Nå enda mer inkonsekvent

I miss my donkey

FILMER SETT SIDEN SIST:

Clerks 2

Det er egentlig lett å plukke fra hverandre Kevin Smiths filmer. De er ikke spesielt imponerende teknisk, mange skuespillerprestasjoner er på grensen til amatørkveld (fordi mange av skuespillerne er på grensen til å være amatører), og Smith ser ikke ut til å bry seg om at formelen geekete dialog+»alvorlige» eksistensproblemer+grisete humor+Jay og Silent Bob blir mer og mer forutsigbar. Clerks 2 tilfører ikke noe nytt i det hele tatt, egentlig. Storyen er ufattelig forutsigbar denne gangen (ingen mentalt stabil heteroseksuell mann velger bort Rosario Dawson!), geekingen har vært morsommere før (Ringenes Herre-køddingen er skuffende platt), og Brian O’Hallaran ser ut som han jobber hardt med å huske de lengste replikkene sine.

Likevel er Clerks 2 en fin film, som ga en sliten filmanmelder klump i halsen flere steder. Det handler om å ha rundet tredve, å se kompisene dine flytte til grønnere sletter, og å innse at man faktisk kan være like teit som ti år tidligere, man blir litt færre om det, bare. Amen og halleluja. Det varmer dessuten hjertet å se Jason Mewes på beina igjen (etter herointrøbbel)som Jay. Slutten er den søteste happy ending siden the Princess Bride, og måten den fremstilles på er det beste Smith noengang har prestert. Kanskje er det på tide å la View Askewniverset hvile nå.

Og massevis av humoren sitter; nykommer Trevor Fehrman er spesielt bra, enten han tryner, er stein, leker med løkringer eller forbanner fittetrollet, og personlig blir jeg aldri lei av Jay og Silent Bob. Og det går ikke an å se på Rosario Dawson uten å bli i godt humør. Hun trenger bare å smile litt, så er alt greit liksom. Aldri før har Jackson five fått det til å kile i magen.

Nå har jeg sett alt han har gjort unntatt Mallrats, og har likt alt unntat den teite Jay & Silent Bob strike back. En god Kevin Smith-film er som en AC/DC-plate. Den er ikke spesielt smart eller spesielt overraskende, men noen ganger er det så fint som bare det. Anbefales triste folk i tredveåra og dyrevenner.

Mystery Science Theatre 3000: The Touch of Satan, MST3K-the movie, Master Ninja 1

Det er vel ikke så mange som leser dette som aldri har hørt om MST3K, men likevel: En gal vitenskapsmann har teleportert et menneske (Mike Nelson eller Joel Hodgson, avhengig av hvilken sesong episoden er fra) opp til et romskip, og plager ham og robotvennene hans med å true ham gjennom de kjipeste b-filmene man kan tenke seg. Vi ser filmen sammen med dem mens de kommenterer underveis. Og det er veldig morsomt. Til tross for at jeg ikke har sett mange av episodene (MST3K gikk en kort periode på Sci-Fi Channel en gan den var prøvekanal i kabelnettet her i fjorden) har MST3K absolutt en del av skylda for at jeg liker å se gamle skrotefilmer.

Av disse tre filmene er MST3K-the movie, der filmen er This Island Earth, den klart morsomste. Touch of Satan er så treeeeeeg at selv MST3Kfolket sliter med å komme gjennom, og Master Ninja 1 er så morsom at jeg ga meg halvveis fordi jeg har lyst til å se den uten spydige kommentarer først.

__________________________________________


VINNER AV TORDENDOMEN 2007: MILLER’S CROSSING
Og mer er det vel ikke å si. Jeg er veldig fornøyd med vinneren, og skrev en liten hyllest her. Takk for innsatsen for i år, Domen returnerer om 330 dager eller så, hvis ikke jobbing og wii har helt knekt Fred Ut, Sønn innen den tid.

3 responses

  1. Fred Ut

    Hmm, ser at skriveleifgremlinene har plaget meg mer enn vanlig denne gangen, men lar dem stå. De viser bare hvor totalt utzonket jeg var når jeg skrev.

    januar 27, 2007, kl. 08:31

  2. asbjørn

    Mykje bra i Tordendomen iallfall, og likevel om skulle sett Serenity vinne, så gir eg tommel opp for Miller’s Crossing og!

    Elles har du jo eit godt poeng med tanke på Kevin Smith, skulle gjerne sett han gjere noko nytt. Verken Jersey Girl eller Clerks 2 tilførte særleg mykje.

    januar 30, 2007, kl. 22:30

  3. Fred Ut

    Jersey Girl hadde jeg sannelig fortrengt, den har jeg ikke sett.

    januar 31, 2007, kl. 06:18

Legg igjen en kommentar

