Nå enda mer inkonsekvent

Oscartippen 2007

Slipp Jimmy Fri

Etter et år har lykkerusen over at Jimmy omsider ble sluppet fri lagt seg en smule, og det er er mulig for meg å se at filmen har noen små svakheter, spesielt Kristoffer Schaus skrekkelige stemmmeopptreden som sjefsdyreverneren Marius. Dyrevernerne fikk i det hele tatt altfor stor plass, det er noen år siden Svarte Pantere tross alt, og køddingen med straightedgere er liksom litt 1995. Likevel er og blir dette en milepæl i norsk filmhistorie; en internasjonal satsning som er tøff i trynet uten å ta seg selv alvorlig et øyeblikk, en rørende bauta over kunstnerfamilien Nielsen, en Flåklypa for min generasjon. Vi får aldri se maken igjen.

Synd med den kjipe DVDen, helt ribbet for ekstramateriale. Hadde det ikke vært for at Christopher sikkert trenger spenna ville jeg anbefalt alle å vente inn en framtidig spesialversjon med den engelske dubben.

Masters of Horror: Homecoming

En spinnedoktor for Dubyas administrasjon ønsker for åpen skjerm at alle de amerikanske soldatene som har falt i Irak kunne komme hjem for å si hva de synes om å dø for landet sitt. Han får viljen sin. På en måte.

Jeg har vel skrevet om det før, men jeg sier det igjen: det er merkelig hvor godt zombier egner seg som politiske symboler, enten de er innvandrere i They Came Back, forbrukere i Dawn of the dead, lavtlønnsarbeidere i Dennis Etchisons flotte novelle The Late Shift, den tredje verden i Land of the Dead eller bare vanlige folk i Shaun of the dead.

Denne gangen er det altså snakk om råtnende Irakveteraner, og Joe Dantes lille film er slett ikke ueffen, den. Plenty med gode poenger her, men det politiske budskapet hadde ikke vært mer overtydelig om filmskaperne hadde latt Michael Moore levere det med en skikkelig stor ropert. Altfor mange ting som bare burde vært antydet staves ut. Helt ut. Litt mer vågal regi og et manus som ikke gikk ut i frar at publikum hadde kålrotIQ ville gjort dette til en liten perle. I steden er Homecoming bare en vel anvendt time.

Dessuten
Hele sesong en av Robot Chicken, og fire episoder Doctor Who. Class Reunion er godteri for fans av tidligere tiders doktorer, the Girl in the Fireplace er så fin science fiction som det er mulig å få uansett medium og de to cybermenepisodene er tøffe som tusan.
_________________________________________

Oscartippen 2007

Litt sent ute i år, og dette er vel ikke den mest populære faste spalten, men etter at jeg eide alle så fullstendig i fjor måtte jeg jo prøve meg i år igjen. Heller ikke i år har jeg sett spesielt mange av de nominerte filmene, og FU,Ss årlige oscaralternativ, AnsgarPrisen, vil heller ikke i år være enig med akademiet.

Jeg synes det er vanskeligere i år, jeg. Og det er veldig mange år siden SÅ mange filmer jeg er sugen på å se er nominert. Jeg vet det er litt av en jobb, men jeg håper likevel det er noen som forsøker seg i kommentarfeltet også. Revansj?

Og de nominerte er

***

01) Performance by an actor in a leading role

Leonardo DiCaprio – BLOOD DIAMOND
Ryan Gosling – HALF NELSON
Peter O’Toole – VENUS
Will Smith – THE PURSUIT OF HAPPYNESS
Forest Whitaker – THE LAST KING OF SCOTLAND

Forest Whitaker har denne i lomma. Noen annet er en kjempeskrell. Ingen har sett O’Tooles film, Di Caprio er en outsider, de andre er sjanseløse.

***
02) Performance by an actor in a supporting role

Alan Arkin – LITTLE MISS SUNSHINE
Jackie Earle Haley – LITTLE CHILDREN
Djimon Hounsou – BLOOD DIAMOND
Eddie Murphy – DREAMGIRLS
Mark Wahlberg – THE DEPARTED

Tror denne står mellom Eddie Murphy og Mark Wahlberg, med Djimon Hounsou som outsider. Tror ikke det er eselets tur i år, så jeg tipper Marky Mark.

***
03) Performance by an actress in a leading role

Penélope Cruz – VOLVER
Judi Dench – NOTES ON A SCANDAL
Helen Mirren – THE QUEEN
Meryl Streep – THE DEVIL WEARS PRADA
Kate Winslet – LITTLE CHILDREN

Mirren vs. Streep, tror Helen Mirren tar denne.

