Nå enda mer inkonsekvent

"You have failed me once again, Starscream…"


Jeg gikk inn med lave forventninger, selv om trailerne lovet noe litt spesielt. Jeg fikk den beste sommerblokkebrekkeren på flere år, en symfoni i metall og istykkerskutte servoer med syk action og skyhøy nostalgifaktor. Noen, kanskje Michael Bay, må ha skjønt på et tidlig stadium at dette ikke trengte å være en drittfilm basert på noen gamle leker, men at ideene i bunnen for den (ganske dårlige, se den igjen og få migrene) gamle tegnefilmserien hadde potensiale til å være Independence Day, the Fast and the Furious, Terminator 2 og ET på en gang. Og hvis ikke det er penger i banken er det ingenting som er det.

Og ikke bare det: Bay og co har gått til verks med den samme uvørne troskap til originalen som Peter Jackson brukte i arbeidet med Ringenes Herre. Sjefsrobot Optimus Prime snakker fortsatt med stemmen til Peter Cullen. I robotenes forvandlinger høres fortsatt den originale lydeffekten fra åttitallet. Personlighetene til robotene er fortsatt synlig. Samtidig er skikkelig mange av de corny elementene fjernet, andre ting har blitt oppdatert til tjuenullsju (millitæret bruker dronefly, dataekspertenee er stort sett under tjue, heltene er nerder i steden for industriarbeidere), og alt er pakket lekkert inn i Bays eksplosjonsfetisjisme.

Actionklisjeer kjøres mer høylytt og tøffere enn noen gang før, forsøk på humor (Roboter som leker gjemmekikke ruler, utrolig nok) og stereotype karakterer (Dataeksperten, Ministeren, Den Unge Gutten og Dama som er altfor Heit for ham, Millitærfyren, Sjefen for det hemmelige Byrået) gjennomføres med overraskende innlevelse av solide skuespillere (Shia Labeouf gjør mirakler med middels dialog i hovedrollen, John Føkkings Torturro er enorm som Sjefen for det hemmelige Byrået).

Smårusk (Litt lang? Produktplassering? Han slitsomme hackerfyren?) er det selvfølgelig å finne her, men jeg er fortsatt høy på krutt og motorolje, så jeg gidder ikke. Lik den eller ikke: Transformers er en av årets aller mest vellykkede filmer, og når ryktet sprer seg ser jeg ikke bort fra at den gjør noen kroner også. Forhåpentligvis er standarden for sommeren 2007 med dette satt.

10 Svære Sommerfilmer du må se

For å få plass på denne lista må filmen ha kommet ut i tidsrommet mai-august i statene, ha kostet litt penger eller i hvert fall ha fortalt en bredt anlagt, fartsfylt historie, ha tjent litt penger (tror alle på lista bikket hundre millioner dollar i hvert fall) og viktigst: den være fin til tross for sin populisme. En god sommerblokkebrekker er Hollywood på sitt beste, desverre finnes det en Tomb Raider for hver Indiana Jones.

01)Jaws
Som ikke bare er en fantastisk film, men også den som mange regner som den første Svære Sommerfilmen.

02)Die Hard
Som ble sluppet om sommeren til tross for at den handler om Jula! Rart.

03)Raiders of the Lost Ark
Som kanskje er den flotteste popkornfilmen som finnes.

04) Star Wars: Episode IV – A New Hope
Som sjelden kommer så langt ned på listene mine som dette hvis den får lov til å være med.

05) Independence Day
Som Bush sikkert masturberer til jevnlig. Undervurdert.

06) Face/Off
Som også er kjent som Den Hollywoodfilmen John Woo fikk til.

07) Transformers
Som i hvert fall føles så bra som en sjuendeplass akkurat nå.

08) Pirates of the Caribbean
Som ingen trodde på, et fellestrekk blant mange av filmene på lista.

09) Superman Returns
Som er den beste av de skikkelig svære tegneseriefilmatiseringene, sammen med (den ekstremt misforståtte) the Hulk, X-Men 2 og Spidey 2, alle sommerfilmer.

10) Ghostbusters
Som de skrev i SFX nylig: uansett hvor lite han ønsker det er det denne Bill Murray vil bli husket for.

12 responses

  1. Asbjørn

    Jaws har ein høg gjensjåelsesfaktor og fortena så absolutt plass på lista di, som den har fått 🙂

    Såg den to gonger i fjor (forholdsvis 1. og 2. gong), og merka at eg nok vil sjå den igjen med tid og stunder. Likevel om eg ikkje er særleg stor på å sjå igjen filmar.

    Angåande Transformers… eg ser heller Die Hard 4.0.

    juni 29, 2007, kl. 07:42

  2. XmasB

    Ser absolutt frem til Transformers, men har ikke de helt store forventninger.

    Den lista der gidder nesten jeg ikke kommentere engang (dette er en metakommentar). Det er godt det er lov å ha forskjellig smak… 🙂

    juni 29, 2007, kl. 08:49

  3. Fred Ut

    Ser ut som om de første anmeldelsene stort sett er positive. Også ser jeg at jeg glemte å si noe som helst om hva Spielberg i produsentrollen har bragt til filmen, tror han var viktig.

