Nå enda mer inkonsekvent

Pistoler og Parfyme

Exiled

Exiled har et plot som overfladisk sett minner litt om regissør Johnnie Tos gjennombruddsfilm, the Mission fra 1999, og har med mange av de samme skuespillerne. En avhoppet gangster venner tilbake til Macau med dama og den lille sønnen sin, og rekker ikke en gang få møblene på plass før han for besøk av sine fire gamle bestevenner. To av dem vil drepe ham, de to andre vil redde ham. Etter å ha skutt litt halvhjertet etter hverandre finner de ut at dette blir for dumt, og slår seg sammen i steden, men nå har de selvfølgelig Macaus samlede underverden i hælene.

Jeg har mast om Johnnie To i mange år nå. Han har vært Hongkongfilmens mest pålitelige regissør på 00-tallet, men har fått underlig lite oppmerksomhet ellers på kloden. Det kan nok henge sammen med at han er en arbeidshest; siden sist jeg skrev om ham her(10. Januar i fjor, den litt skuffende Election) har han rukket å lage fire filmer til (inkludert Election 2). Tror neppe de tre andre kan måle seg med Exiled. Tøft med regissører som når toppen med sin førtifjerde film!

Denne gang klarer han nemlig endelig det han (ut i fra det jeg har sett) har hatt til gode; å lage en film der han klarer å kombinere det gnistrende håndverket og de stilmessige kjennetegnene sine med en helt gjennomført historie. Som i Fulltime Killer, en annen god To-film, tar han et av de mest typiske plotene i actionfilmhistorien og vrir det til noe mye mer interessant. En underfundig humor ligger i bunnen hele veien, det er ikke meningen at vi skal ta dette noe særlig mer alvorlig enn Kill Bill eller Kung Fu Hustle selv om stilen er mye mer jordnær. Og eksentrisiteten som etterhvert har blitt Tos varemerke (slutten i
Election, hele Running on Karma) får fritt utløp hver gang filmen ser ut til å sette seg fast i sjangerkonvensjonene.

Vi får for eksempel en obligatorisk scene på slutten der våre helter(?) oppsøker skurkene i noe de vet er en felle for å redde noen. Typisk nok, hadde det ikke vært for at gutta våre møter opp sørpe fulle, roper «Hey, where’s the ambush?!» og passer på å trykke seg inn i en fotoautomat for et gruppebilde før det hele braker løs. Det er mange sånne øyeblikk i Exiled. Og det gjør ikke saken noe dårligere at filmen er stappet til randen med kanonskuespillere du har sett før men ikke kan navnet på.

I et stadig tristere hongkongsk filmlandskap er det snart bare Johnnie To det er verdt å følge, men han blir altså bedre og bedre. Godfilm. Endelig har filmåret 2007 kommet skikkelig i gang.

_________________________

Og her er norges peneste filmblogger, Fru Ut, men sin første ordentlige anmeldelse på Fred Ut, Sønn:

Fru Ut anmelder Parfymen

Har akkurat kommet hjem etter å ha sett Parfymen. Leste boka ferdig i forrige uke, og med den den friskt i minne synes jeg Tom Tykwer har klart å lage filmen på en fantastisk bra måte! Han får fram den grufulle, dystre stemningen fra boken og jeg synes til og med han, ved hjelp av mange korte klipp, klarer å få fram luktene.

Filmen handler om Jean-Baptiste Grenouille som blir født under en fiskedisk i Paris i 1744 med en fantastisk luktesans. Han får etter hvert jobb hos parfymereren Giuseppe Baldini for å hjelpe ham med å lage verdens beste parfymer, men mest fordi han vil lære hvordan man kan bevare lukter. Han blir etter hvert besatt av gode menneskelukter, noe som går hardt utover vakre, unge kvinner…

Ben Whishaw, som spilte uhyret Jean-Baptiste Grenouille, gjorde en fantastisk jobb, mens Dustin Hoffman skuffet litt i rollen som parfymereren Giuseppe Baldini. En del av boka var utelatt, men filmen funket glimrende likevel. Anbefales!

12 responses

  1. asbjørn

    Ser ut til at eg må sjekke ut litt Johnnie Ho film då.. virka som ein god plass å sette beina sine tilbake når det er snakk om Hong Kong film.

