Nå enda mer inkonsekvent

Oscar vs. Ansgar 2007

Elias og Kongeskipet

Elias klarer overgangen til kino fint, han. Tøft gjort å eksperimentere såpass med rammene for serien. De nye båtene føles ikke like nødvendige alle sammen, men Paparazziene(med Hans Wilhelm Steinfeldt-stemmer fra Raske Menn) er tøffe. Enkeltsekvenser er mer imponerende enn helheten både fortellermessig og tekninsk; Periodevis er Elias faktisk flottere billedgjort enn Jimmy, selv om det jukses med mange mørke og tomme scener. Historien er grei nok, men flyter bare sånn passe. Fin familiefilm. Med Oscar i går og to helaftens spillefilmer av internasjonalt format begynner norsk animasjon virkelig å markere seg.

A Scanner Darkly

I fremtiden vil vi alle gå på dop og bli satt til å overvåke oss selv i tilfelle vi skulle finne på å gjøre noe ulovlig, som å gå på dop.

Ingen har tidligere forsøkt å fange en av Phillip K. Dicks romaner på film, filmer som Blade Runner, Minority Report og Totall Recall har lånt ideer og paranoia, men følelsen av Dick som forfatter har bare unntaksvis kommet til syne. Jeg har ikke lest A Scanner Darkly, men siden jeg har lest et par andre av bøkene hans kjente jeg meg igjen likevel. Dick skriver gjerne om folk på gata i en eller annen dystopisk virkelighet. Det går sjelden spesielt bra med hovedpersonene hans. A Scanner Darkly føles i tillegg mer personlig enn de bøkene jeg har lest, siden dop er et viktig motiv i historien og han sleit mye med sånt.

Tipper Richard Linklater og hans skuespillere (som til sammen står for halve Hollywoods narkotikahistorie de siste ti-femten årene) følte det på samme måten. Linklater er på ingen måte en typisl SF-regissør, men det er bare en fordel. Dick var ikke noen typisk SF-forfatter heller. Animasjonsstilen (der ordentlig film «males» over, også sett i Waking Life og i Lars Von Triers Fem Benspænd), passer perfekt til historien, og for å sitere SFXs anmeldelse så tar jo ikke Keanu Reeves noe skade av å animeres litt ekstra. Han leverer bortimot karrierebeste her, i hvert fall. Robert Downey jr. er helt enorm som stormannsgale James Barris og må nevnes spesielt.

Om det er såpass mye To Trøtte Typer- aktig slacker/dophumor i boka vet jeg ikke, men så lenge det funker er det vel ikke noen grunn til å klage uansett. Vanskelig å rangere denne mot Marie og Pan, men etter en skikkelig treig innledning på året har jeg rukket tre av filmene på Skalsei2007-lista mi på et par uker, og alle har innfridd.

_____________________
Oscar vs. Ansgar, andre runde

Da er de gyldne statuettene delt ut for i år, og for andre år på rad deles alternative statuetter med Ansgars gilde åsyn på ut her på FU,S. I år presenteres resultatene side om side, men først må vi vel se hvordan årets Oscartipp gikk. Denne lista har jeg lånt uten tillatelse (dvs. stjålet) fra D7U og Gjemmestedets utmerkede filmforum, men de driver og bygger om, så de merker det sikkert ikke:

1. TMwtP – 14 (av 24)
2. Fred Ut – 13
3. gbang – 10
3. sharkbait – 10
5. EspenA – 9
6. Fru Ut – 8
7. Iversen – 7
7. ness – 7

Det hjalp uansett ikke hvor mye jeg skrøt av innsatsen fra i fjor, det ble andreplass i år. Så i år skal jeg bare skryte av at jeg har tretten av tjuefire for andre år på rad.

