Nå enda mer inkonsekvent

Flere hårete føtter. Og en skikkelig sinna gammel mann.

FILMER SETT SIDEN SIST:

The Two Towers (extended edition)

Ringenes Herre – gjensynet mitt fortsetter med denne, og her var det faktisk snakk om å forandre tittelen i skyggen av 9/11. Dette er den dårligst likte filmen i trilogien, siden den hverken har begynnelse eller slutt, og Jackson allerede hadde bevist at han visste hva han drev med. Jeg må se Return of the King på nytt også, men jeg tror egentlig jeg liker denne bedre.

Åpningssekvensen er (som i alle tre filmene) glimrende, helikopterfilming av tåkefjellene går over i et flashback fra Gandalfs og Balrogens fall i Moria, med en ny sekvens der vi følger dem et stykke ned; et hint om at Gandalf kan komme levende ut av kampen. Og i lange tider er denne filmen uten plett og lyte, spesielt i forlenget versjon. Gollum introduseres, og er like fantastisk som første gang vi så ham, selv om bilidet av Andy Serkis i blå gimpedrakt dukker opp på netthinnen min.

Skildringene av rytterfolket Rorhirrim er den minst kontroversielle tolkningen av noe folkeslag i filmtrilogien, og Edoras var det største som ble bygget i fullskala ute i ødemarken. Skuespillerne er igjen fantastiske i alle ledd, overgangen fra hobbitenes buskis til menneskefolkets shakespearske høydrama gjøres tidlig og umerkelig. Rorhirrims musikalske tema, med hardingfele på toppen, er kanskje det vakreste i filmserien (sammen med hovedtemaet, ringens tema).

Så trynes det stygt. Hele greia med reisen fra Edoras til Helmsdjupet er helt unødvendig. At Aragorn og Arwen trenger skjermtid sammen har jeg forståelse for, men de kunne vel fått det annensteds? Sarumanns replikk «Release your Warg-Riders!» er trilogiens svakeste øyeblikk, fem sekunder i Phantom Menace – land. Som flere steder i Atter en Konge blir følelsene borte i dataeffekter.

En vellykket cgi-effekt er imidlertid Treskjegg, som får større spillerom i den lange versjonen. Entenes marsj huskes lenge. Men ingenting i To Tårn (eller i trilogien generelt) kommer opp mot slaget i Helmsdjupet. Uten konkurranse den tøffeste slagscenen i filmhistorien, og jeg kommer aldri til å glemme synet av ti tusen orker som marsjerer opp mot festningen og begynner å dunke på skjoldene sine. Bedre enn dette blir rett og slett ikke film. Hvis de bare hadde droppet surfingen til Legolas…

På rulleteksten: Gollum’s song, som ikke har vært ute av MP3-spillerne mine siden 2002. Vakkert.

The Boondocks 1.4 – Granddads fight

Bestefaren til Huey og Riley havner i slåsskamp med verdens styggeste, sureste kjipeste blinde mann. Og taper. Så bæssfar gjør som enhver ansvarlig voksen ville gjort, han tar en grusom hevn. En av de morsomste Boondocks-episodene inneholder også en lett hysterisk hyllest til Zatoichi-filmene, der seriens anime-stil utnyttes til fulle. Tøft. Tøft. Tøft.

___________________

En liten kunngjøring
Siden jeg sliter litt med å skrive ofte nok, og ofte skriver langt når jeg først skriver avsluttes herved Akkurat Lest, Fred Uts Skiveanbefalinger og Nytt som faste spalter. Plate- og bok/tegneserieskriveriene mine har jeg ikke fått noen kommentarer på, så de flyttes til passende tråder i D7U/Gjemmestedets forum (meld dere inn, folkens).

Dukker det opp noe helt eksepsjonelt av filmnyheter skriver jeg om det, men det er såpass tidkrevende å lage nyhetsspalten at jeg ikke har tid til det så ofte som jeg vil. Også her fins det et greit alternativ i forumet. Ellers stjeler jeg jo det meste fra Twitch, AICN, og diverse Podcaster uansett… Håper dette er ok?

Jeg beholder trailerspalten (siden det er greit å ha sånt på ett sted) og Podcastspalten (siden få i Norge skriver om sånt). Og selvfølgelig listene, og apropos lister…

______________________

TI ANIMERTE TV-SERIER DU BØR SE FØR DU DAUER
Overraskende hvor vanskelig det er å fylle en topp 10 med dette temaet, egentlig, særlig hvis man ikke BARE skal ha med anime. Vel har jeg noen huller (har f.eks ikke sett Family Guy), men likevel…

10) MUMMITROLLET
Jeg innrømmer at jeg ser mer barne-tv enn det som er sunt, og nostalgikeren i meg foretrekker den østtyske dukkefilmserien, men animeversjonen av Mummitrollet på barne-tv hver mandag har fanget nok av Tove Janssons magi til å rettferdiggjøre en plass her nederst. Selv om den har tidenes fæleste vignettmusikk, i hvertfall på norsk.
Fin episode: Den i to deler med Tufsla, Vifsla og Hufsa. Uææh.

