Nå enda mer inkonsekvent

Den store TV-posten

FILMER SETT SIDEN SIST:

Januar har vært en tørr måned på filmsida. Jeg har minst to dusin filmer liggende som jeg har gledet meg lenge til å se, men tida strekker ikke til og mange har skrevet mye om de fleste av dem allerede. Den pokkers nintendoen er fortsatt like fin, jeg har faktisk brukt like mye tid på å diskutere Virtual Console – spill med folk halvparten så gamle som meg som på å diskutere film denne måneden. Ut Junior har vært masse syk (ikke noe alvorlig, men likevel) og jobben har vært beinhard, men dette er ikke en sånn blogg, så nok om det. Tanken på å legge ned har faktisk såvidt streifet meg, men så jeg husker jeg plutselig hvor morsomt det er å skrive om bilder som beveger seg.

Doctor Who 28.1 (The Christmas Invasion), 28.2 (New Earth) 28.3 (Tooth and Claw)

Jeg ble ordentlig glad i forrige runde med Doctor Who, og suksessen i england har gitt Russel T. Davies heltestatus blant anglofile geeks, to spinoff-serier (Torchwood og The Sarah Jane Adventures) og et litt større budsjett for sesong to. Og det er ikke vanskelig å se hvor pengene har gått; åpningsepisoden av sesong to, «The Christmas Invasion», er flottere enn noe i forrige sesong; en fet blanding av Independence Day og (i avslutningen) Army of Darkness, med morderiske julenisser (Den timeslange episoden ble vist som julespesial). Dramasiden (Rose savner den forrige doktoren) er kanskje litt forutsigbar, men David Tennant bruker akkurat ti sekunder på å gjøre rollen til sin. Innen episodens slutt har han befestet posisjonen sin som den beste Doktoren noensinne. Måtte han få mange, mange sesonger.

De to neste episodene er ikke av helt samme kaliber. I «New Earth» reiser Rose og Doktoren langt inn i framtiden der de møter en gammel kjenning og noen deilige pestzombier. I «Tooth and Claw» får vi skotske kungfumunker, en gretten varulv og Dronning Viktoria. Rose vedder tjue pund på at hun skal greie å få gamle Vickie til å si «We are not amused.» Ingen bonuspoeng for å gjette hvordan det går.

Ingen TV-serier har gitt meg mer på 00-tallet enn Doctor Who og Battlestar Galactica, og Whos lettbeinthet og endeløse fantasi er den perfekte motvekt til Galacticas apokalyptiske gravalvor.

Torchwood (1.3)
Dem tredje episoden av Torchwood var skikkelig treig. Jeg koste meg likevel, men noen DVD-boks blir det ikke på en stund. Mye tyder på at kvalitetskurven videre er flatere enn i Doctor Who.

Life on Mars (1.3)
Den andre store serien fra england de siste årene handler om en politimann som havner i en ulykke og våkner opp midt på søttitallet. Etter denne episoden å dømme kan Life on Mars også anbefales; en blanding av Starsky & Hutch og The Bill med litt (muligens) overnaturlig krydder. Moro. Life on Mars har fått Sopranos’ sendetid på søndagskveldene på svensk TV.

Robot Chicken (1.1-1.10)

Seth Greens syke mishandling av Barbiedukker og Starwarsfigurer skrøt jeg av for bare et par poster siden. Ti episoder går fort, og selv om ikke alt sitter like godt hele tiden er dette årets funn for meg så langt. Så lett det var å få gode skjermdumper fra stop-motion, forresten!

Elias (21-26)

Elias var lenge Ut Juniors favoritt, men de siste ti episodene eller så har jeg kjøpt inn like mye for egen del som for hans. Kanskje er det bare fordi jeg har tilbragt mange somre i båt, og alltid blir litt glad når jeg kjenner lukta av saltvann og råtten tang, men jeg har blitt ordentlig glad i Elias og vennene hans. Animasjonen er upåklagelig (kanskje bedre enn Jimmy?), historiene har ørlitegrann mer substans og spenning enn man kan forvente, karakterene er herlige, og til og med musikken (alltid det verste med barneserier) er levelig. Nå gleder far og sønn ut seg til spillefilmen (premiere 23.februar)!

