Nå enda mer inkonsekvent

Heia Jompa!

Æ skal nu prøve å fortelle litt om ein forbaina kul film som æ har sedd på kino i dag. Den handler om samen Jompa Tormann og hans forsøk på hevn over de kukan som ødela forlovelseskaffen hans ved å dræpe gjestan hans og førr ikke å snakke om selveste Banana Airlines!

Filmen starter med forlovelseskaffen der 4 «tøffinger» fra The Deadly Sapmi Assassination Squad, med Buljo i spissen, kommer og plaffer ned gjestene og bandet, en etter en. Jompa havner i koma og når han våkner, er han besatt av tanken på hevn! Han må bare trene litt først. Så etter å ha oppsøkt en «kineser» på toppen av fjellet og mottatt den obligatoriske gule joggedressen, er han klar. Samtidig med hevntoktet blir han jaktet på av politimannen Sid Wisløff, som er sikker på at Jompa drepte gjestene sine selv og samtidig skjøt seg selv i hodet 4 ganger.

Denne filmen er noe av det morsomste jeg har sett på år og dag. Forventningene etter å ha sett traileren var noe lunkne, men som Jompa ville ha sagt det: Satan, førr ein film! Her kan man sitere replikker fra filmen i ukesvis uten å gå tom for morsomme ting å si!
I tillegg var den bra gjennomført med solide skuespillerprestasjoner. Skuespillerne hadde vel kanskje ikke fått Oscar, men til denne filmen passet de glimrende! Humoren er en blanding av slapstick og gladvold og tørr som en ørken. I tillegg var filmen proppet full med referanser og hyllester til div. filmer: Kill Bill, Star Wars, James Bond, Borat osv., noe som ikke gjorde det noe mindre morsomt!

Løp og se!

9 responses

  1. Fred Ut

    Du skullæ da førr faen holdt dæ till nordnorsken heille den jævla tia!

    Ellers var dette så bra som bare det. Og jeg skjønner at jeg har undervurdert Bulljo litt. Burde egentlig sett den uansett: Norsk film uten Kristoffer Joner, som ikke foregår på Grünerløkka og som har action og greier er jo ikke hverdagskost.

    april 22, 2007, kl. 20:37

  2. Gunnar

    Ha ha ha! Jeg så ikke at det var Fruen som hadde skrevet denne før Fred Ut kommenterte! Meget bra av Fru Ut dette her. men jeg er fortsatt ganske skeptisk til denne filmen…

    april 23, 2007, kl. 07:42

  3. Jacob

    Hihi. Fru Ut ruler.

    april 23, 2007, kl. 08:34

  4. Fru Ut

    Takker!
    Gunnar: Jeg var også fryktelig skeptisk til denne filmen, men det varte bare i 2 minutter, så lo jeg resten:D Men man skal selvfølgelig vite hva man går til, ellers kan man nok få varige men… Humoren er nok til tider ganske barnslig, mem, men… Moro var det lell!

    april 23, 2007, kl. 14:36

  5. Anonymous

    Fru Ut imponerer!

    anne

    april 23, 2007, kl. 15:28

  6. Bjørnar

    Gleder meg til å se denne selv!

    april 23, 2007, kl. 20:19

  7. Nils

    Er Fru Ut fra Nordnorge?

    april 24, 2007, kl. 00:35

  8. Fred Ut

    Bare når hun skriver om Kill Buljo. Tror jeg.

    april 24, 2007, kl. 04:46

  9. Karlos

    Tiltredes; meget morsom anmeldelse, fikk faktisk litt lyst til å se filmen, som jeg har vært ganske så skeptisk til. Eks-finnmarkingen i meg må dog påpeke at det skal være «hannes», og ikke «hans», sånn pronomen-messig. Ellers var dialekten sjokkerende troverdig – til søring å være.

    april 24, 2007, kl. 11:51

Legg igjen en kommentar

