Nå enda mer inkonsekvent

Og nå skal vi sove mer. Men først:

(bildene er fra ryddinga tidligere i dag, og sikkelig ikke fine, men bedre enn ingenting muligens. Sjekk andre blogger for ordentlige bilder fra selve seansen.)

FILMER SETT SIDEN SIST:

Rififi
Stilren fransk gangsterfilm det var verdt å bruke to timer på, men filmens tynne plot og stereotype karakterer trekker litt ned. Selve ranet er flott, og fotograferingen er nydelig. Lars Petters favoritt for kvelden

Who Killed Cock Robin
Disney-kortfilm fra tredvetallet fylt med gladvold, rasisme og lett fordekt seksualitet. En klassiker. Allment godt mottatt, politivolden ble spesielt satt pris på.

The Great Yokai War
Synes kanskje denne tapte seg ved andre kikk, men mange hadde sans for Takashi Miikes syke fantasyfilm. Andre, som H@@kon, syntes det ble for fjernt. Bønner er uansett bra for deg.

Tor og Kristus
Hr. Moens foreløpig største opus liker jeg godt (jeg står jo på rulleteksten og greier også), men et upartisk publikum møtte den vel mest med forundring. Dantes Inferno via Wam & Wennerød.

His Girl Friday
Akkurat så bra som jeg håpet på, og av de filmene jeg ikke hadde sett før er dette den jeg må ha i hylla. Mange klaget på slitne ører etter lange sekvenser med over to hundre ord i minuttet, og de første tegnene på tretthet viste seg hos mange. Men konge.

Aphex Twin: Windowlicker
Etter min mening tidenes beste musikkvideo, og de som ikke hadde sett den før hadde vel naturlige reaksjoner. Siden vi fikk et lite opphold grunnet Pizzasanking så noen utvalgte Leftfield og Afrika Bambaataas Africa Shocks også. Begge er regissørt av gærningen Chris Cunningham.

Omkara
Mener å ha oppfattet lett snorking i lokalet under snaue tre timers indisk Shakespeareadapsjon, men Omkara gjorde jobben sin; Den lærte katakombegjengerne litt om hva indisk film kan være. Fortsatt en knallfilm, selv om den føltes mer fartsfylt første gang jeg så den.

The Boondocks: Grandpa’s Fight
En klar publikumsvinner, som jeg ikke har så mye nytt å fortelle om.

Danger! Diabolik!
Her var stemningen periodevis veldig høy, og det var ikke så rart. Kveldens mest publikumsvennlige film hadde kulisser som ville fått Austin Powers til å rødme, et easy-listening soundtrack av Morricone som balanserte på knivseggen mellom grusomt og grusomt tøft og dialog av den typen folk kan sitere for hverandre i uker etterpå. Morro!

Voices of a distant star
Nydelig halvtimes anime om ungdomskjærester som er så langt fra hverandre at de bruker år på å sende hverandre mail. Rørende og hjerteskjærende, men den lett rølpete stemningen som hadde bygget seg opp under Danger!Diabolik! ble erstattet av den øredøvende stillheten som ledsager et rom fullt av filmgeeks med hjertet i halsen (eller i koma,alt ettersom).

Attack the Gas Station
Er og blir en fin film, men de fleste var vel så slitne at det nesten ikke var noen vits. Bare enkelte lattersalver fra Tor Andre og Anne var å høre. Så var klokka tre, og da gikk vi hjem.

Dette var altså Katakombene-06, og det er rart hvordan noe som bare har vært tekst på internett plutselig ble til halvannet dusin mennesker fra mange deler av landet som samlet seg i en muggen kjeller for å se på film sammen. Og nå er det bare nuller og enere igjen. Men alle hadde det så moro at vi begynte å planlegge neste år under andre eller tredje film.

Tusen, tusen takk til alle som hadde lyst til å komme, og til Fru Ut, Tante Ut, Linda, Elin, Kenneth, H@@kon, Lars Petter, Truls, Mannen med Planen, GBang, Asbjørn, Tor Andre, Hjorthen, Habben, Inge og Anne, som faktisk kom (jeg tror det var alle, men akkurat nå tror jeg at jeg så en nisse ute i hagen også, så stol bare halvveis på meg). Dette var så morsomt at jeg kommer til å leve på det lenge.