_____________________________________________________

Rett og slett 10 TV-serier du må se før du Dauer
Spør du meg i morgen forandrer lista seg sikkert. Dette er en sånn liste jeg ikke liker å gjøre, fordi det rett og slett ikke er plass til alt som burde være med. Jeg begynte med tredve, da hadde jeg plass til noen nostalgivalg. På tjue begynte det å bli trangt blant de store favorittene mine, og en topp ti er nesten dumt.

Enda mer enn ellers er jeg interessert i hva dere andre vil plassere på en slik liste. Kanskje kunne vi lage et sånt méme av dette? I så fall tagger jeg Asbjørn:

10) Doctor Who
Absolutt en mulig klatrer, de tre siste episodene gjør i hvert fall at doktoren skviser ut Huey og Co i the Boondocks i kampen om tiendeplassen.

09) The League of Gentlemen
Monty Pythons sykere, blodigere, innavla kusine.

08) Dekalogen
Kieslowskis ti tv-filmer MÅ få en plass på en slik liste, selv om det er rimelig trangt her.

07) Riget
Lars lager løyer på Rigshospitalet. Fortsatt det beste han har gjort.

06) Firefly

Buffy er fryktelig overvurdert. Det var Mal og de andre romkuguttene som viste hva Joss Whedon var god for. Med en sesong eller to kunne Firefly klatret helt til tops.

05) Futurama
Det var fryktelig feil å legge ned Futurama i stedenfor Simpsons, men heldigvis er oppstandelsen nært forestående.

04) Babylon 5
It was a year of darkness / a year of fire / the year we took back what was ours / it was… a new age / it was the end of history / it was the year everything changed. The year is 2261, the place: Babylon 5. For faen. Og som jeg grein etter siste episode.

03) Twin Peaks
Sesong to kommer på DVD i dag! DET var på tide.

02) Battlestar Galactica
Har en mistanke om at det begynner å flate ut snart, men bare en mistanke.

01) Monty Python’s flying Circus


Hadde livet vært verdt å leve uten? Vet ikke. Og endelig har den store boksen blitt billig nok.

16 responses

  1. Karsten

    Bra liste, det er mye jeg ikke har vært borti her, som for eksempel Battlestar Galactica og Firefly.

    Men hvor er Deadwood? Har akkurat sett ferdig sesong 1 av den, og det er noe av det mest gnistrende TV-drama jeg har sett. Satt til western-epoken og den siste lovløse bosetting, med cocksucker Swearengen i ledelsen.

    Blir jeg utfordret skal jeg nok klare å utarbeide en liste.

    januar 31, 2007, kl. 10:51

  2. Sonja QoE

    Er det sånn å forstå at det kommer mer Futurama? HURRA!!! (Ja, jeg mener med store bokstaver og tre utropstegn)

    januar 31, 2007, kl. 11:29

  3. Fred Ut

    Jepp, mer Futurama er på vei, er litt for lat til å søke opp detaljene, men det er ganske lenge siden det ble varslet for første gang (våren 2005, nye Futurama har vært en føljetong her på FU,S siden siden startet). Det var lenge snakk om filmlange episoder som skulle gå rett på DVD, men ettersom jeg har skjønt skal filmene deles inn i vanlige episoder og gå på amerikansk TV først. Vi får dem nok ikke på DVD før en gang i 2008, tipper jeg.

    januar 31, 2007, kl. 12:01

  4. asbjørn

    Eg tek utfordringa med å sveise ei topp 10 liste i løpet av ettermiddagen og kvelden, treng litt tid å tenke på slikt.

    Mykje på di liste eg aldri har sett, så det blir nok stor forskjell på våre lister.

