Nå enda mer inkonsekvent

Dario Argento får forsiktig fik av Kermit. Fred Ut går i barndommen, men ikke uten å legge inn et skikkelig upassende bilde. Hehe.

FILMER SETT SIDEN SIST:

Biler

Veldig vakkert animert, langdryg og forutsigbar film. Jeg likte biltemaet, fru Ut og Ut Jr. var grundig lei etter den første halvtimen. En litt stusselig norsk dubb (selv om herrene Rike og Carlsen funket fint) hjelper heller ikke noe. Jeg ville så gjerne like denne, men Nemo er fortsatt den eneste Pixar-filmen jeg kan anbefale helhjertet. Pass på å få med deg Toy Car Story og Monstercars Inc. på rulleteksten.

Masters of Horror: Jenifer

TVfilmserien Masters of Horror har fått mye kritikerpepper, og spesielt har alle hatet Dario Argentos historie om det vanskapte sexmonsteret Jenifer. Artig med et damemonster som jager menn for en gangs skyld, og hvis man ikke tenker på at det er mannen bak Suspiria, Profondo Rosso og til og med Nonhosonno som står bak denne er den slettes ikke så aller verst, synes jeg.

Det er grenser for hva man kan forvente av en timeslang tv-produksjon i denne sjangeren, men her leveres sex, svart humor og gørr i passe porsjoner. Et elendig, forutsigbart klimaks trekker ned, og det er trist å se en auteur som Argento bli så til de grader usynlig, men hvis dette er den dårligste episoden i denne serien har i hvert fall jeg en god del gammeldags skrekk å glede meg til. Skummelt er det imidlertid slettes ikke.

The Muppet Show 1.1-1.6

Jeg impulskjøpte første sesong med muppetene (20 episoder for 200 spenn!) i dag, og nøt den eneste barnefrie dagen i høstferien i selskap med verdens mest bedårende grønne sokk og vennene hans. Første sesong er vel ikke den aller beste ettersom jeg skjønner. I de episodene jeg har sett er ordspillene så tørre at ‘Allo ‘Allo blir Shakespeare i forhold, forholdene mellom de forskjellige figurene har liksom ikke satt seg helt enda, en del sketsjer (spesielt Piiiigs iiiin Spaaaace) har ikke kommet på programmet og gjestene er stort sett forholdsvis kjipe.

Jeg storkoste meg likevel. Musikknumrene (allerede i de episodene jeg har sett får vi Manamamana, et nummer fra Chicago, et fra Cabaret, Temptation, Sunny, You’re just too good to be true, Teenager in Love, Fever og andre svisker i artige versjoner) er mye, mye bedre enn jeg husker den, og mange ting jeg ikke skjønte i barndommen (som for eksempel det utsøkte håndverket; hver episode ble spilt inn på tre dager!) kom tydeligere fram. En morsom faktapopupfunksjon fortalte meg ting som «Se nede til venstre så ser du hodet til Jim Henson titte fram», og ga meg bakgrunnsinfo om de ganske obskure gjestene.

En fin ting med å være pappa er at jeg kan nyte kvalitetsbarneTV på nytt, og med så og si alle mine personlige favoritter ute på DVD er det nok av snadder å velge mellom. Muppetene er nok litt for skumle for Ut Jr. ennå, men pappa skal kose seg med dem en god stund fremover. Jeg gleder meg sykt til episoden med Vincent Price! Og ser ikke helt bort i fra at det blir flere sesonger.

____________________________

Onkel Freds Barne-TV favoritter
(Ikke nødvendigvis teste ut på snart tre år gamle Ut Jr., så ikke ring barnevernet riktig ennå. Og Pompel og Pilt er utelatt fordi det aldri har vært, eller kommer til å bli for barn.)

01) Mummitrollet (Dukkeversjonen)

Tove Janssons mummidal er legendarisk fantasilitteratur helt på linje med Tolkien og Lewis. Den østtyske dukkefilmversjonen er min favoritt, selv om anime-versjonen som har gått om igjen på barne-tv i høst også er fin. Men dukkene er skumlere, selv om Asbjørn kommenterte når han var her at den tegnede versjonen kunne være skummel nok.

02)The Muppet Show
Rita Morenos versjon av Fever med en sedvanlig overivrig Animal på trommer (se bildet over anmeldelsen) er et foreløpig høydepunkt.

03)Silly Symphonies/Mikke Mus/Donald Duck

De som fikk oppleve Who Killed Cock Robin? i katakombene vet allerede at Disney på 30- og 40-tallet var adskillig mer spennende enn nå. Disney Treasures – samlingene (De med sølv/grå cover) er essensielle for filmentusiaster med småbarn.