Men la oss gå på prisene. Kriteriene er omtrent som akademiet sine, minus de teite (Ingen Oscar til Grizzly Man i 2005? Pføy.). Filmene må ha kommet ut enten i USA eller i Norge i 2006, men unntak er greit i spesielle tilfeller. Filmene jeg så før forrige Ansgar (f.eks. Lady Vengeance) var med i fjor og er selvfølgelig ikke med i år. Jeg planlegger heller ikke prisene før jeg setter meg ned for å skrive, det får jo være måte på.

***

01) Performance by an actor in a leading role

OSCAR: Forest Whitaker – THE LAST KING OF SCOTLAND
ANSGAR: Presley Chweneyagae – TSOTSI

Sjelden har noen spilt innesluttet bølle med så stor menneskelighet og sårhet.

***
02) Performance by an actor in a supporting role

OSCAR: Alan Arkin – LITTLE MISS SUNSHINE
ANSGAR: Robert Downey JR. – A SCANNER DARKLY

RBD er underholdende i nesten alt han foretar seg, og sjelden har han vært bedre. Noen vil vel kanskje si han tar litt vel av, men vi liker det også.

***
03) Performance by an actress in a leading role

OSCAR: Helen Mirren – THE QUEEN
ANSGAR: Kirsten Dunst – MARIE ANTOINETTE

Kirsten Dunst gjør sitt livs prestasjon, akkurat seg selv nok til å gjøre litt narr av rare franske hoffskikker, akkurat sårbar nok til å sakte bli litt smågal nesten uten at vi merker det.

***
04) Performance by an actress in a supporting role

OSCAR: Jennifer Hudson – DREAMGIRLS
ANSGAR: Ariadna Gil – PAN’S LABYRINTH

I et knallsterkt skuespillerlag skiller mammaen til Ofelia seg litt ut, hun er litt svakere og mer menneskelig enn de andre.

***
05) Sharkbaitprisen for beste animerte film, dukkefilm eller film med ordentlige skuespillere der noen bare har malt oppå:

OSCAR: HAPPY FEET
ANSGAR: A SCANNER DARKLY

Linklater og Co snek seg inn i aller siste øyeblikk og robbet elefanten fra å få denne. Jeg er like overrasket som dere.

***
06) Achievement in art direction

OSCAR: PAN’S LABYRINTH
ANSGAR: MARIE ANTOINETTE

Kunne godt ha stemt med akademiet her, men det er vel like morsomt å ikke gjøre det. Shit var litt mer forseggjort i MA, synes jeg. The Banquet hadde denne helt opp til to uker før utdelingen.

***
07) Achievement in cinematography

OSCAR: PAN’S LABYRINTH
ANSGAR: MIAMI VICE

Endelig et sted der det er naturlig å hedre sesongens mest undervurderte film. Røft, vilt og tøft.

***
08) Achievement in costume design

OSCAR: MARIE ANTOINETTE
ANSGAR: THE BANQUET

The Banquet: Hakket for treig, men skikkelig mye pent å se (og høre) på.

***

09) Achievement in directing

OSCAR: THE DEPARTED
ANSGAR: BRICK

En suveren debut fra Rian Johnson

***
10) Best documentary feature

OSCAR: AN INCONVENIENT TRUTH
ANSGAR: GRIZZLY MAN

Ansgarjuryen har ikke fullt så sære regler som akademiet, så Werner får denne med en mil.

***
11) Best documentary short subject

OSCAR: THE BLOOD OF YINGZHOU DISTRICT

***
12) Achievement in film editing

OSCAR: THE DEPARTED
ANSGAR: PAN’S LABYRINTH

Fancy klipperytme blir en del av filmens kunstneriske uttrykk. Og måten klippene i hver sekvens glir over hverandre på ved at man klipper digitalt bak en søyle eller et tre eller lignende er magisk. Mer sånt.

***
13) Best foreign language film of the year

OSCAR: THE LIVES OF OTHERS
ANSGAR (BESTE NORSKE FILM): SLIPP JIMMY FRI

Årets klareste seier, selv om jeg rakk dobbelt så mange norske filmer denne sesongen (to, med Elias).

