Nå enda mer inkonsekvent

Treere

FILMER SETT SIDEN SIST:

It’s Alive III – the Island of the Alive

Jeg gikk rett på treern i B-mester Larry Cohens serie om de morderiske, muterte, mannevonde babyene. Denne ga meg litt lyst til å se de andre, til tross for at handlingen nok er mer stereotyp der. I del tre har det blitt en god del morderbabyer (i hvert fall en håndfull). Myndighetene bestemmer seg for at det blir for drøyt å drive å drepe babyer, så de plasserer dem på en øde øy. Der vokser de til. Filmen tilbringer ikke så mye tid på øya som man skulle tro (og ønske), likevel var dette godteri av det slaget som bare lages av folk som enten ikke forstår eller virkelig gir faen i produksjonsverdier og klassisk historiefortelling. Hvis du lot deg underholde av f.eks Return of the Killer Tomatoes (George Clooneys fineste øyeblikk?), American Gothic (filmen, ikke TV-serien), Bad Taste eller Zombie Flesh Eaters kan jeg anbefale denne.

Michael Moriarty i hovedrollen må nevnes spesielt, han lager mye av moroa på egen hånd med en skuespillerprestasjon som er så merkelig at jeg lurer på om han rett og slett kødder.

Akira Kurosawas Dreams

Er strengt tatt ikke en treer, men den er film nummer tre med finansiering fra Coppola og Lucas (etter Kagemusha og Ran), så hvorfor ødelegge en temapost med bagateller? Drømmer er den første Kurosawafilmen jeg så da den var ny. I tillegg til inspirasjoner fra japansk folklore er den breddfull av antikrigsretorikken som preger mange av mesterens siste filmer, spesielt Ran og Rhapsody in August. Den er episodisk, rett og slett en serie drømmer.

Drømmer er billedskjønn, episodene er akkurat passe lange. Jeg har riktignok andre personlige favoritter, likevel holder jeg Kurosawa som den beste regissøren gjennom alle tider. Jeg har aldri klart å se snøstormdrømmen uten å glippe litt med øynene, selv om skuespillerprestasjonene er fantastiske (å bevege seg på den måten i kunstig snøstorm er ikke noen spøk!). Van Gogh-drømmen (som fikk en del kritikerpepper når filmen kom ut, husker jeg) med Martin Scorcese som Van Gogh er nok min favoritt. Og soldatene i tunellen. Og landsbyen med vannhjulene. Og revene som lusker seg gjennom skogen. Og atomkatastrofen. Og Demonene. Og ferskentreåndene. Dette er nydelig, nydelig, skapt for fredelige søndags formiddager.

__________________

3×3 3ere du kan se 3 ganger før du dauer (og evt. står opp fra de døde 3. dag)
Goldfinger fikk ikke plass. Ikke Richard III heller.

1)Day of the Dead

Favorittfilmen min i mange år må få en førsteplass her, selv om jeg etter å ha sett de tre første i Romeros Zombieserie et tjuetalls ganger hver har bestemt meg for å være enig med alle andre i at Dawn of the Dead er den beste i serien.

2)Army of Darkness
Hello. My Name is Ash, and I’m a slave. Dette er vel den egentlige treeren over alle treere? Snakk om å ta konseptet et hakk videre!

3)Sympathy for Lady Vengeance

Siste del i Chan Wook-Parks hevntrilogi er den beste i mine øyne.

4)The God, the Bad & the Ugly
Den tredje Leone-filmen med Clint som mannen uten navn er storveis; bare Once upon a Time in America…nei…the West (nesten del fire, men uten Clint) er tøffere.

5)Dancer in the Dark

Avslutningen på Lars Von Triers «Guldhjerte-trilogi» (etter Idiotene og Breaking the Waves), som handler om enkle, godhjertede mennesker som ikke får ting helt til. Kanskje fru Uts favorittfilm, og en av de beste moderne musikalene. I’ve seen it all er en av de vakreste sangene jeg vet om (særlig med Bjørk og Thom Yorke i versjonen på CDen).

