skikkelig god episode, pyntet på med fin animasjon.

Handlingen er litt old school Simpsons i sin fokus på Homer med familie. Resten av Springfields etterhvert enormt tallrike beboere reduseres stort sett til fjes i mengden. Fordelen med dette er at man ikke trenger å kjenne backstoryen til f.eks. Rektor Skinner for å henge med, men litt av spenningen forsvinner jo. Vi vet jo at familien Simpson kommer til å være uforandret ved filmens slutt, dermed står det ikke noe på spill. Men det var vel kanskje ikke meningen heller.

Humoren sitter derimot like godt som den alltid har gjort. Følger du med får du til og med en referanse til den aller første episoden, produsert på den tiden da Marchus og Haakon hverken hadde koner eller hanekam, og ikke en gang hadde rukket å kjøpe Do the Bartman på CD. Fy faen så gamle vi har blitt.

Nacho Libre

Jeg likte Napoleon Dynamite bedre enn de fleste på denne siden av atlanteren, og Nacho Libre forsterker troen min på at Jared Hess kommer til å nevnes i samme åndedrag som Cohen-brødrene, Jim Jarmusch eller Wes Anderson. Enkelte stilgrep fra NP er fortsatt til stede, men Nacho Libre er i tillegg nydelig skutt og tonesatt. Jack Black og co er riktig så mandige interessant ansiktshår og meksikansk aksenter, og det er egentlig bare et svakt klimaks og en viss likhet med NP som gjør at denne filmen ikke helt er gjennombruddet jeg venter på. Herr Hess skal passes på framover.

Snakes on a Plane

Egentlig ut av ingenting tok geeks av verden over, og sammen med Samuel L. Jackson forsøkte vi å få Snakes on a Plane til å bli noe helt spesielt. Det ble den ikke, men herlig råttent manus og skuespilleri, tvilsomme spesialeffekter og store mengder slangebasert galskap underholder da litt likevel.

Wallace & Gromit in the Curse of the Were-Rabbit

Til tross for mirakuløs animasjon der alt fra voldsomme actionsekvenser til bikkjas tusen ansiksuttrykk uten munn får meg til å glemme å blunke har jeg aldri fått helt fot for Wallace og Grommitt. Selv for anglofile som meg er de litt for småbyengelske, mange gode gags til tross. De har imidlertid aldri vært så morsomme som her, og referanser til et utall skrekkfilmer bidrar til å holde meg interessert helt til slutt. Men vi har sett det før, liksom. Men det må sies at du har ikke virkelig levd før du har sett en flokk glupske kaniner hyle mot månen.

________________________________________


Det har vært litt stille her en stund, men nå drar det seg til…

LA TERZA MADRE

I Oktober sluttfører endelig Dario Argento trilogien han startet med Suspiria og Inferno. Dette er en filmhistorisk hendelse på linje med Land of the Dead, men det er for tidlig å si om han er tilbake i klassisk form eller ikke. Litt om bakgrunnen her.

BEOWULF
Denne har jeg også snakket om før, og dette ser veldig, veldig, veldig lovende ut.

THE DARK NIGHT

Liker hvor de tar jokeren, og håper alt dette bare er for å kunne lage The Dark Knight Returns om noen åre. Denne ser litt rar ut på min monitor (HD?), men du får tak i greia.

NO COUNTRY FOR OLD MEN

Cohenbrødrene har funnet mojoen sin igjen.

THE GOLDEN COMPASS
En av Fru Uts mest etterlengtede filmer for året. Ser ut til at hun har mer flaks med denne enn med Eragon.

APPLESEED: Ex Machina

Oppfølger til den vakreste animasjonsfilmen jeg noen gang har sett. Får håpe de skrur sammen en forståelig historie denne gangen.

DYNAMITE WARRIOR
Husker ikke om jeg lenket til den Thailandske versjonen av denne traileren. Her er den i hvert fall.

KING OF KONG

Dokumentar om to menns kamp om verdensherredømme på en over tjue år gammel spilleautomat: Donkey Kong. Skikkelig opp min gate, dette.

THE DARJEELING LIMITED
Wes Anderson er tilbake. Og ikke et sekund for tidlig.

4 responses

  1. The Evjens

    Æsj, ja…vi er blitt gamle.
    Har hatt en laber ferie, men måtte se noe film så har kjøpt Battlestar Gal. sesong 1 og 2 i ferien. Holdt NESTEN på å kjøpe Deadwood ses 1,2 og 3 og nå sitter jeg på jobb og ANGRER at jeg ikke kjøpte de…

    juli 30, 2007, kl. 09:23

  2. Lars Inge

    King of Kong gleder jeg meg veldig til!

    juli 30, 2007, kl. 09:24

  3. Fred Ut

    Haakon: Det er vel ikke som om det er umulig å få tak i Deadwood på dvd?

    200 på platekompaniet, 500 for ses 1 og to til sammen på Play.com

    juli 30, 2007, kl. 10:12

  4. Jannicke

    Meget enig i din omtalelse av Snakes on a Plane. Gledet meg, likte den, men den var ikke så kul som den kunne ha vært. Gleder meg også til Beowulf, og koser meg med at Robin Wright Penn er med. (Ikke det at jeg elsker The Princess Bride eller noe, neeeida…)

    august 12, 2007, kl. 11:47

Legg igjen en kommentar

