Nå enda mer inkonsekvent

"Where are you from, Bob? [lang pause før "Bob" svarer]…Disneyland.

FILMER SETT SIDEN SIST:

The Borrower

John McNaughton er ikke et regissørnavn mange forbinder noe med, men de fleste som kan tenkes å lese dette har sett minst et par av arbeidene hans. Wild Things er vel mest kjent, men stygge, lille Henry: Portrait of a Serial Killer, er noe av det fæleste jeg har sett, i hvert fall. Mesterverket hans er kanskje Mad Dog & Glory, en lavmælt gangsterkomedie med DeNiro, Uma Thurman og Bill Murray som for første gang forsøkte å ikke være morsom. Finfin film.

Og så var det the Borrower da, en glemt liten splatterkomedie (dog uten særlig mye splætt) om et psykotisk romvesen som blir tvangsflyttet til jorda. Den navnløse ETen er forkledd som menneske, men når han blir utsatt for fysiske påkjenninger eksploderer hodet hans, og han må finne seg et nytt. Hver gang får han et nytt sett med tanker utenpå det forrige, med diverse artige konsekvenser.

Jeg måtte om Ebay og Thailand for å få tak i denne på DVD, og det er litt rart. Bortsett fra at den ser og høres et par år eldre ut enn den er, funker the Borrower som bare rakkern. En forholdsvis standard grøsserhistorie (litt the Hidden, litt Re-Animator) heves til et lite kunstverk av gode skuespillere (dette er typisk for McNaughtons filmer; i denne møter vi b-favoritter som Tom Towles, Antonio Fargas og Rae Dawn Chong i store roller), og vindskjeiv humor som ser ut til å ha vandret inn fra en Jim Jarmusch-film.

Det er også mye Jarmusch (og til og med en del Taxi Driver) i scenene der monsteret (med stadig nye hoder) forsøker å finne ut av New Yorks kaotiske verden. En og annen avrevet kroppsdel sørger for at det ikke blir for mye kunst. The Borrower passer godt i katakombene, innbiller jeg meg.

_______________________________________

Tordendomen romler videre

Først resultatene fra del 3:

17 The Boston Strangler/Brick 7-3, dette var en stor overraskelse for meg.

18 The Departed/Superman Returns 9-0 !

19 Slipp Jimmy Fri/The Fog of War 8-2, ikke uventet.

20 Tsotsi/The Banquet 3-4, i et spennende oppgjør. Tor Andre: du kommer helt sikkert til å bli positivt overrasket av Tsotsi, og the Banquet er tross alt ikke noen actionfilm.

21 Miami Vice/Shaun of the Dead 2-8. Sossepurkene får noe rødt på seg.

22 Kahbi Alvina Na Kehna/Secretary 3-2. Bollywoodinfiltrasjonen av Tordendomen begynner virkelig å gjøre seg gjeldende. Altfor få har sett Secretary, skjønner jeg.

23 Born to Fight/The Beast from Yucca Flats 2-5.

24 One Nite in Mongkok/Napoleon Dynamite 3-5. Ligere er skumlere enn leiemordere.



Første runde – del 4


25 White Zombie/Miller’s Crossing

En av tidenes beste gangsterfilmer mot Bela Lugosis sterkeste prestasjon.

26 Heathers/The Merchant of Venice
80-tallsklassiker mot Pacino med fleres tolkning av en litt eldre klassiker.

27 Stagefright/Drop Dead Gorgeous

Hitchcockthriller med Marlene Dietrich mot svart missekomedie som nok hadde fått gamle Alfred til å trekke på smilebåndet.

28 Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan/Sunset Boulevard
Hvordan går dette, da?

29 Hustle & Flow/Attack the Gas Station

Det er hardt der ute for en Pimp, men å pushe bensin er heller ikke noen spøk.

30 Yaji & Kita, the Midnight Pilgrims/Rang de Basanti
Homsesamuraier mot potensielle terrorister. Enda en sånn kamp der det vel ikke er så mange som har sett begge.