En ekstra takk til Asbjørn som hjalp til med tilrigginga, Anne som hjalp til med ryddinga, Tore som stilte med ekstra projektor som vi ikke fikk bruk for og selvfølgelig til min ekstraordinære medarrangør, Fru Ut. Uten henne hadde jeg ikke klart å få til dette heller.

15 responses

  1. TMwtP

    Thomas’ kongstanke om å kunne samle filmgeeks til en større happening og dele lett obskure filmer med hverandre gikk endelig i oppfyllelse.

    Takk for meg, og takk for at jeg ble invitert, dette var virkelig flotte greier altså! Hyggelig å bli kjent med dere alle, men spesielt Tonje og Thomas! Dere er noen særs hyggelige og fantastiske mennesker. Hils også til Ut jr (Peder?) som jeg er sikker på får en flott oppvekst sammen med Yokaier og det som enda bedre er.
    Hyggelig og også kunne sette ansikt på nickene til gbang, ness, anne, Hjorthen og H@@kon. Jeg husker også Inge og Linda, dere andre må jeg bli mer kjent med neste gang.
    For det blir det vel? 🙂

    Skal jeg trekke fram noen favoritter i kronologisk rekkefølge, så må det bli The Great Yokai War, Danger: Diabolik! og Voices of a distant star, Tor Andres medbragte lille perle. Alt sett under ett var det et flott program. Igjen, takk for meg!

    oktober 8, 2006, kl. 18:07

  2. TMwtP

    Så nevnte jeg Tor Andre på slutten der uten å nevne han under hyggelig. Hehehe, dette er livsfarlig altså. Har pokker meg sikkert glemt andre jeg burde ha husket også… uff.

    oktober 8, 2006, kl. 18:09

  3. ness

    Vil atter ein gong takke for gjestfriheiten, og skryte for heile tilstelninga, Fred og Fru Ut 🙂

    Elles var det artig å møte folk, artig å sjå film med folk, og 10t reisetid kvar veg var verdt det!

    Minnekortet mitt romma 2 akseptable bilder, kanskje, som blir lagt ut i forbindelse med ein liten samlepost ved ein snarleg anledning.

    oktober 8, 2006, kl. 20:47

  4. Anonymous

    Jeg var redd denne aftenen skulle bringe det mest sære av det sære innen film, men ble veldig positivt overrasket over de fleste av filmene (med unntak av The Great Yokai war, Takashi Miikes bør ta et lite besøk til legen).

    Rififi var klart min favoritt for kvelden; kvalitetsfilm. Diabolic! den klart morsomste.
    (jeg fikk ikke sett Omkara, og rakk kun å se 5 minutter av Attack the Gas Station før kroppen sa «nok-er-nok».)

    Håper ikke Gbang, Næss og Tmwtp ble skremt av Annes bilkjøring. Hun kjører normalt noe bedre.

    Hyggelig aften, hyggelige folk!

    H@@kon

    oktober 8, 2006, kl. 20:57

  5. Anonymous

    takk for en hyggelig filmkveld folkens! imponerende med dere som kom langveis fra, håper det blir noe slikt igjen neste år.

    anne

    oktober 9, 2006, kl. 08:23

  6. Anonymous

    og jeg har sertifikat for bil, om noen lurte på det….
    anne

    oktober 9, 2006, kl. 09:58

  7. Anonymous

    «og jeg har sertifikat for bil, om noen lurte på det….»

    enn så lenge…

    oktober 9, 2006, kl. 14:14

  8. Anonymous

    Må følge Thomas her med å si takk til alle som kom! Jeg koste meg veldig, og det var kjempefint å bli kjent med så mange koselige mennesker. Ikke var dere skumle heller;)
    Håper vi kan gjenta dette til neste år!

    Av programmet likte jeg nok Omkara best, mens Danger: Diabolik! var den morsomste.