09) ROBOTECH (egentlig Macross)
På andre halvdel av åttitallet dukket det for første gang opp moderne anime på norske skjermer, via kabelkanalene. Jeg digget det fra første stund; såpeoperahandlingen og actionsekvensene gikk langt utenpå He-Man og sånt. En gang skal jeg besøke denne på nytt. Et nostalgivalg dette, altså. Kan sikkert byttes ut med Neon Genesis Evangelion, Appleseed eller lignende.

08) COWBOY BEBOP
SF-anime med humor, personlighet og klasse. Den serien Firefly ligner mest på.
Fin Episode: Mushroom Samba

07) THE CLONE WARS
Animasjonsgeniet Gennedy Tartakovsky (Samurai Jack, Dexter’s Laboratory, Powerpuff Girls) har begått mye tøft, men med Clone Wars laget han Star Wars slik Lucas ikke lenger kunne. Actiongodteri i passende småbiter. Må få sett alle disse.

06) TO TRØTTE TYPER TV SPESSIAL
Christopher Nielsen (som dro en velfortjent Amanda i går) varmet opp til Elefantfilmen med denne serien, som vel egentlig ligger nærmere tegneseriene hans i stil. Svart, statisk og genialt.

05) SOUTH PARK
Ikke så hipt lenger, og jeg falt egentlig av for årevis siden. Men jeg har aldri sett en SP-episode uten å le meg fillete; det står det respekt av.

04) THE SIMPSONS
Den andre evigvarende serien, med litt mer hjerte og hjerne enn Cartman og co.

03) HAIBANE RENMEI
Svært original, fredelig og rørende anime om livet etter døden. Kanskje. Se her.

02) THE BOONDOCKS
Altfor bra til å kunne få leve spesielt lenge, men sesong to er i hvert fall i anmarsj.

01) FUTURAMA

Morsommere og etterhvert smartere enn storebror Simpsons, med flere in-jokes enn et vanlig menneske kan oppfatte (selv etter å ha sett enkelte episoder et halvt dusin ganger). Jeg blir aldri lei av Futurama, og comebacket (som er i produksjon, men som vi neppe hører noe mere til før helt mot slutten av 2007) er sårt etterlengtet.

5 responses

  1. gbang

    Hmmm. Jeg er faktisk en av de som synes at The Two Towers er den beste av de tre. Ikke så rart at jeg også liker Star Wars V best av den første SW-trilogien også kanskje… Og slaget i Helmsdjupet er kanskje det tøffeste slaget noen gang festet på film. Også har jeg alltid vært spesielt svak for entene da.
    Hyggelig få litt reklame for forumet forresten. Og som du sikkert har sett har Gjemmestedet gitt opp å poste noe særlig annet enn anmeldelser lenger. Det nytter rett og slett ikke å rekke alt. Noe som er litt dumt, men det er også morsomt å dele litt slike saker i forumet også.
    Jeg er en av de som aldri helt har forstått Futuruma, og det kommer sikkert av at jeg er en enkel sjel at jeg gjerne skulle sett Simpsons høyere på lista di. Og kanskje Samurai Champloo har en sjans til å snike seg inn der når du får sett den. Tror nok den vil falle i smak: hip-hop og samuraier er det vel bare Jarmusch som har forsøkt seg på i tillegg? The Clone Wars må jeg sjekke ut!

    august 19, 2006, kl. 21:40

  2. Fred Ut

    Boondocks har en sterkere kamsport/anime-kobling enn man skulle tro, så avstanden til Samurai Champloo er kanskje ikke så stor?

    Også er vel Fellowship den filmen i trilogien som ligner mest på SW5 (særlig slutten har mange fellestrekk).

    august 20, 2006, kl. 06:44

  3. Anonymous

    http://laughingsquid.com/2006/08/19/zombies-invade-san-francisco/

    zombier…

    august 20, 2006, kl. 14:51

  4. TMwtP

    gbang: Det er nokså lite kontroversielt å like SW V best,det *er* den beste. Men jeg er enig med deg også vedr Two Towers. Alltid syns den er best, nettopp fordi han ikke trenger verken å introdusere oss for noen hovedpersoner eller avslutte hele greia 17 ganger.

    august 21, 2006, kl. 09:56

  5. Fred Ut

    Jeg liker best SW ep.4, så kanskje jeg rett og slett liker begynnelser…

    august 21, 2006, kl. 13:38

Legg igjen en kommentar

