Nå enda mer inkonsekvent

Tordendomen, Første Runde -del 1

Etter et kontroversielt bytte av filmer ETTER trekningen (jeg hadde glemt Borat, som fikk plassen til Friday Night Lights) er vi omsider i gang for andre år på rad. Måtte hell og lykke følge alle ivrige deltakere.

Regler for Tordendomen

De 64 beste filmene jeg så i 2006 (uansett når de kom ut) blir satt opp mot hverandre i et cupsystem (etter trekning i hver runde). Dere må i kommentarfeltet si hvilken film dere foretrekker, og hvorfor. Kriteriene er opp til dere selv, men de som ønsker å være spesielt saklige kan gjøre det på denne måten.

Se på hvert par og spør dere selv:
1) Hvilken av disse to filmene er best fra et teknisk/kritisk/historisk ståsted?
2) Hvilken av de to filmene er mest UNDERHOLDENDE?
3) Hvilken av de to filmene ville jeg helst sett AKKURAT NÅ?
6) There is NO rule number six.

Alle stemmer teller likt unntatt min, som teller dobbelt HVIS DET ELLERS STÅR LIKT. Hver kamp er åpen helt til neste gang det postes kamper, eller hvis annen beskjed gis. Det er lov å stemme selv om du ikke har sett filmene, men husk at alle stemmer skal grunngis.

De fire filmene som går til semifinalene, innlemmes i TordenDomens Æreshall, og får aldri mer delta. I æreshallen finnes allerede:

Monty Python & the Holy Grail (Vinner 2006)
Singing in the Rain (Nummer to 2006)
L.A. Confidential
The Lord of the Rings: the Return of the King
______________________________________________


Første Runde – del 1

01) Danger!Diabolik vs. My Neighbour Totoro
Her går vi brutalt ut fra start. To filmer som begge kunne ha gått langt braker sammen i første runde.

02) Omkara vs. Oldboy
Indisk Shakespearetragedie virker nesten munter i forhold til det kølsvarte koreanske mesterverket. Igjen skulle jeg gjerne sendt begge videre, men…

03) the Lord of the Rings: The Two Towers vs. Teenagers from Outer Space
De mektige hobbitene kommer vel til å knuse denne B-klassikeren. Eller?

04) NightWatch vs. The Black Cat
Russisk actionfantasi som ikke alle liker møter litt obskur men veldig fin Giallo fra ketsjupleverandør Lucio Fulci.

05) The Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring vs. Escape from New York
Det var altså like før hobbitene møtte hverandre, og sparte meg for å skrive i hvert fall en av de infernalsk lange titlene i runde etter runde.

06) Day of the Dead vs. The Hidden Blade
Oppfølgeren til Dawn of the Dead går i domen mot oppfølgeren til fjorårets overraskelse, the Twilight Samurai.

07) DayWatch vs. Cobra Verde
Det er vel nesten bare jeg, Fru Ut og Gbang som har rukket å se oppfølgeren til NightWatch, og Gbang hatet den. Cobra Verde er Herzog og Kinski i sedvanlig god form. Det blir en del Herzog her i år.

08)Mummitrollet: Kometen kommer! vs. Kiki’s Delivery Service
Ghibli og Tove Jansson braker sammen i blodig holmgang. Litt av et syn, sikkert.

Denne runden stenges på kvelden første nyttårsdag. Kommentarfeltet er åpent, dere vet hva dere har å gjøre.

19 responses

  1. Fred Ut

    01) Totoro får min stemme, sorry Diabolik. Tror ikke jeg hadde orket å se Danger… så mange ganger som jeg har sett Totoro.

    02)En sympatistemme til Omkara, har mer lyst til å se den en gang til enn Oldboy.

    03) The Two Towers er en bedre film på alle måter.

    04) Har sett NightWatch mange, mange ganger nå, liker den fortsatt, selv om den falmer litt i forhold til oppfølgeren i mine øyne.

    05) Kjedelig å sende alle Hobbitene videre, men Fellowship er min favoritt i trilogien, og en av de beste filmene jeg vet om.

    06) Day of the Dead er fortsatt en av de beste filmene jeg vet om, håper den går et stykke i år også.

    07) Cobra Verde er en av de Herzogfilmene jeg liker best, og da hjelper det lite at Daywatch er en av de beste filmene i 2006 i mine øyne.