***
04) Performance by an actress in a supporting role

Adriana Barraza – BABEL
Cate Blanchett – NOTES ON A SCANDAL
Abigail Breslin – LITTLE MISS SUNSHINE
Jennifer Hudson – DREAMGIRLS
Rinko Kikuchi – BABEL

Fryktelig vanskelig. Dette er helt åpent, men jeg tror Babelstemmene blir splittet, og tipper at dette ikke er Blanchetts mest iøynefallende opptreden. Da står vi igjen med idoldama og barnestjerna. Jeg går for Jennifer Hudson.

***
05) Best animated feature film of the year

CARS
HAPPY FEET
MONSTER HOUSE

Ingen Curious George? Skandale!. Happy Feet får denne.

***
06) Achievement in art direction

DREAMGIRLS
THE GOOD SHEPHERD
PAN’S LABYRINTH
PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MAN’S CHEST
THE PRESTIGE

Spennende kategori. Dreamgirls er den suverent mest populære filmen av de nominerte, så selv om jeg sikkert helst ville gitt denne til Pan eller Prestige gjetter jeg på Dreamgirls.

***
07) Achievement in cinematography

THE BLACK DAHLIA
CHILDREN OF MEN
THE ILLUSIONIST
PAN’S LABYRINTH
THE PRESTIGE

Massevis av finfine filmer her (tror jeg i hvert fall, jeg har ikke sett noen av dem). Vet at fotoet i Children of Men har blitt fremhevet flere ganger, og Illusionist har en slags stumfilmgreie gående. Prøver meg på Illusionist.

***
08) Achievement in costume design

CURSE OF THE GOLDEN FLOWER
THE DEVIL WEARS PRADA
DREAMGIRLS
MARIE ANTOINETTE
THE QUEEN

Masse fint her. Golden Flower er sikkert flott, men Marie Antoinette er min favoritt her.

***
09) Achievement in directing

BABEL
THE DEPARTED
LETTERS FROM IWO JIMA
THE QUEEN
UNITED 93

Tror Martin endelig får oscaren sin. United 93 er en mulig outsider. Babel er vel en sånn film som akademiet setter pris på, de andre har ingen sjanse.

***
10) Best documentary feature

DELIVER US FROM EVIL
AN INCONVENIENT TRUTH
IRAQ IN FRAGMENTS
JESUS CAMP
MY COUNTRY, MY COUNTRY

Kan ikke se at noen skal kunne slå Al Gore her, selv om jeg syntes filmen var kjedeligere enn budskapet fortjente.

***
11) Best documentary short subject

THE BLOOD OF YINGZHOU DISTRICT
RECYCLED LIFE
REHEARSING A DREAM
TWO HANDS

Vill gjetting her. Rehearsing a dream høres inspirerende ut, så jeg går for den.

***
12) Achievement in film editing

BABEL
BLOOD DIAMOND
CHILDREN OF MEN
THE DEPARTED
UNITED 93

Helt umulig å spå denne, men jeg tror det fins en del kritikerkjærlighet for United 93 så jeg prøver meg på den.

***
13) Best foreign language film of the year

AFTER THE WEDDING
DAYS OF GLORY (INDIGÈNES)
THE LIVES OF OTHERS
PAN’S LABYRINTH
WATER

Water er i følge Jacob en flott film, men Pan’s Labyrinth tar denne.

***
14) Achievement in makeup

APOCALYPTO
CLICK
PAN’S LABYRINTH

Click? Høh. Pan får enda en pris, tenker jeg heller vi sier.

***
15) Achievement in music written for motion pictures (Original score)

Gustavo Santaolalla, BABEL
Thomas Newman, THE GOOD GERMAN
Philip Glass, NOTES ON A SCANDAL
Javier Navarrete, PAN’S LABYRINTH
Alexandre Desplat, THE QUEEN

Jeg har ikke hørt noen av dem, men Phillip Glass er kul.

***
16) Achievement in music written for motion pictures (Original song)

«I Need to Wake Up» – AN INCONVENIENT TRUTH
«Listen» – DREAMGIRLS
«Love You I Do» – DREAMGIRLS
«Our Town» – CARS
«Patience» – DREAMGIRLS

Ville tro en av Dreamgirlssangene tok denne (selv med splittede stemmer), men jeg aner ikke hvilken. Prøver med «Patience».

***
17) Best motion picture of the year

BABEL
THE DEPARTED
LETTERS FROM IWO JIMA
LITTLE MISS SUNSHINE
THE QUEEN

Babel eller Departed, tror jeg. Departed. Babel har for mange fellestrekk med fjorårets Crash, det er grunnen til at jeg tror det blir få priser på Inarritu & Co.