04)Det var en gang et Menneske

Tidenes mest pedagogiske TV-serie koster nå under femhundrelappen, og er et viktig bidrag til podens dannelse. Har ikke kjøpt ennå, men skal.

05) Moldvarpen

Vi har begge DVD-ene, et dusin episoder i alt. Uforlignelig østblokkanimasjon, barnslig søt og kulturelt spennende på en gang.

06) Bamse

Svensk Sosialdemokratisk Bamse rydder opp i en deilig enkel verden.

07) Elias

Det eneste Redningsselskapet har klart å gjøre riktig de sisete årene er denne cgi-serien, en av Familien Uts klare favoritter. Håper ikke Jr. vokser fra denne på en stund. Episoden der verftskrana Goliat sprenger bort kampesteinen som blokkerer skipsleia Klemma inneholder en av de tøffeste actionsekvensene i norsk filmhistorie. En spillefilm er i anmarsj, ettersom jeg forstår.

08) Astrid Lindgren Generelt.

Ikke de nye, triste tegnefilmversjonene av Pippi og Karlsson på taket og sånt. De årntlige filmversjonene av Emil, Ronja, Saltkråkan, Barna i Bakkebygrenda, Brødrene Løvehjerte etc. Foreløpig har det gått mest i Emil her i bunkersen, men Ronja er på min topp ti-liste over tidenes beste fantasyfilmer.

09) Katjakaj og Bentebent

Syykt barne-tv av den gamle skolen er tydeligvis ikke helt utryddet.

10) The Transformers

Vel er poden for liten ennå, men jeg håper den nye filmen bidrar til en flom av transformersleker i det Utske hjem om noen år. Jeg forsøkte meg på første del av sesong 1 for noen år siden og fikk vondt i hodet, men en episode av gangen er fint.

8 responses

  1. gbang

    KatjaKaj og Bentebent er det eneste av moderne barne-tv som virkelig når opp til Pompel og Pilt i ren surrealisme. Virkelig stort er det. Og jeg må med tristhet melde at jeg synes Det var en gang et menneske har tapt seg i forhold til slik jeg husker det. Tror rett og slett en del barn i dag ville både kjedet seg og hatt problemer med å henge med. Fortellerstemmen er utrolig upedagogisk lagt opp da den pøser på med fryktelige mengder informasjon over relativt korte strekker.

    oktober 14, 2006, kl. 11:48

  2. gbang

    Forresten: jeg synes ikke Jenifer var den aller verste episoden av MoH, og mener å huske at du har Homecoming liggende også? Den og Don Coscarellis episoder er definitivt de beste av de jeg så for rundt et år siden. BRA er det likevel ikke…

    oktober 14, 2006, kl. 11:51

  3. Fred Ut

    Kanskje Det var en gang et menneske passer bedre for meg og den selverklærte historiemongoen Fru Ut, da.

    Jepp, jeg har Homecoming liggende også, den ble sjaltet ut av Muppetene denne helga, og jeg har fått Battlestar Galactica sesong 2.5 også, så det tar nok litt tid før jeg når til den.

    oktober 14, 2006, kl. 13:31

  4. Hjorthen

    Men for å snakke om noe helt annet: Etter at vi har bytta til nytt datasystem på jobben så er jeg prisgitt Internet Explorer. Da oppdaget jeg plutselig at teksten her på bloggen blir skjøvet ned under venstremargen.

    Spiller ingen stor rolle for meg, jeg bare nevner det:-)

    oktober 20, 2006, kl. 23:27

  5. Fred Ut

    Jeg har sett det, men siden erikke akkurat pen fra før,så jeg tror ikke jeg gidder å prøve å fikse det 🙂

    oktober 21, 2006, kl. 05:50

  6. Anonymous

    mozilla firefox kan anbefales, da blir alt vakkert:)

    anne

    oktober 21, 2006, kl. 08:31

  7. Hjorthen

    Seffern Anonym. Bruker Firefox hjemme, men er prisgitt IE på jobb dessverre.

    Skjønnhet kommer innenfra Fred Ut, så dette er dermed en av de aller peneste bloggene. Det eneste vi etterlyser er en egen spalte for den selverklærte historiemongoen hvor hun kan presentere anekdoter og gode fortellinger fra både nær og fjern historie:-D

    oktober 21, 2006, kl. 20:04

  8. Anonymous

    «Det eneste vi etterlyser er en egen spalte for den selverklærte historiemongoen hvor hun kan presentere anekdoter og gode fortellinger fra både nær og fjern historie:-D»

    Det hadde dere nok likt, ja… Det hadde nok blitt noen glimrende historiefortellinger! Tror jeg skal holde meg langt unna historie…

    Fru Ut

    oktober 22, 2006, kl. 17:23

Legg igjen en kommentar

