Nå enda mer inkonsekvent

Besatte Nonner vs. blå E.T. Ikke så gøy som det høres ut, desverre. Takk Gudene for Tony!

FILMER SETT SIDEN SIST:

Sopranos 6.1
Yay! Sopranos er tilbake allerede på svensk TV. Tradisjonen tro tas ting kraftig ned fra forrige sesongfinale, men første episode holder vel omtrent det nivået vi forventer. Eldreomsorg, Død og Sushi er stikkord. Avslutningen er hylende morsom.

Mother Joan of the Angels

I det syttende århundre går nonnene i et polsk kloster hen og blir besatte av demoner hele gjengen, og den katolske kirken sender en prest for å ordne opp. Jerzy Kawalerowiczs film har mye til felles med Excorsisten, og hovedpersonene kunne bortimot byttet plass, men der Friedkins film er exploitation i respektabel forkledning er dette en sober kunstfilm som pakker sine til dels revolusjonære ideer (En prest som søker hjelp av en Rabbi, En nonne som sniker seg ut om kvelden for å ha seg med den lokale futen, En Abbedisse som egentlig synes det er greit å være besatt av djevelen for da kan hun gjøre som hun vil) så tekkelig inn at jeg nesten jublet når den etterhvert svært slitne presten til slutt tød til øksa.

Denne filmen fortjener respekt; å lage noe slikt i Polen på 60-tallet kan ikke ha vært lett. Dessuten er dette en teknisk svært stilig film, særlig bruken av subjektivt kamera imponerer. Likevel blir det noe trist og tregt over dette, litt sånn alle påstod at finsk TV-teater pleide å være. For arthousefolket er det likevel mye å sette pris på her, men jeg burde nok valgt meg lettere underholdning på tirsdagskvelden

Koi…Mil Gaya

Klam Østeuropeisk kultfilm fikk meg til å finne fram en Bollywoodfilm igjen, og to mer forskjellige filmer en Mother Joan og Koi Mil Gaya (som betyr noe sånt som jeg fant noen) er det vanskelig å tenke seg. KMG handler om en vitenskapsmann som forsøker å oppnå kontakt med romvesener (som i Contact). Han lykkes, men omkommer i en trafikkulykke der den ufødte sønnen hans blir hjerneskadd.

Sønnen, Rohit, vokser opp som en blanding av Forrest Gump og Tom Hanks i Big, faller for den lokale skjønnheten (Preity Zinta), og etter at halve filmen har gått oppnår han endelig kontakt med romvesenene.

En av ETene blir igjen på jorda (som i, ja, ET), en søt liten blå sak med legende egenskaper kalt Jaadoo. Lille Blå sørger for at Rohit ikke bare får hodet sitt fikset, han får en aning superkrefter også, noe som baner vei for oppfølgerfilmen Krrish. Plutselig kan han danse, slåss og spille basketball (som i Teen Woolf!) like bra som alle andre.

Det hele er desverre langt fra så morsomt som det kan høres ut. Hovedpersonen ser ut som en taper fra Monty Pythons Upper Class Twit of the Year. Klisjeene kommer om mulig enda tettere enn tyveriene fra Hollywood, og i det hele tatt er dette enda en ambisiøs Bollywoodproduksjon som drukner i middelmådighetens myr. Heldigvis stiger kvaliteten der i gården for hvert år som går, Selv om det ikke er så mye som tyder på det i Koi Mil Gaya.

Et lyspunkt er dette dansenummeret, en stilig vri på Singing in the Rain med en hjerneskadet OG full Gene Kelly.
____________________________

5 Filmer som fikk meg til å duppe av litt og 5 filmer som alltid sender meg i koma, men som du likevel bør se før du Dauer.
Bare for å understreke at det ikke alltid er filmene det er noe galt med. Hører du kraftig snorking i katakombene så vet du hva som har hendt.

10) KAMIKAZE GIRLS
En av favorittfilmene mine de siste par åra. Det var en sen fredagskveld og jeg så den for fjerde gang. Anne påstod at snorkingen min var ganske distraherende.