***
18) Best animated short film

THE DANISH POET
LIFTED
THE LITTLE MATCHGIRL
MAESTRO
NO TIME FOR NUTS

No time for Nuts høres mest folkelig ut.

***
19) Best live action short film

BINTA AND THE GREAT IDEA (BINTA Y LA GRAN IDEA)
ÉRAMOS POCOS (ONE TOO MANY)
HELMER & SON
THE SAVIOUR
WEST BANK STORY

Vill gjetting: West Bank Story.

***
20) Achievement in sound editing

APOCALYPTO
BLOOD DIAMOND
FLAGS OF OUR FATHERS
LETTERS FROM IWO JIMA
PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MAN’S CHEST

Sliten nå. Har Apocalypto noen sjans etter Mel Gibsons fyllekjøring? Tror ikke det. Heeeelt åpent dette, men Pirates of the Caribbean bråker fint. Prøver den.

***
21) Achievement in sound mixing

APOCALYPTO
BLOOD DIAMOND
DREAMGIRLS
FLAGS OF OUR FATHERS
PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MAN’S CHEST

Sliten nå. Har Apocalypto noen sjans etter Mel Gibsons fyllekjøring? Tror ikke det. Heeeelt åpent dette, men Pirates of the Caribbean bråker fint. Prøver den. Og ja, jeg limte inn denne kommentaren fra forrige pris.

***
22) Achievement in visual effects

PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MAN’S CHEST
POSEIDON
SUPERMAN RETURNS

Poseidon får den ikke, og folk som flyr har vi sett før. Pirates!

***
23) Adapted screenplay

Sacha Baron Cohen and Anthony Hines and Peter Baynham and Dan Mazer and Todd Phillips, BORAT CULTURAL LEARNINGS OF AMERICA FOR MAKE BENEFIT GLORIOUS NATION OF KAZAKHSTAN

Alfonso Cuaron and Timothy J. Sexton and David Arata and Mark Fergus and Hawk Ostby, CHILDREN OF MEN

William Monahan, THE DEPARTED

Todd Field and Tom Perrotta,LITTLE CHILDREN

Patrick Marber, NOTES ON A SCANDAL

Etter runden på Golden Globes er jeg ganske sikker på at det ikke blir noen pris på Borat. Tipper det blir enda en på the Departed i steden.

***
24) Original screenplay

Guillermo Arriaga, BABEL

Iris Yamashita and Paul Haggis, LETTERS FROM IWO JIMA

Michael Arndt, LITTLE MISS SUNSHINE

Guillermo del Toro, PAN’S LABYRINTH

Peter Morgan, THE QUEEN

Hmmm…kunne sverget på at the Queen var basert på et skuespill, jeg. Enda en åpen kategori, og jeg er fristet til å prøve Pan igjen, men siden Little miss Sunshine har blitt så stygt forbigått i gjettingen min kan jeg jo i det minste velge den her.

Håh, nå er det leggetid.

9 responses

  1. asbjørn

    Personleg ser eg ikkje heilt kvifor Whitaker vart nominert som i ein «leading role» kategori. Til å vere «leading» var han litt for lite med i grunn, i forhold til han nyutdanna legen der altså.. God rolle var det utan tvil.

    februar 11, 2007, kl. 21:20

  2. Fred Ut

    Det er det samme med Meryl Streep i the Devil wears Prada, ettersom jeg har skjønt.

    februar 12, 2007, kl. 06:05

  3. Iversen

    Aaah, jeg ser dere konkurrerte ellevilt i fjor, i år slenger jeg meg på og tipper iløpet av uka. Nydelige greier.

    februar 12, 2007, kl. 07:23

  4. asbjørn

    Du har skjønt rett ang. Meryl Streep!

    februar 12, 2007, kl. 12:36

  5. Anonymous

    http://oscartorrents.com/

    februar 12, 2007, kl. 14:32

  6. Fru Ut

    Da er det vel bare å stemme…
    01) Performance by an actor in a leading role: Forest Whitaker

    02) Performance by an actor in a supporting role: Djimon Hounsou

    03) Performance by an actress in a leading role: Penélope Cruz

    04) Performance by an actress in a supporting role: Rinko Kikuchi

    05) Best animated feature film of the year: Happy feet

    06) Achievement in art direction:
    PAN’S LABYRINTH

    07) Achievement in cinematography:
    CHILDREN OF MEN

    08) Achievement in costume design:
    MARIE ANTOINETTE

    09) Achievement in directing:
    BABEL

    10) Best documentary feature:
    IRAQ IN FRAGMENTS

    11) Best documentary short subject:
    RECYCLED LIFE

    12) Achievement in film editing:
    CHILDREN OF MEN

    13) Best foreign language film of the year: PAN’S LABYRINTH

    14) Achievement in makeup:
    PAN’S LABYRINTH

    15) Achievement in music written for motion pictures (Original score): Thomas Newman, THE GOOD GERMAN