    08) Stemmer Mummitrollet her, Kiki er ikke like søt som lille My.

    desember 30, 2006, kl. 10:24

  2. Fru Ut

    Endelig i gang igjen!

    1)Danger!Diabolik vs. My Neighbour Totoro
    Denne var fryktelig skuffende:( Ville jo hatt begge to videre… Men stemmen min må nok gå til Tororo. Har sett den fryktelig mange ganger og kan nok se den fryktelig mange ganger til.

    02) Omkara vs. Oldboy
    Har ikke sett Oldboy, men vet at den er fryktelig voldelig. Og i og med at jeg ikke er noen stor fan av såpass voldelige filmer, må det bli Omkara. Ikke det at det ikke hadde blitt Omkara uansett… Synes den var kjempebra! Tar meg fortsatt i å gå og synge på sangene… Aaahh Omkara, yeah Omkara

    03) the Lord of the Rings: The Two Towers vs. Teenagers from Outer Space

    Denne er lett. Two towers vinner lett som bare det. Teenagers var fæl!

    04) NightWatch vs. The Black Cat
    Nightwatch vinner. Giallo er ikke helt min greie…

    05) The Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring vs. Escape from New York

    Er glad i Ringenes Herre filmene, så den vinner. Kan se dem mange ganger til.

    06) Day of the Dead vs. The Hidden Blade

    Samuraifilmer kommer alltid til å komme foran zombiefilmer. Kommer aldri til å se det interessante i det å se på folk som spiser hverandre.

    07) DayWatch vs. Cobra Verde
    Day watch vinner lett. Har innsett at jeg må gi opp Herzog. Det blir for kjedelig.

    08)Mummitrollet: Kometen kommer! vs. Kiki’s Delivery Service

    Denne var vrien. Er glad i Gibli-tegnefilmene, men jeg må nok stemme på mummitrollet. Så det ikke så veldig mye som barn, men har tatt igjen som voksen. Og mummitrollet er bra!

    Sånn! Klar for neste runde:D

    desember 30, 2006, kl. 10:55

  3. asbjørn

    1. Totoro. Uvitenheiten styrer meg her. Eg har ikkje sett Tororo, men av erfaring er Ghibli (nesten) alltid bra.

    2. Oldboy. Sett to gonger, kan gjerne sjåast igjen. Å føretrekke framfor Omkara fordi Omkara var litt treig til tider. Oldboy er tvers igjennom god.

    3. Two Towers. Den andre er totalt ukjent for meg, men viss Teenagers from Outer Space er B-film frå same boksen som den julenissealiengreia, så vegrar eg meg på førehand. A er dessutan foran B i alfabetet 😉

    4. The Black Cat. Eg likar det eg har sett av giallo, og har denne filmen liggande til ein seinare anledning. Night Watch var derimot sørpe og grus, blanda.

    5. Fellowship of the Ring. Veldig vanskeleg val, ettersom eg har høyrt mykje godt om Escape from New York. Men lite overgår kvaliteten til LOTR.

    6. Day of the Dead. Satsar på den eg har sett: underholdande og sprø film. Førsteinntrykket av IMDb-profilen til Hidden Blade var moderat.

    7. Cobra Verde. Om DayWatch har noko med NightWatch å gjere, så er det nok for meg til å forkaste den. Cobra Verde høyres ut som den har ei fornuftig historie.

    8. Kiki’s Delivery Service. Eit av dei vanskelegaste vala i denne runden kanskje. Eg hugsa at eg likte Mummitrollet svært godt, men har ikkje sett det i seinare tid, og altså ikkje filmen her. Eg sikrar meg på Kiki, som er både sett og likt.

    desember 30, 2006, kl. 11:58

  4. TMwtP

    Morsomt å være i gang igjen med dette. Er det virkelig et år siden. Vel, vel.

    1. Dette var synd for Diabolik, men Totoro får min stemme ganske klart. Fordi det kanskje er en av verdens fineste fortellinger.

    2. Ingen tvil her heller. Oldboy river ut tennene på Omkara. Har lyst til å se den nå.

    3. Har lenge hatt lyst til å se de tre LotR på nytt i rekkefølge, men det er vanskelig å sette av en hel dag til sånt. The Two Towers har jeg til nå syns har vært den beste av de tre, så den får min stemme her.