6)Alien3
Jeg liker nok denne aller best i serien. Mørkere enn dette har vel aldri noen tatt et så stort varemerke. Og den lange versjonen (som jeg ikke har sett) er vel ensa bedre?

7)Trois Coleurs: Rouge
Kieslowskis siste film er et varmt drama som også binder de tre farvefilmene sammen i en overraskende avslutning.

8)Once upon a time in China III
Den eneste filmen på lista som jeg med hånden på hjertet kan si at ikke er like god som de to foregående i serien. Men det skulle jo litt til også, da. Men er det noen andre filmserier som har en like god sekser?

9) It’s Alive III: the Island of the Alive

Fordi jeg gjetter på at dette er den beste treeren noen gang målt mot forgjengerne sine.

9 responses

  1. ness

    Du hadde meg allereie på nr 2 med Army of Darkness! Min nykjøpte plakat på 68x98cm heng like over skrivebordet mitt no. Med motorsaga i handa.. smiler kvar gong eg ser på den!

    Angåande Rouge, og Irene Jacobs.. Ja, burde vel nemnt kor mykje det hadde å sei at ho var utruleg søt i denne filmen i innlegget mitt, men har for vane å utelate slikt ved visse unntak. Og denne siste vekas slike unntak var S. Bullock i The Lake House =D

    oktober 25, 2006, kl. 20:03

  2. gbang

    Jeg antar du mener Once Upon A Time in the West? 😉
    Og du har ikke sett Phantasm-serien skjønner jeg?

    oktober 25, 2006, kl. 20:12

  3. gbang

    Og jeg må jo fortsette å tviholde på den tredje (og foreløpig siste) Indiana Jones-filmen. Veldig morsom, og den beste av de tre. Tror vi har snakket om den før?

    oktober 25, 2006, kl. 20:58

  4. Fred Ut

    Jepp, det har vi snakket om før. Den var med i vurderingen, og hadde nok greid å komme inn på en topp tjue-liste.

    oktober 26, 2006, kl. 04:33

  5. TMwtP

    Jeg digger deg for Alien3-synspunktet ditt. Den er likevel ikke bedre enn Alien! Indy3 er overraskende bra, ja. Gudfaren 3 er ganske undervurdert, jeg er også svak for Back to the Futurefilmene av en eller annen infantil grunn, dermed også treeren der.
    – «Clint Eastwood» (tøffeste mannen han kom på) – «What kind of stupid name is that?!» HAHAHA

    oktober 26, 2006, kl. 08:40

  6. Fred Ut

    Alien er en fin film, men for meg funket den egentlig bare første gang jeg så den, den er avhengig av at du ikke vet hva som kommer for å funke optimalt. Jeg liker Aliens bedre, og nesten firern også (bortsett fra den idiotiske slutten med monsteret og vakumhullet)!

    Enig i at Gudfaren III er bra, men den fikk heller ikke plass. Back to the Future III har jeg ikke sett.

    Apropos tøffe navn; er det ikke Will Ferrels rollefigut i Talledega Nights som har to sønner som heter Walker og Texas Ranger?

    oktober 26, 2006, kl. 13:45

  7. sharkbait

    Beste treeren noensinne er Shusuke Kanekos Gamera 3. Den er bedre enn de to forrige Gamera-filmene til sammen (og de er ikke dårlige).

    oktober 26, 2006, kl. 19:47

  8. Fred Ut

    Jeg drev og bød på Gamera-boksen på qxl for noen måneder siden, men var for gjerrig. Skal få sett dem en gang.

    oktober 26, 2006, kl. 19:55

  9. Biby Cletus

    Nice post, its a really cool blog that you have here, keep up the good work, will be back.

    Warm Regards

    Biby Cletus – Kagemusha Movie Review

    april 17, 2007, kl. 15:42

Legg igjen en kommentar