    Og gratulerar, eller velkommen, eller kva eg no skal sei.. til Fru Ut og filmanmeldelse på Fred Ut. Det blir kanskje kritikarduell i vente her og?

    februar 20, 2007, kl. 12:41

  2. Fred Ut

    Anbefalte Johnnnie To-filmer (i prioritert rekkefølge).

    1) Exiled
    2) Running on Karma
    3) Fulltime Killer
    4) Breaking News
    5) PTU
    6) My Left Eye Sees Ghosts
    7) Election
    8) Election 2 (dhis)
    9) The Barefoot Kid (dhis)
    10) Throwdown (dhis)

    Og fru Ut had vært ansatt her en stund, og har trenet litt på filmanmeldelser på forumet. Hun er litt beskjeden, så åper hun får mye skryt slik at hun begynner å skrive om alt hun ser. Hun går mye mer på kino enn meg, og har sett f.eks Deja Vu, Blood Diamond og Children of men. Hadde hatt god bruk for de anmeldelsene, gitt…

    februar 20, 2007, kl. 14:35

  3. Hjorthen

    Nå må det sies at konkurransen om å være norges peneste filmblogger ikke akkurat er knallhard, selv om Jacob jo er litt søt.

    Men Fru Ut fortjener tittelen, og faste innslag fra den kanten er herved erklært å være et folkekrav. Mer Fru Ut. Nå!!!

    Vi vil ha Fru, vi vil ha Fru, vi vil ha Fru!!!

    februar 20, 2007, kl. 16:39

  4. Anonymous

    Gratulerer med første tonje!

    anne

    februar 20, 2007, kl. 17:36

  5. Fru Ut

    Takker og bukker! (og rødmer…) Blir nok flere anmeldelser, ja.
    Og Hjorten: Jeg har forresten kjøpt boka di:) Er blitt glad i fantasy, så fantasy fra Skotfoss høres jo genialt ut! Gleder meg til den kommer i posten! Anbefaler selvsagt alle andre til å gjøre det samme!

    februar 20, 2007, kl. 18:07

  6. Hjorthen

    Hehe, spar anbefalingen dine til du har kasta den i veggen i frustrasjon over alle og/å, et/ett feil som måtte dukke opp. Det har nemlig kommet til min erkjennelse at det er noen av dem i boka siden manuset jeg lastet opp til trykking ikke var den ferdigvaskede utgaven, men en tidligere versjon.

    Men jeg tror den går an å lese allikevel, med mindre du er fullstendig språknazi, samt en liten smule autistisk?

    februar 20, 2007, kl. 22:25

  7. Fred Ut

    Ikke noe for meg, med andre ord.

    februar 21, 2007, kl. 06:20

  8. Hjorthen

    Nei, du bør nok vente på filmen!

    februar 21, 2007, kl. 07:22

  9. gbang

    He he he. Jeg trodde jeg var litt søt og, men på en litt slem måte…

    Jeg ser gjerne flere anmeldelser fra Fru Ut. Kanskje hun er noe for det nye prosjektet vårt. Vi kan lage en sånn fin Web 2.0-button og reklamere med det. Det vil nok trekke lesere.
    Uansett er jeg svært interessert i å høre hva hun mener om Children of Men? Det er en av de bedre filmene jeg har sett på en stund.

    februar 21, 2007, kl. 18:42

  10. Fru Ut

    Takk for tilliten, men jeg må nok skrive noen flere anmeldelser først. Har kun skrevet en i hele mitt liv!

    Children of Men synes jeg var utrolig bra, for ikke å snakke om skremmende! Jeg satt klistret til lerretet fra det første lange bildet. Det var noe med hele stemningen i filmen som gjorde inntrykk. Både Clive Owen og Julianne Moore gjorde en kjempejobb.

    februar 22, 2007, kl. 06:50

  11. Captain Charisma

    Exiled er gofilmen ja. Det eneste jeg reagerer på i To filmer er alle skuddene som blir avfyrt uten at det gjør skade på saker og ting. Breaking News haren god del av de scenen der det virker som om kulene farer en meter og så borte vekk. Elsker starten og slutten i Exiled.

    Men så Election igjen for en kort stund siden, og jeg elsker den filmen. Election 2 er en del svakere, men hundescenen er en klassiker.

    september 23, 2007, kl. 08:51

  12. Tilbaketråkk: Filmer siden sist: Det er bedre å skjære av seg øra enn å…nei. « Fred Ut, Sønn

Legg igjen en kommentar