    4. Jeg har mest lyst til å se The Black Cat akkurat nå.

    5. The Fellowship of the Ring er kanskje den fineste likevel? I trilogien altså. Escape from NY er også en tøff film. Hmm… Frodo taper jo rått mot Snake Plissken, men når førstemann får hjelp av alver og dverger så går han videre likevel.

    6. Jeg har absolutt mest lyst til å se The Hidden Blade videre.

    7. Dette blir kun basert på mine erfaringer med NightWatch. Derfor blir det Herzog. Usikker på hvor mye bedre det ble.

    8. Har aldri tatt av på de finske trollene. Der er det mulig jeg har gjort en stor bommert. Men Kiki’s ville de aldri slått likevel.

    desember 30, 2006, kl. 12:19

  5. gbang

    1. DD får min stemme alene på grunn av at ingen andre kommer til å stemme på den i denne runden. Dessuten har jeg ikke sett Totoro ennå…
    2. Oldboy danker Omakara omtrent hver gang vil jeg tro.
    3. The Two Towers selvsagt.
    4. Night Watch fordi jeg tror jeg heller vil se den flere ganger enn den svarte katten
    5. He he he he! Jeg synes Escape From New York er kongekul og stemmer på den. Den er ikke alt for lang heller.
    6. The Hidden Blade er en mye finere film, men denne kampen var litt tøff for det. Likevel: japanerene vinner her.
    7. Akkurat her har vel Fred Ut argumentert godt nok for meg. CObra Verde!
    8. Kiki er en av mine Ghibli-favoritter og vinner relativt klart her.

    Gleder meg til neste runde!

    desember 30, 2006, kl. 13:59

  6. Hjorthen

    Endelig en cup med litt substans!

    Vi kjører:

    01) D!D-MNT:

    Siden jeg ikke har sett MNT må det bli D!D her. Fantastisk morsom film om sekstitallets svar på David Toska.

    02) Omk-Old

    Omfg. Hadde det ikke vært en ide med seeding slik at filmer som dette slapp å møte hverandre? (Nei, det hedde jo ikke det)Oldboy var sannsynligvis den beste filmen jeg så i 2006 og må få stemmen selv om Omkara har vokst i bevisstheten etter katakombene slik at den også er blant årets højdare. Møkk!

    03) TTT-TfOS

    Towers er nær ved å ødelegge hele trilogien for mitt vedkommende. Enter som holder rådsmøte i tre og en halv måned for å være sikre på at de ikke forhaster seg, beslutter å ikke blande seg inn, men så ombestemmer de seg på en brøkdel av et sekund etterpå. La gjerne Jackson ta seg av det visuelle i en evt. Hobbiten-filmatisering, men hold nå for guds skyld både ham og kona langt unna manus! Jeg gir min stemme til den b-klassikeren på mistanke. Jeg har ikke sett den.

    04) NW-Mjau

    Har ikke sett russiske vampyrer så her går stemmen til Mjau fordi den vekker nostalgiske minner fra den gang man hadde håret på hodet i stedet for på ryggen. Patetisk, jeg vet det.

    05) LotR-EfNY

    Dette er også en liten rakkarykare. Snake Plisskenn er kulere enn de fleste, men stemmen må nok allikevel gå til de hårete føttene. Den første filmen er den beste av de tre.

    06) DotD-THB

    Jeg må snart få somlet neg til å se DotD. Skjerpings! Mens jeg venter får jeg stemme på den i stedet.

    07) DW-CV

    Ikke sett noen av dem. Stemmer på Daywatch fordi den bare er en bokstav unna å være Baywatch

    08) KK- KDS

    Kiki leverer sikkert varene, men her må det bli Mumrik og My for alle penga i en av mine definitive favoritthistorier.

    desember 30, 2006, kl. 14:23

  7. Fred Ut

    Og vi er inne med en stemningsrapport.

    Dagens overraskelse så langt er vel at Gbang ikke har sett my neighbour Totoro, den beste begrunnelsen er Hjorthens, på DayWatch, og dagens beste filmanmeldelse i kortform er Asbjørns beskrivelse av Nightwatch. Her var det mer underholdende lesning enn i hele fjorårets dom til sammen!

    Foreløpig stilling:

    01) Danger!Diabolik vs. My Neighbour Totoro 2-4

    02) Omkara vs. Oldboy 2-4

    03) the Lord of the Rings: The Two Towers vs. Teenagers from Outer Space 5-1, denne er nok kjørt allerede.