***
14) Achievement in makeup

OSCAR: PAN’S LABYRINTH
ANSGAR: PAN’S LABYRINTH

Ikke mange som har sett denne filmen vil være uenige, tror jeg.
***
15) Achievement in music written for motion pictures (Original score)

OSCAR: Gustavo Santaolalla, BABEL
ANSGAR: Tan Dun, THE BANQUET

Og Morricone fikk æresoscar, det var konge.

***
16) Achievement in music written for motion pictures (Original song)

OSCAR: «I Need to Wake Up» – AN INCONVENIENT TRUTH
ANSGAR: «Beedi» – OMKARA

Hvis ikke du husker/kjenner til den: se her.

***
17) Best motion picture of the year

OSCAR: THE DEPARTED
ANSGAR: MARIE ANTOINETTE

Nesten umulig å dele ut denne, siden jeg akkurar har sett tre så fryktelig gode filmer. Pan kunne sikkert fått den. Ga den nesten til Miami Vice, som var den eneste filmen jeg så i fjor som fikk meg til å hoppe i sofaen. Ga den nesten til Tsotsi, som fikk meg til å grine andre gang jeg så den (på skolen, glemte å skrive om det) også. Daywatch og Departed falt utenfor i alle kategorier til tross for at jeg likte dem veldig, veldig godt, men beste film? Brick? Omkara? Jimmy skuffet litt andre gang jeg så den. Lady Vengeance var nominert i fjor…Neei…Marie. Men spør meg igjen om en måneds tid.

***
18) Best animated short film

OSCAR: THE DANISH POET

Moro med norsk oscar!

***
19) Best live action short film

OSCAR: WEST BANK STORY
ANSGAR: APOCALYPSE OZ

AO var ikke noe entydig mesterverk, men den eneste (ganske) nye kortfilmen jeg så i år.

***
20) Achievement in sound editing

OSCAR: LETTERS FROM IWO JIMA
ANSGAR: SUPERMAN RETURNS

Så fikk supern en pris også, da.

***
21) Achievement in sound mixing

OSCAR: DREAMGIRLS
ANSGAR: MIAMI VICE

Skitten det ene øyeblikket, sublim det neste.

***
22) Achievement in visual effects

OSCAR: PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MAN’S CHEST
ANSGAR: PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MAN’S CHEST

En bråkete, slitsom film, men den fortjener denne.

***
23) Adapted screenplay

OSCAR: William Monahan, THE DEPARTED
ANSGAR: Richard Linklater, A SCANNER DARKLY

Har som sagt ikke lest boka, men jeg tror jeg er innafor.

***
24) Original screenplay

OSCAR: Michael Arndt, LITTLE MISS SUNSHINE
ANSGAR: Rian Johnson, BRICK

Ikke bare en bra story, han utvider det engelske språket et godt stykke også!

Ok, vel møtt neste år.

5 responses

  1. Anonymous

    1. plass i fjor og 2. plass i år er respektabel Fred Ut!

    H@@kon

    februar 28, 2007, kl. 19:08

  2. Anonymous

    daleknyheter:
    http://www.chocablog.com/recipes/dalek-chocolate-cake/
    i sjokolade denne gang, kan bli en fast greie dette med daleknyheter kanskje?
    anne

    mars 5, 2007, kl. 12:26

  3. Anonymous

    Hva skjer med Fred Ut???? Syk…?

    Venter på en oppdat…

    H@@kon

    mars 7, 2007, kl. 16:36

  4. Fred Ut

    Kommer en post til helga, sannsynligvis med anmeldelser av Romance & Cigarettes, Children of men og Inside Deep Throat, men det blir litt lavere postefrekvens her en stund, i hvert fall fram til påske.

    Sykt travelt på jobb om dagen, og jeg har ikke hatt ork til å se noe særlig film, langt mindre å blogge.

    mars 7, 2007, kl. 17:08

  5. Anonymous

    men en egen spalte med dalek-nyheter har du vel tid til?

    anne

    mars 8, 2007, kl. 14:11

Legg igjen en kommentar

