Nå enda mer inkonsekvent

Verdens tøffeste securiTass

Eklavya – the Royal Guard

Selv om India har blitt ganske demokratisk etterhvert fins det fortsatt en haug med småkonger i krokene som styrer og steller som de alltid har gjort. En av dem heter Rana Jaywardhan, og han er så heldig å ha en livvakt ved navn Eklavya. Eklavya begynner å bli blind, men kan fortsatt treffe en due i flukt på tredve meter unna med kastekniven sin. Med bind for øynene. Men ting er ikke som de var i gamle dager. Bøndene undertrykkes. Prinsessen er gæren, Dronningen er døende, Kongen har vært impotent hele tiden og det er i det hele tatt ikke så mye som skal til før ting faller sammen, midten ikke kan holde og anarkiet slippes løs. Men det trenger ikke være en dårlig ting…

Har du aldri sett en bollywoodfilm er det for det første ikke min skyld, og for det andre har jeg endelig funnet den perfekte førstefilmen, fordi:

1) Den bare er en time og tre kvarter lang.
2) Alle kjennetegn for et indisk drama er likevel på plass.
3) Den har bare ett sangnummer, hvis du har problemer med det.
4) Den har indias (og dermed verdens) tre tøffeste skuespillere i hovedrollene: Store B, Sanjay Dutt og Saif Ali Khan.
5) Den er sjukt bra.

Av filmer jeg har sett i det siste ligner Eklavya tilsynelatende litt på Curse of the Golden Flower; den er nesten like vakker, og du ser den med den samme følelsen av at her kommer det meste til å gå til helvete. Men dette er en film med langt flere dimensjoner enn Zhang Yimous stiløvelse. I tillegg til obligatorisk hevn og kjærlighet trekkes kastesystemet og nødvendigheten av det moderne inn i en kvelerslange av en historie som snur seg opp-ned flere ganger. Et par korte actionsekvenser er like stramme som noe annet jeg har sett i år (en sekvens i totalt mørke er spesielt tøff), og det er rett og slett ingenting å mislike her.

Når Eklavya likevel ikke plasserer seg som den aller beste filmen i sitt slag jeg har sett er det fordi den rett og slett er litt for kort. Dette er svært sjeldent i India, selv har jeg bare vært ute for det en gang før. Stikkordet er SJARM. De par-tre bollywoodfilmene jeg liker aller best er nok ikke objektivt sett spesielt mye bedre enn Eklavya, men man tar seg som regel tid til litt komikk, noen flere sangnumre og grundigere karakterarbeid; alt dette er ting jeg setter pris på når det gjøres skikkelig (som i f.eks, the Rising, Lagaan, Sholay, Omkara eller KANK). Den litt svakere Kabul Express sjarmerte meg for eksempel mer, til tross for sine svakheter. Den har humør og humanisme i bunnen som er klippet ut av Eklavya.

Den perfekte bollywoodfilmen for nysjerrige nybegynnere altså, men bollywood er kanskje aller finest når man simpelthen ha pause midt i?

______________________
Bollywood => Norge
Jeg har blitt Facebook-hore denne uka, og jeg er ganske sikker på at dette er det perfekte medium for å samle norges svært så fraksjonerte Bollywood-entusiaster. Så jeg har startet en gruppe for de av oss som enten vet forskjellen på Shahrukh Khan, Aamir Khan og Saif Ali Khan, eller i det minste aksepterer at det kan være gøy å vite det. Etter tre dager har Bollywood=> Norge allerede en god del medlemmer, så ta gjerne en tur innom!

6 responses

  1. Asbjørn

    Trur faktisk eg vil sjå denne. Likevel om eg har sett eit par Bollywood-filmar er eg ganske fersk på område. Kanskje det er greitt å få sett ein litt kortare BW-film, fell den i smak vil jo det berre gi meirsmak rekna eg med.

    mai 11, 2007, kl. 20:43

  2. Fred Ut

    Du har jo jevnt over likt det du har sett også.

    mai 12, 2007, kl. 04:10

  3. Gunnar

    Fikk invitasjonen din Fred ut, men bestemte meg for at noen ganger er prioriteringene viktigere enn å være hyggelig… vi snakker om Bollywood selvsagt…

    mai 12, 2007, kl. 21:09

  4. Fred Ut

    Gunnar: Jeg satte kryss ved navnet ditt ved en feiltakelse 🙂

    mai 12, 2007, kl. 22:15

  5. Tor Andre

    Hva! Er det endelig noen som klarer å få lurt meg til å kaste meg ut på Facebook…?

    mai 13, 2007, kl. 16:17

  6. Fred Ut

    Hihi. Jeg vet å treffe folks svake punkter…

    mai 14, 2007, kl. 09:20

Legg igjen en kommentar