09) EVEN DWARFS STARTED SMALL
Herzogs filmer har en hypnotisk virkning på meg, og jeg må være skikkelig våken for å gå løs på dem. Å våkne opp til Helmut Dörings syke, syke latter en selsom opplevelse.

08) MOTHER JOAN OF THE ANGELS
En sjekk på DVD-timeren viste at jeg hadde gått glipp av fem minutter. Et lite hopp tilbake beviste at jeg ikke hadde gått glipp av noe spesielt. Tror jeg kunne sovnet flere ganger mens jeg så denne.

07) YAJI & KITA: THE MIDNIGHT PILGRIMS

06) PISTOL OPERA
En rød tråd begynner å vise seg. Lett surrealistisk japansk film bør tydelig inntas sammen med skikkelig svart kaffe eller lignende.

05)FATA MORGANA

Mer Herzog. Jeg tipper at det fins like mange som har duppet litt mens de så Fata Morgana som det fins folk som har holdt seg våkne hele veien.

04) LOCAL HERO

En film jeg elsker, men som jeg ofte bruker som sovemedisin når jeg er fyllesjuk, og som jeg derfor (på Pavlovsk vis) er i ferd med å få et noe anstrengt forhold til.

03) 2001
Enda en film som er lett hypnotisk. Har sovnet mange ganger til denne, som regel helt på slutten, men jeg har også opplevd å være borte før apekattene har gjort seg ferdig.

02) DUNE
Av filmer jeg liker står denne i en særstilling fordi jeg har sovnet flere ganger enn jeg har sett den ferdig. Men jeg HAR sett den ferdig. Og jeg digger den.

01) METROPOLIS

Den først skikkelige SF-filmen er en uhyre innflytelsesrik klassiker. På en håndfull forsøk har jeg fortsatt ikke klart å se den ferdig. Jeg er en svak mann. Håper virkelig noen andre står fram og bekjenner syndene sine i kommentarfeltet…

6 responses

  1. Anonymous

    vil jo aldri påstå at den snorkingen din er sjarmerende, tror du duppet forsiktig av under kamikaze girls og fullstendig REM-søvn under gin gwai (the eye)? eller blander jeg forskjellige snorkeopplevelser her?

    anne

    august 29, 2006, kl. 19:45

  2. Sexy Sadie

    Jeg tror jeg skal holde meg unna den filmlisten, men takk alikevel. 😉

    august 29, 2006, kl. 21:38

  3. Fred Ut

    Sexy Sadie: Jeg må understreke nok en gang at dette er Filmer Du Bør se før Du Dauer ™, altså BRA filmer! Vær våken når du begynner, bare…

    Anne: Siden du ofte er hos meg på sene fredagskvelder har du vel hørt meg snorke flere ganger enn de fleste (og sov du noe i det hele tatt selv under bollywoodfestivalen?), så hvordan jeg snorket når er du vel best til å vurdere selv.

    august 30, 2006, kl. 04:35

  4. Anonymous

    Liste over filmer jeg sovner til hjemme blir lang, så den lar jeg være. Men filmer jeg sovner til på kino er kortere og der har jeg bare to synder:

    2: Hamilton, med Peter Stormaere. Fikk med meg første timen før kroppen sa nok og slo av lyset.

    1: Lord of the Rings: The fellowship of the ring (2.gangs visning). Pedersen dro meg på denne filmen sent på kvelden. Jeg rakk ikke engang å se de dro fra Hobsyssel før gardinene gikk ned, og våknet først når alle begynte å gå fra filmen.

    h@@kon

    august 30, 2006, kl. 07:19

  5. TMwtP

    Denen Sopranossesongen åpner knallsterkt og uventet, og det er et par glimrende episoder i vente i kjølvannet av Tonys uhell. Men intensiteten faller utover og gjør ikke denne sesongen til den beste.

    august 30, 2006, kl. 12:32

  6. Anonymous

    Dune er vel den eneste filmen jeg har sovnet til på kino, men hjemme har jeg nok syndet mange ganger…

    Men Fred Ut: Vi må nok se metropolis snart, det er jo en film du absolutt må se og som jeg vet du kommer til å like. Skal nok holde deg våken!

    Fru Ut

    august 30, 2006, kl. 19:30

Legg igjen en kommentar