    Asbjørn: Se hva du vil, du. Men en Die Hard uten koblinger til de foregående, uten så mye som et Yipee Kie Yay, Motherfucker men med en utgammal Bruce Willis fristet meg ikke stort.

    xmasb: Nå ble jeg nysgjerrig, trodde virkelig ikke denne lista var spesielt kontroversiell. Få høre nå…

    juni 29, 2007, kl. 10:48

  4. The Evjens

    Ah! Lover godt Fredut. Jeg sliter med film om dagen, lenge siden jeg har sett en film som virkelig gjør at jeg koser meg i alle minuttene. Mine siste har vært(med tabloid terningkast):

    Occeans 13 (terningkast 2, en treer hadde det ikke vært to like filmer før den her)
    Pirates of the Car. 3 (terningkast 2)
    Slipp Jimmi fri (terningkast 3)
    North County-et-eller-annet-med Charlize Teron (Gud være, en gutt sa at denne var god! terningkast 1)
    King Kong, jackson versjon (terningkast 2)
    Deja Vu (terningkast 2)

    Men før deja Vu så jeg The Departed, den får en 5’er av meg.

    juni 29, 2007, kl. 11:53

  5. Fred Ut

    Haakon: Departed er finfin, Synes du er litt streng med Jimmy og Kong. Pirates 3 tar jeg på DVD, de andre er uinteressante. Jeg tar for øvrig ikke ansvar for folk som går hen og leier North Country uten å konsultere med meg først…

    juni 29, 2007, kl. 15:13

  6. sharkbait

    Vet ikke helt hva du mener mer ingen koblinger til tidligere Die Hard-filmer, Fred Ut – datteren hans er jo en sentral del av handlingen, og Bonnie Bedelia blir referert til. Og yipee-kie-yay er også med. Men viktigst: filmen holder mål som bare det.

    juni 29, 2007, kl. 18:52

  7. Fred Ut

    Sharkbait: Jeg refererer til innsigelsene som har kommet fram i flere av de anmeldelsene jeg har lest, enten de har vært positive (flertallet) eller ikke. Jeg har ikke sett den ennå, utgangspunktet mitt var jo å forklare hvorfor jeg heller ville se Transformers (begge hadde premiere i Skien i går).

    1) At filmens senkede aldersgrense svekker den stilmessige koblingen til de tidligere filmene. Vet at yipee-kie-yay er med, men motherfucker er det vel kun lov å si en gang? McClane har slutta å røyke, slutta å banne og det hele er noe annet enn det var, av dette, samt tida som har gått siden de forrige filmene følger den andre kommentaren jeg har sett flere steder:

    2) At man kunne kalt hovedpersonen noe annet uten at det ville svekket filmen nevneverdig. Jeg hadde blitt overrasket hvis man ikke refererte til de forrige filmene i det hele tatt, men er det vesentlige koblinger mellom filmene som er viktige nok til at dette MÅ være en Die Hard – film?

    Men det er fint å høre at du likte den, det betyr at den må sjekkes ut. Har du sett Transformers ennå?

    juni 29, 2007, kl. 19:53

  8. sharkbait

    Jeg la helt ærlig aldri særlig merke til noen særlig stilmessig forandring i fremstillingen av John MacClane. Personligheten hans er fortsatt den samme, og den er viktigere enn alt det andre, som tross alt bare er overflatedekorasjon. Og, som sagt, Lucy MacClane (som også er med i den første filmen, dog ikke spilt av samme skuespillerinne), utgjør en viktig del av filmen – og det hele blir «personlig» for John MacClane igjen, slik det var i de to første filmene, og ikke i den tredje.

    Sekvensen med jetflyet kunne jeg gjerne ha vært foruten – det var som hentet rett ut av True Lies, og har ikke noe i denne filmen å gjøre – men bortsett fra det var dette en utelukkende positiv filmopplevelse.

    Transformers kommer jeg aldri til å se. Jeg drikker heller en hel flaske klorin på styrten enn å se en Michael Bay-film igjen så lenge jeg lever.

    juni 29, 2007, kl. 21:25

  9. Fred Ut

    Åja, det hadde jeg glemt. Jeg er absolutt ikke noen fan av Michael Bay, the Rock er den eneste av filmene hans jeg har noen som helst respekt for.

    Det er bare det at han er en helt perfekt match for Transformers. Denne filmen er mye, mye friskere enn noe han har gjort før, om han har utviklet seg som regissør (han forsøkte seg på en litt annerledes film med the Island også) eller det er produsent Spielberg som er ansvarlig vet jeg ikke.

    Da stikker jeg til Danmark en uke, folkens, vi snakkes!

    juni 30, 2007, kl. 04:18

  10. Bjørnar

    Haha, digger også Indipendece Day, og da særlig talen til presidenten like før slutten. Priceless

    juli 3, 2007, kl. 12:32

  11. Anonymous

    transformer diskusjon http://www.dagbladet.no/kultur/2007/07/06/505539.html

    juli 6, 2007, kl. 09:55

  12. Anonymous

    independence day
    http://wo.uio.no/as/WebObjects/theses.woa/wa/these?WORKID=26620

    juli 6, 2007, kl. 09:59

Legg igjen en kommentar