31 Serenity/His Girl Friday

Her er det nok kjappe replikker til å fylle et dusin filmer, men hvem er aller kjappest i kjeften?

32 Fearless/The Bride of Frankenstein
Så får vi se om Jet Li er like fryktløs når han får se sveisen til Elsa Lanchaster.

24 responses

  1. Fred Ut

    LURER DU PÅ HVA TORDENDOMEN ER?
    SE HER: http://fredut.blogspot.com/2006/12/tordendomen-frste-runde-del-1.html
    _________________________________

    25 White Zombie/Miller’s Crossing
    Miller’s Crossing, uten tvil. White zombie var fin, men det får være måte på.

    26 Heathers/The Merchant of Venice
    Har sett begge disse to ganger i år. Heathers mister noe av glansen ved gjensyn, mens Kjøpmannen bare blir bedre og bedre.

    27 Stagefright/Drop Dead Gorgeous
    Håper frk. Dietrichs spøkelse tilgir meg, her stemmer jeg på missene.

    28 Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan/Sunset Boulevard
    Her melder jeg rett og slett pass; jeg tror hodet mitt eksploderer hvis jeg skal velge mellom disse. Lover å stemme hvis det blir likt.

    29 Hustle & Flow/Attack the Gas Station
    En stemme til Korea, selv om den ikke klarte å holde katakombedeltakerne våkne.

    30 Yaji & Kita, the Midnight Pilgrims/Rang de Basanti
    Yaji & Kita er en syk, fin film. Rang de Basanti har flott musikk, men første akt har noen svakheter.

    31 Serenity/His Girl Friday
    De er kjappest i HGF, men humoren sitter bedre i Serenity. Også har de romskip og kannibaler og sånt.

    32 Fearless/The Bride of Frankenstein
    En stemme til brura.

    januar 4, 2007, kl. 16:46

  2. gbang

    Jeg ser at i år, som i fjor, går de filmene jeg helst vil ha videre nedenom og hjem. Jaja… jeg får vel stemme i stedet for å sutre.

    25: Miller’s Crossing
    26: Heathers må da være bedre enn den der kremmerfilmen?
    27: Pass
    28: Sunset Boulevard. Klassiker mot nyklassiker? Da vinner klassikeren.
    29: Herregud da! Det er da tøffere med eget lydstudio enn å pumpe bensin vel. Hustle & Flow var kanskje fjorårets beste film!
    30: Pass
    31: Ojojojoj! Vanskelig! Dessverre må jeg nok si at His Girl Friday vil holde seg mye lenger enn Serenity. Selv om jeg digger den og. HGF får min stemme likevel.
    32: Fearless! Jet Li hamler lett opp med Frankenstein og frue.

    Dessuten har jeg sett Secretary, men synes ikke så mye om den egentlig…

    januar 4, 2007, kl. 17:14

  3. asbjørn

    25 – Miller’s Crossing. Har ikkje sett den andre.

    26 – Heathers. Mørk komedie framfor kostymedrama med gamle menn.

    27 – Pass

    28 – Borat. Kanskje 2006s artigaste film på kino. Har endå Sunset Blv. til gode.

    29 – Hustle & Flow. AtGS var rett og slett for lang. Heller gode hip-hop!

    30 – Pass

    31 – Serenity. HGF er nok ein klassikar, men ser heller western sci-fi opp igjen.

    32 – Fearless. Enkelt. Jet Li er helten!

    januar 4, 2007, kl. 17:23

  4. Hjorthen

    25) Zombie-Millers

    Hadde akkurat lastet ned White Zombie når den gamle dataen min kollpset, og har ikke gjentatt prosessen. Dermed må det bli stemme til Miller’s Crossing selv om den forekommer meg å være bittelitt oppskrytt?