    04) NightWatch vs. The Black Cat 3-3 og fnyktelig spennende.

    05) The Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring vs. Escape from New York 5-1

    06) Day of the Dead vs. The Hidden Blade 3-3, zombiene vinner på kondisen?

    07) DayWatch vs. Cobra Verde 2-4, og russerne kommer nok til å måtte bukke under.

    08)Mummitrollet: Kometen kommer! vs. Kiki’s Delivery Service 3-3, tipper Kiki vinner når resten av filmfolket oppdager at det er tordendom

    desember 30, 2006, kl. 14:44

  8. Nils

    1. Danger Diabolik fordi det er omtrent den kuleste filmen som er laget, mens tegnefilmer er kjedelig.

    2. Oldboy, fordi den er bra, og fordi jeg ikke har sett noen indiske filmer.

    3. Teenagers from Outer Space fordi jeg er så lei av LOTR. (Er det lov å stemme på filmer man ikke har sett? Hva med filmer man ikke en gang har hørt om før?)

    4. The Black Cat, fordi Fulci er interessant stilonani, mens Nightwatch bare kjedet meg.

    5. Escape From New York er en film jeg har sett mange ganger, og fremdeles ikke er lei av.

    6. Day of the Dead er ikke den beste til Romero, men ganske forbanna bra for det.

    7. Cobra Verde, fordi Klaus Kinski er så søt.

    8. Har ikke sett noen av filmene, orker ikke å stemme.

    desember 30, 2006, kl. 14:50

  9. M@rqs

    Inn fra venstre og ut til høyre.

    Det var noen ukjente for meg her så her blir rask googling gjennomført.

    1. Danger!Diabolik
    2. Oldboy
    3. Hmm, The two towers
    4. NightWatch
    5. Hehe, Escape from New York
    6. Day of the dead
    7. DayWatch
    8. Mummitrollet

    Jeg har stemt ergo jeg er, eller noe i den duren tror jeg

    desember 30, 2006, kl. 15:14

  10. Maren

    Ringenes Herre, Ringenes Herre og Mummitrollet.
    Ahh, Ung og kommersiell, jeg er. Fantastisk:)

    desember 30, 2006, kl. 15:28

  11. sharkbait

    01) Totoro, naturligvis.
    02) Har ikke sett den indiske, og er ikke spesielt glad i Oldboy, men jeg får gi stemmen til den jeg har sett, så hevneren med hammeren går videre.
    03) Hobbitene, naturligvis.
    04) Samme situasjon som Omkara vs Oldboy. Stemmen går motvillig til Night Watch.
    05) Hobbitene, naturligvis. Carpenters film skuffer i forhold til potensialet.
    06) The Hidden Blade. Romeros tredje zombiefilm er altfor svak.
    07) Pass. Ikke sett noen av dem.
    08) Kiki’s Delivery Service har vært min favorittfilm i snart fjorten år. Det skal litt til for å slå den, og det klarer ikke Mummitrollet.

    desember 31, 2006, kl. 00:41

  12. Jacob

    Hahaha! Jeg tror jeg ler meg i hjel av Hjorthens kommentar. Det er bare å ta hans som fasit – og jeg stemmer ikke lengre på Two Towers – jeg er overbevist 😀

    desember 31, 2006, kl. 04:02

  13. Fred Ut

    Dagens opptelling:

    01) Danger!Diabolik vs. My Neighbour Totoro 4-5 og Diabolik haler innpå.

    02) Omkara vs. Oldboy 2-7, ikke uventet.

    03) the Lord of the Rings: The Two Towers vs. Teenagers from Outer Space 7-3, til tross for planmannens kuvending.

    04) NightWatch vs. The Black Cat 5-4, siden Sharkbait stemmer på den uten å ha lyst! Understreker at det ER lov å stemme på filmer man ikke har sett, enten for å stemme mot motstanderen eller bare for moro skyld.

    05) The Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring vs. Escape from New York 7-3. Kurt og co var veldig uheldig med trekningen.

    06) Day of the Dead vs. The Hidden Blade 5-4 Romero gnager på knoklene til Yamada Yoji i et revansjeoppgjør fra fjorårets Dom.

