Nå enda mer inkonsekvent

Knusing og gnafsing

The Return of Daimajin

En slem krigsherre kidnapper mennene fra nabobyen for å bruke dem i svovelgruvene sine. Fire smågutter setter ut på en farlig ekspedisjon over fjellet til Hevnguden Majin for å redde dem. I en time er Wrath of Daimajin en overraskende solid Fellowship of the Ring/Stand By Me – fortelling om småtasser på farlig tur. Likevel går det som det alltid går i slike filmer, man blir sittende og vente på at kjempemonsteret skal våkne til liv og tråkke på de slemme.

Når Majin til slutt våkner går det som vanlig med en god del bygninger, soldater og til og med et fjell eller to, men effektene var morsommere i den forrige filmen, som jeg skrev om her. Return of Daimajin er morsommere alt i alt, men jeg har følelsen av at historiene om Den Store Steinmannen er morsommere å tenke på enn å se. Det ser ikke ut til at det blir noe av Takashi Miikes varslede nyversjon heller, desverre, og bare Wrath of Daimajin gjenstår i boksen min. Alt kan vel ikke være klassikere heller.

The Host

Det er lenge, lenge siden noen klarte å sprøyte liv i sjangeren Stort Monster Dukker opp og Spiser Shit, men fjorårets koreanske komet fungerer finfint uten å egentlig bryte noen sjangerkonvensjoner. Trikset er å ikke bare ha et monster som funker (en slimsneglefisketing laget av geniene i Weta), men rollefigurer vi bryr oss om. Døgenikten Park Gang-Du (spilt av Song Kang-Ho fra blant annet Sympathy for mr. Vengeance)går med joggedress, serverer øl til datteren sin på elleve og spiser av gatekjøkkenmaten til kundene sine til farens store fortvilelse. Søsteren hans er bueskytter som er for treig på labben, og broren er heller ikke god. Familien Park er mye mer interessant enn vitenskapsfolkene/politiet/millitære som vanligvis settes i sentrum.

The Host blir vel hakket overtydelig i sitt miljøvernbudskap i siste akt, og den lette, friske tonen fra første akt forsvinner etterhvert, men det er mange år siden jeg så en så bra standard monsterfilm. Tøft.

12 responses

  1. Asbjørn

    I løpet av dei to første setningane klarte du å få meg til å tenke på Stand By Me, før du faktisk nemnte filmen. Sterkt!

    The Host er underholdande nok, men eg synst den har fått litt for mykje oppmerksomheit i forhold til det den faktisk leverar, eg synst iallfall den aldri var meir enn grei film. Sjølv om eg blir veldig blid av å sjå bueskyttarsøstra for første gong etter Linda Linda Linda.. ho er veldig sjarmerande i grunn.

    mars 23, 2007, kl. 22:26

  2. Fred Ut

    Jeg er egentlig litt enig i det, i et år med Kekexili, Lady Vengeance og flere andre var det nok ikke helt fortjent at the Host fikk såpass mye hype. Kan det ha med Wetas deltakelse å gjøre?

    mars 24, 2007, kl. 08:16

  3. asbjørn

    Weta har blitt ei sterk salgsvare i ettertid av The Lord of the Rings (den filmserien først og fremst trur eg).

    Ein anna film som har fått mykje merksemd er Black Sheep. Den ser artig ut, det er ikkje det, men den har fått veldig mykje merksemd i forhold til sjangeren synst eg. (Tenker på ein heil Dagbladet-artikkel på nett utelukkeande om den filmen).

    mars 24, 2007, kl. 14:12

  4. Fred Ut

    Black Sheep har jeg hypet en god del selv, og det er mulig at det har med Weta å gjøre, men for meg handler det mest om at gærningene på New Zealand vender tilbake til røttene sine (Bad Taste, Braindead). Genial trailer også.

    mars 24, 2007, kl. 21:55

  5. Fred Ut

    En tidlig visning på norsk jord (under filmfestivalen i Tromsø) spilte nok også inn i forhold til Dagbladets interesse. Hvis de ikke bare leser Iversen eller FU,S , da…

    mars 24, 2007, kl. 21:58

  6. Gunnar

    Jeg synes arbeidet til Weta er veldig varierende jeg. Eller tar jeg helt feil om deler av King Kong så ganske søplete ut?
    Synes heller ikke The Host er så superb verken handlingsmessig eller håndtverksmessig. Synes det ble mye virring i den filmen, og monsteret blir etter hvert relativt poengløst. Et lite antiklimaks å se den i full størrelse også. Alien er mer fryktinngytende, og den ble laget for snart tre tiår siden. Riktignok ikke digitalt da 🙂

    mars 25, 2007, kl. 00:24

  7. Gunnar

    Men så kan det også hende at jeg er litt ekstra grinete fordi jeg ble snytt for Arcade Fire-konsert i dag..

    mars 25, 2007, kl. 00:26

  8. Gunnar

    Blir ikke helt ferdig i dag ser det ut som.. Så nettopp at Public Enemy spiller på Rockefeller den 13.4! Kommer du Fred ut?

    mars 25, 2007, kl. 00:28

  9. Fred Ut

    Hadde vært konge, men jeg tror det blir vanskelig 13. Men veldig fristende…hmmm….

    mars 25, 2007, kl. 07:46

  10. Fred Ut

    Alien er en bra film, men monsteret er med all mulig tydelighet en mann i (kult designet) gummidrakt; kvalitetsmessig ikke så langt unna th Creature from the black Lagoon. Synes du var streng med dyret i the Host nå.

    mars 25, 2007, kl. 07:49

  11. Knut

    Ble litt småhypp på å se The Host nå. Lenge siden jeg har sett den typen film.

    mars 25, 2007, kl. 09:35

  12. Karl Ruben

    Gunnar: du har så rett, så rett mht. King Kong. Mulig er det fordi jeg så den på DVD og ikke på kino, men den løpe-fra-dinosaurer-sekvensen er en av de mest slurvete CGI-jobbene jeg har sett. Jaffal på en så stor film.

    mars 28, 2007, kl. 13:28

Legg igjen en kommentar