    26) Heathers-Billy Shakespeare

    Jeg har sett Heathers, men da var den fersk på video og alt jeg husker er at jeg ikke husker noe særlig. Den gjorde med andre ord ikke noe større inntrykk. Stemme til den trauste men solide kjøpmann i Venedig altså.

    27 Stagefright-Gorgeous

    Ikke sett noen av dem, men stemmer på klassisk Hitchcock mens jeg nynner på en gammel Steve Miller-låt.

    28) Borat-Sunset

    Borat klarte nesten å leve opp til all hypen, og det er ingen liten prestasjon bare det. Allikevel så har jeg nok en mistanke om at folk fortsatt vil se Sunset Boulevard lenge etter at de har glemt både Borat og Kazakhstan. Jeg går for klassikeren.

    29) Hustle-Gas Station

    Jeg går for den jeg har sett, og hadde den gått tidligere på kvelden hadde jeg sikkert likt den enda bedre. Attack the Gas Station altså.

    30) Pilgrims-Basanti

    Ingen ide, men siden jeg ikke skal si pass så må jeg gå for Midnattspilgrimmene siden jeg leste en positiv omtale av den et annet sted for bare et par dager siden.

    31) Serenity-HGF

    Serenity er en perfekt b-film, HGF fikk jeg ikke sett fordi Habben var sulten. Jeg går nok for Serenity. Hårfint.

    32) Fearless-Bridenstein

    Ikke sett disse heller, men går for Jet Li på mistanken.

    januar 4, 2007, kl. 17:39

  5. Tor Andre

    Wild things er bare super. Jeg var svært godt fornøyd det året den kom med at den var blant mine favoritter det året mens de fleste filmkritikerne i Norge ga den bunnkarakter :o)

    Jeg har sett Tsotsi, men synes bare den var sånn passe.

    25) Miller’s crossing har jeg ikke sett på en stund, men har kjøpt den på DVD og gleder meg til gjensyn. La den komme inn som Brick-erstatning.

    26) Har ikke sett noen av dem, men slenger en stemme i retning av Heathers.

    27) Drop dead gorgeous var ganske gøy, selv om jeg måtte anstrenge meg litt for å huske at jeg hadde sett den.

    28) Borat! Den var for morsom til å dette ut så tidlig.

    29) Hustle & Flow var wallpaper på maskinen min i et år, inntil jeg nylig skiftet den ut med Death Note. Fantastisk bra film, til tross for at jeg vel var en av de få som holdt meg våken under bensinstasjonangrepet.

    30) Pass. Er Rang de Basanti Bollywood?

    31) Joss Whedon er det eneste mennesket jeg har et religiøst forhold til. Da hjelper selv ikke en bra screball-komedie.

    32) Fearless var en bra film, men Bride of Frankenstein er en knallsterk klassiker. Jeg har nesten lyst til å løpe opp og gå løs på Universal Frankenstein-boksen med en gang.

    januar 4, 2007, kl. 18:05

  6. Iversen

    25 White Zombie/Miller’s Crossing
    Jeg har andre Lugosi-favoritter, det blit en stemme til gangsterne.

    26 Heathers/The Merchant of Venice
    Shakespeare har vel aldri sett såpass bra ut uten Kenneth Branagh?

    27 Stagefright/Drop Dead Gorgeous
    Stemme på Stagefright.

    28 Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan/Sunset Boulevard
    Har ikke sett Borat, men jeg tipper han er like slitsom i halvannen time som i mindre format, og siden Sunset Boulevard enkelt er en av tidenes beste filmer får den stemmen.

    29 Hustle & Flow/Attack the Gas Station
    Aner ikke, men kundene i videosjappa elsker Hustle & Flow. Vi gir en stemme ditover.

    30 Yaji & Kita, the Midnight Pilgrims/Rang de Basanti
    Blaaaaaank.

    31 Serenity/His Girl Friday
    Begge filmene er i hylla på vent, men jeg stemmer på rakkerne i rommet. Verdensrommet, that is.