    16) Achievement in music written for motion pictures (Original song)
    «Love You I Do» – DREAMGIRLS

    17) Best motion picture of the year: BABEL

    18) Best animated short film: NO TIME FOR NUTS

    19) Best live action short film:
    BINTA AND THE GREAT IDEA (BINTA Y LA GRAN IDEA)

    20) Achievement in sound editing:
    BLOOD DIAMOND

    21) Achievement in sound mixing:
    DREAMGIRLS

    22) Achievement in visual effects:
    PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MAN’S CHEST

    23) Adapted screenplay:
    William Monahan, THE DEPARTED men håper på Children of Men…

    24) Original screenplay:
    Guillermo Arriaga, BABEL

    Puh! Da var det gjort!

    februar 12, 2007, kl. 20:19

  7. Fred Ut

    Det må nevnes at på http://www.forum.d7u.org har det ligget en oscartippekonkurranse i en ukes tid allerede, så du hvis du først har tatt deg bryet med å stemme i alle kategoriene her bør du stikke bortom. Oscartippen ligger under konkurranser og avstemninger.

    februar 12, 2007, kl. 20:36

  8. Anonymous

    tror ikke jeg orker oscartippen… litt mye pes med alle valgene. kan jeg si meg enig?
    anne

    februar 13, 2007, kl. 09:35

  9. Hjorthen

    Jeg gjør et forsøk:

    Da er det vel bare å stemme…
    01) Performance by an actor in a leading role: Forest Whitaker?

    02) Performance by an actor in a supporting role: Kan Eddie Murphy virkelig få en Oscar? Jeg tipper Alan Arkin jeg…

    03) Performance by an actress in a leading role: Jeg tror vel egentlig det blir Helen Mirren, og det er greit det, selv om jeg hele tiden satt og lurte på hvordan i Helvete DCI Jane Tennyson klarte å bli dronning? Håper på Penlope Cruz dog…

    04) Performance by an actress in a supporting role: Hadde vært morsomt med Abigail Breslin her, men det blir vel helst Jennifer Hudson?

    05) Best animated feature film of the year: Alt annet enn Happy Feet er greit for meg. Dårlig år for animasjon dette. Jeg tror nok at Happy Feet tar den, men jeg hatet den!!!

    06) Achievement in art direction:
    Dreamgirls

    07) Achievement in cinematography:
    Children of men

    08) Achievement in costume design:
    Dreamgirls

    09) Achievement in directing:
    The Departed

    10) Best documentary feature:
    Hadde vært morsomt med Jesus Camp, men det blir vel Al Bore?

    11) Best documentary short subject:
    Vill gjetting: Two hands har den korteste tittelen. Hurra!

    12) Achievement in film editing:
    Babel må vel få en pris et eller annet sted? Det kan like gjerne bli her.

    13) Best foreign language film of the year: Håper på Pans labyrint som jeg gleder meg vilt til å se.

    14) Achievement in makeup:
    Pans labyrint her også.

    15) Achievement in music written for motion pictures (Original score): Nah…aner ikke. Santoalalla har nok det mest musikalske navnet her. Lalala, vi går for ham.

    16) Achievement in music written for motion pictures (Original song)
    Dreamgirls med tre sanger? Jeg satser på en ny statuett til Al Bores film her. Mest for å være sær.

    17) Best motion picture of the year: Vanskelig i år. Synes vel egentlig ikke at noen av dem jeg har sett er helt der oppe? Kan det bli Little Miss Sunshine tro?

    18) Best animated short film: Aner ikke. Vi kjører på The Little matchgirl.

    19) Best live action short film:
    Helmer og sønn

    20) Achievement in sound editing:
    Faen så mange kategorier da…Blood Diamond har ikke fått noen pris ennå?

    21) Achievement in sound mixing:
    Dreamgirls?

    22) Achievement in visual effects:
    Her må det vel bli piratene?

    23) Adapted screenplay:
    Kan vel bli Departed her?

    24) Original screenplay:
    Puh…Letters from Iwo Jima har velikke fått noe ennå? Kan få min pris her i det minste.

    februar 18, 2007, kl. 19:31

Legg igjen en kommentar