    07) Daywatch vs. Cobra Verde 3-5

    08)Mummitrollet: Kometen kommer! vs. Kiki’s Delivery Service 5-4, og Kiki er litt overraskende i en verden av trøbbel.

    desember 31, 2006, kl. 09:22

  14. Iversen

    Jeg er jo en fryktelig mainstreamfilmtitter, så her var det mye usett. Jeg får holde meg unna de duellene jeg ikke syns grunnlaget mitt holder mål i, og stemmer sådan:

    01) Danger!Diabolik vs. My Neighbour Totoro

    Blank.

    02) Omkara vs. Oldboy
    Oldboy, enkelt.

    03) the Lord of the Rings: The Two Towers vs. Teenagers from Outer Space
    Aj. Hjorthen har jo et poeng, men det holder ikke. LOTR – TT er en bedre film enn TfOS, selv om sistnevnte er har tittelen på sin side.

    04) NightWatch vs. The Black Cat
    Jeg stemmer her og, selv om jeg bare har sett halve NightWatch. Stemmen går til The Black Cat.

    05) The Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring vs. Escape from New York
    Fellowship, altså? Da vinner hobbitene. Hadde det vært sistemann i serien mot Snake ville barsken vunnet. Dumt, siden Kurt er tøffest i verden, omtrent.

    06) Day of the Dead vs. The Hidden Blade
    Day of the dead, enkelt.

    07) DayWatch vs. Cobra Verde
    Ikke sett noen av duellantene.

    08)Mummitrollet: Kometen kommer! vs. Kiki’s Delivery Service
    Ditto.

    januar 1, 2007, kl. 03:19

  15. Iversen

    Ok, Kiki får en stemme fordi jeg regner med at den kuleste Jansson-figuren er utelatt i Mummitrollfilmen. Om det er slik at homsen er med, må du gi stemmen den veien. Heia homsen!

    …også kan Cobra Verde få en stemme for kul tittel. Og så stemmer jeg på Totoro for gøy.

    januar 1, 2007, kl. 03:22

  16. Fred Ut

    Tror faktisk man kan skimte homse( homsene er små menn i matrosdress, de heter faktisk homser) i scenen der filosofrotta går rundt og spår mummidalens undergang, men jeg er ikke helt sikker. Velger å tolke stemmen din i retning Kiki for sikkerhets skyld.

    januar 1, 2007, kl. 10:06

  17. Anonymous

    formen litt sliten, men ikke noe som tordendomen ikke fikser!

    1. my neighbour totoro
    vakker liten sak, enkelt.
    2. omkara
    brutal tragedie, vanskelig.
    3. LOTR
    enkel
    4. nightwatch
    ikke sett dem, men vampyrer jeg liker
    5. LOTR
    den har jeg sett
    6. day of the dead
    jepp
    7. daywatch
    det med vampyrene igjen
    8. mummitrollet
    barndomsnostalig vinner, jeg ser jo fortsatt tre nøtter til askepott hver julaften, hvor dårlig er ikke den? dubba sak og prinsen er ikke en gang kjekk, men må se.

    føles bra og være i gang!
    anne

    januar 1, 2007, kl. 12:31

  18. Tor Andre

    01) Jeg vil gjerne bidra til en overraskelse ved å pushe Danger!Diabolik. Om det ikke var blant de beste filmene jeg så i fjor, så var det kanskje den beste filmopplevelsen.

    02) Hater å stemme mot en bra Bollywood-film, men Korea og en av mine favoritter fra de siste årene trumfer Omkara. Oldboy får min stemme.

    03) Det skal ikke mye til senere for å velte to tårn, men i denne runden sender jeg den videre.

    04) Har kjempelyst til å se mer giallo, men NightWatch er en film jeg liker intenst.

    05) Fellowship, og alle kommentarer om at dette er den beste i triologien tiltredes.

    06) Jeg synes Hidden Blade var litt kjedelig og stemmer på Day of the dead

    07) Sympatistemme til Cobra Verde, men gleder meg til DayWatch.

    08) Mummitrollet på tegnefilm er da bare nostalgi….? Kiki får min stemme videre.

    januar 1, 2007, kl. 12:51

  19. Anonymous

    Da er avstemmingen avsluttet. Skal bare flytte meg fra Wii-en til PCen så starter del to.
    -Fred Ut

    januar 1, 2007, kl. 14:40

Legg igjen en kommentar