    32 Fearless/The Bride of Frankenstein
    Stemme til frisørens skrekk.

    januar 4, 2007, kl. 19:09

  7. Fru Ut

    Jeg er klar!
    25) Miller`s crossing har jeg sett ganske mange ganger, men ser den nok igjen! Bra film!

    26)Må nok stemme på Heathers her, gitt.

    27) Drop Dead Georgeous er hylende morsom til tider! Fikk et etterlengttet gjensyn med den for et par mnd. siden, og den hadde ikke tapt seg!

    28) Må nok gi borat en stemme her, enda så skeptisk jeg var på forhånd…

    29) Hustle and Flow. Enda en synge-vennlig film:D

    30) Denne var vrien. Tenke, tenke… Rang de Basanti.

    31) Serenity. His Girl Friday var morsom, men det er vel den eneste filmen jeg har blitt stressa av å se på!

    32) Fearless. Jet Li er kul!

    januar 4, 2007, kl. 19:39

  8. Jacob

    25. Miller’s Crossing fordi den rett og slett er den beste mob/gangsterfilmen i nyere tid.

    26. Ganske flaut, men jeg har ikke sett noen av disse. Det er dermed best at jeg passer på denne. Jeg har hørt godord om begge.

    27. Her må nok min stemme gå til ol’ Alfred.

    28. Haha. Sunset Boulevard.

    29. Satser på at Hustle & Flow er bedre (gbang har mast om denne lenge)

    30. Aner ikke.

    31. Uff. UFF! Irriterende, men jeg må nok velge His Girl Friday.

    32. The Bride of Frankenstein har jeg liggende usett. For å beholde noe kred (om mulig) velger jeg Fearless.

    januar 4, 2007, kl. 21:53

  9. Fred Ut

    Og vi teller.

    25 White Zombie/Miller’s Crossing 0-8

    26 Heathers/The Merchant of Venice 4-3

    27 Stagefright/Drop Dead Gorgeous 3-3

    28 Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan/Sunset Boulevard 3-4

    29 Hustle & Flow/Attack the Gas Station 5-3

    30 Yaji & Kita, the Midnight Pilgrims/Rang de Basanti 2-1

    31 Serenity/His Girl Friday 6-2, imponerende med så sterk motstand Mal Reynolds og mannskapet hans kan gå langt.

    32 Fearless/The Bride of Frankenstein 5-3

    januar 5, 2007, kl. 06:31

  10. Fred Ut

    Det er fortsatt lov å stemme, hvis noen lurte på det. Ny post kommer på lørdag formiddag

    januar 5, 2007, kl. 06:33

  11. Anonymous

    Hurtig-Tordendomen iår???

    I år har jeg sett UTROLIG mange filmer (til å være meg), men tydligvis for få. Alt for mange i år i Tordendomen som jeg ikke har sett.

    25. Millers Crossing
    26. Pass
    27. pass
    28. Borat
    29. Hustle & Flow
    30. Pass
    31. His Girl Friday
    32. Fearless

    januar 5, 2007, kl. 08:18

  12. Fred Ut

    Synes jeg kjenner igjen H@@kon som siste stemmer. Og ja, jeg har kjørt ting litt fortere i år, siden folk har vært veldig kjapt ute med å stemme.

    Det handler ikke bare om å se mye film, men at ikke så mange ser akkurat de samme filmene.

    Asbjørn, Jacob og Gbang så vel langt over dobbelt så mange filmer som meg i år, men må likevel passe titt og ofte.

    januar 5, 2007, kl. 11:13

  13. asbjørn

    Ser ut til at mange gir pass på dei same filmane.. Men det er det som er så flott med Fred Ut, Sønn. God blanding orientalsk og vestleg film.