    Elles kan jo nemnast at januar har vore ein serie-tørr månad her i forhold til i fjor.

    januar 31, 2007, kl. 13:11

  5. Anonymous

    Enig Karsten! Deadwood var helt konge. Men er det laget flere enn de Tv2 viste? Cocksucker!

    januar 31, 2007, kl. 13:32

  6. asbjørn

    Og der var min 10-post klar, les i veg, Fred Ut!

    januar 31, 2007, kl. 17:53

  7. Hjorthen

    Nei nei! Vi skal IKKE ha noe snakk om å gi seg her! Overlat bloggdepresjonene til oss som ikke har så mye å skrive om, men ikke klarer å la være allikevel.

    Hvem skal vi ellers ty til for inspirasjon uten Fred Ut? VGs filmanmeldelser?

    I think not!

    Stå på for pokker!

    januar 31, 2007, kl. 18:49

  8. Iversen

    Fine Deadwood. Er andre sesong like knall som første?

    Fred: Buffy er ikke overvurdert.

    februar 1, 2007, kl. 02:13

  9. Fred Ut

    Iversen: Buffy er morsomt nok det, men folk tok helt av i sin dyrking av det en stund. Dialogen er sprek og jentene er fine etterhvert som de vokser til (særlig Alyson Hannigan), men intrigen er nesten ikke-eksisterende, effektene er sub-B5, og karakterene i f.eks Futurama har like mye dybde. Altfor ofte forandret Whedon villkårlig på rollefigurene og kalte det karakterutvikling, eller han tok livet av folk ut av det blå og kalte det drama.

    Dette for meg til å se ut som jeg hater Buffy, men jeg gjør ikke det; det er fin underholdning, og hadde TV-lista vært en topp tredve hadde nok Buffy fått en plass. Men for å få plass i topp ti måtte alle episodene ha ligget på nivået til de aller beste (Once More With Feeling og Hush er mine favoritter).

    februar 1, 2007, kl. 07:19

  10. Fred Ut

    …og der var ansiktsløftningen komplett. Fornøyd nå.

    februar 1, 2007, kl. 21:30

  11. Marchus

    tommel opp.

    Skål

    februar 1, 2007, kl. 22:33

  12. Karl Ruben

    Deadwood er på sitt beste (som inntreffer hyppigere i andre sesong enn første) noe av det aller ypperste som er filmet med kamera, uansett. Og HBO-kamerat The Wire er ikke særlig langt unna.

    Ikke gi deg, værsåsnill; har akkurat oppdaget bloggen, og har blitt meget inspirert av det til tider svært høye nivået på skrivingen.
    Den nye innredningen var fin den, bildene ser mye bedre ut i denne templaten. Litt slitsomt å skulle lese mye tekst i en så brei spalte, men det blir vel flisespikking.

    februar 2, 2007, kl. 03:10

  13. Fred Ut

    Karl Ruben: Deadwood skulle jeg også gjerne ha fått sjekket ut (har bare hørt skryt og liker både kåbbåyer, fargerikt språk og Ian «Lovejoy» McShane,men det er urealistisk at jeg rekker det på en stund.

    Takk for skryt; jeg har ingen planer om å gi meg, men tanken streifet meg for første gang siden jeg startet. Uten FU,S hadde jeg nok uansett skrevet om film, kanskje på det nye prosjektet til folkene bak D7U ig hjemmestedet, men med en god del lavere postefrekvens.

    Og spaltebredden er det eneste jeg er litt misfornøød med selv også. Vet ikke om jeg greier å gjøre noe med det, men jeg skal forsøke.

    februar 2, 2007, kl. 05:52

  14. Anonymous

    Hey! Fint det var blitt her da!

    H@@kon

    februar 2, 2007, kl. 10:27

  15. Anonymous

    her var det fint ja!

    anne

    februar 2, 2007, kl. 13:03

  16. Jannicke

    Absolut alle som liker Firefly flyr automatisk inn på min liste over folk jeg liker, så anse deg selv som likt! Ting som kjærleik for Monty Python bygger bare opp under det, men Buffy er faktisk veldig bra!

    februar 25, 2007, kl. 01:15

Legg igjen en kommentar