    Fru Ut

    oktober 9, 2006, kl. 20:12

  9. Hjorthen

    Neste år MÅ bli virkelighet. Katakombeprogrammet gir mer spennende film enn et helt år med film på kinoen her i Høljebyen så dette er rett og slett et krav fra min side. Neste gang får vi vel imidlertid organisere en form for kronerulling slik at ikke den yppelige familien Ut blir sittende med alle utgifter?

    oktober 9, 2006, kl. 21:08

  10. Nils J. Nesse (på fylla)

    Skulle ønske jeg var der, men —

    helt uvitende om programmet deres satt jeg hjemme hos filmbloggeren Stian Andreassen i Tromsø den kvelden, og filmen jeg valgte fra hyllen hans var Rififi.

    oktober 9, 2006, kl. 22:34

  11. Fred Ut

    Hjorthen: Planmannen nevnte også på det der med betaling, men jeg synes ærlig talt ikke noe særlig om det, fordi:

    1) Det er dyrt nok for folk å reise uansett. Det er ikke langt unna at f.eks tmwtp har like store utgifter som meg på dette (totalbudsjettet vårt var på rundt tre tusen, inkludert mat og øl til fru Ut og meg). Og sånne som deg som kjører 18 timer for å være med burde vel nesten fått betaling. Eller en diplom eller noe.

    2) Ved å koste det selv føler jeg at jeg gir noe tilbake for alle de timene med underholdning dere gir meg resten av året (og nei, det går ikke an f.eks droppe neste års katakomber og få penga kontant 🙂 ).

    3) En av tingene som gjorde det ekstra morsomt å gjøre dette var min totale diktatoriske kontroll over program og sånt, og hvis dere hadde betalt hadde jeg nok ikke hatt samvittighet til å ha det sånn.

    Hvis noen av dere føler veldig for å bidra økonomisk kan dere heller kjøpe en t-skjorte, eller (enda bedre) handle litt film på Yesasia gjennom bannerne mine. Så får dere brukt pengene til noe fornuftig i steden.

    Skal forresten sette opp en tråd med evaluering av hele greia på forumet om noen dager, men hodet mitt sitter fortsatt i katakombene og ser film, så det er nok litt for tidlig ennå.

    oktober 10, 2006, kl. 06:13

  12. Erik

    Gratulerer med vel overstått Fred UT!

    Jeg kunne beklagligvis ikke beære dere med mitt nærvær, eller plage dere – velg selv, men jeg synes det var veldig moro at dette så dagenslys og at kommentarene er så positive. Det er deg og madammen vel fortjent. Håper selvsagt det blir en neste Katakombene.

    Elektroniskgratulasjonsmannekos!

    oktober 10, 2006, kl. 11:26

  13. gbang

    Tar meg selv ofte i å tenke på hvilken film jeg eventuelt skulle tatt med neste gang (om det er noe du planlegger å gjøre en gang til? fullstendig diktatorisk kontroll var det jo ikke?)
    Men hva legger du i «alle de timene med underholdning dere gir meg resten av året»?

    oktober 10, 2006, kl. 18:39

  14. Fred Ut

    Det blir jo ikke lett å toppe Diabolik da…

    Tida jeg bruker på å lese alles sider og kommentarer, og på å diskutere med dere. Alle de tingene jeg ikke kunne gjort aleine. Det har vært stort å oppdage at det fantes så mange bra folk å diskutere film med.

    Og hadde dere kommet med filmforslag jeg ikke hadde hatt lyst til å se i det hele tatt hadde jeg sagt fra, så jeg hadde jo siste ord mht. programmet.

    Neste gang tror jeg at jeg kommer til å be ALLE om å komme med forslag til filmer på mail, og ta med de som passer best inn, sånn at Asbjørn, Hjorthen og de andre som ikke hadde noen innflytelse på programmet denne gangen har lik mulighet til å være med.

    oktober 10, 2006, kl. 21:40

  15. Tilbaketråkk: Katakombene 08. Joda. « Fred Ut, Sønn

Legg igjen en kommentar