    Eg såg The Banquet i går etter at den dukka opp her ein dag, kjem tilbake med anmeldelse på Filmdagboka om nokre dagar.

    januar 5, 2007, kl. 12:04

  14. Hjorthen

    Kjapp opptelling viser at jeg så 119 filmer fjor, jeg synes det er pent, men jeg er vel en smågutt i dette selskapet uansett. Men jeg innbiller meg at jeg har sett mer Fred Ut-film i år enn i fjor. Det tror jeg er bra?

    januar 5, 2007, kl. 13:21

  15. Anonymous

    Korret, FredUt, det var H@@kon ovenfor.

    Hmm…119 filmer…Det må da være bra det? Fra og med august hadde jeg bare NRK og TV2 med snø, og har kjøpt MASSE filmer. Men er nok langt et stykke unna 119.

    Så Syv Sverd igår…Flotte «bilder», men filmen var middels.

    H@@kon

    januar 5, 2007, kl. 13:32

  16. Jacob

    Huff, føler det nesten blir litt flaut dette, men jeg kom opp i 423 filmer i 2006. Da inkluderer dette til alt overmål 11 komplette tv-serier regnet som kun 11 ‘filmer’. Vi snakker med andre ord om hundrevis av timer. Jeg er en syk, syk mann – som skal kjøre et annet løp i 2007.

    januar 5, 2007, kl. 14:13

  17. asbjørn

    H@@kon: Blir Sju Sverd på meg snart og, fint å sjå at filmen har noko bra med seg iallfall 🙂

    Jacob: Eg kom opp i 376, ekskludert TV-serie – som eg ikkje tør rekne med. Blir eit anna løp her og i 2007, først og fremst mindre TV-serie.. som er tidsslukaren.

    januar 5, 2007, kl. 14:15

  18. dj'en

    Hustle & Flow var wallpaper på maskinen min i et år…

    Den er fortsatt wallpaper på min!

    25: Millers Crossing. Usett Zombie.

    26:Heathers a gitt!

    27:Hitchcock. Husker bare mas fra DDG.

    28:Sexytime!

    29:Whoop that trick!

    30:her må jeg pæsse.

    31: HGF, tror jeg. har ikke sett serenity.

    32: Fearless, usett!

    januar 5, 2007, kl. 14:52

  19. Anonymous

    Jacob og asbjørn: imponerende…!
    Er det vanlig å telle hvilke filmer dere har sett? Lager dere en oversikt?

    januar 5, 2007, kl. 15:41

  20. Anonymous

    H@@kon den over…

    januar 5, 2007, kl. 15:42

  21. Fred Ut

    Jeg for min del endte på oppunder 140 forskjellige, men så Totoro rundt ti ganger (jeg fulgte ikke like godt med hver gang, riktignok), serenity 3, the Rising 3, og en haug med filmer to ganger. For meg er det ikke så vanskelig å holde oversikten siden jeg blogger om absolutt alle filmer jeg ser, i hvert fall første gang jeg ser dem på en stund.

    januar 5, 2007, kl. 17:19

  22. asbjørn

    H@@kon: Eg bloggar jo om alt eg ser, om ikkje alt hamnar på forsida lengre, så sender eg ein post direkte til arkivet for «dagbokas» skuld. Så det blir jo som meg Fred Ut, bloggen er oversikta.

    januar 5, 2007, kl. 17:59

  23. Nils

    25 Miller’s Crossing, selv om den er langt fra Coen-brødrenes beste.

    26 Heathers er en film med bra holdning.

    27 Stagefright, jeg syns Hitchcock er en bedre regissør enn, øh, Michael Patrick Jann.

    28 Det er viktig at Sunset Boulevard vinner her.

    29 pass

    30 pass

    31 His Girl Friday har bedre dialog enn Joss Whedon.

    32 The Bride of Frankenstein. Jet Li er ingen Boris Karloff.

    januar 5, 2007, kl. 18:03

  24. Jacob

    Hvis det er slik at BÅDE Sunset Blvd og HGF ryker ut, så tror jeg ikke jeg gidder mer i år. Det blir for mye.

    Haakon – her er listen: 423 filmer.

    januar 6, 2007, kl. 02:38

Legg igjen en kommentar

