Nå enda mer inkonsekvent

India på Torshov

FILMER SETT SIDEN SIST:

The Corpse Bride
Som kunne vært fantastisk, men bare var bra. Til tross for det tiltalende konseptet velger Burton for trygge løsninger denne gangen (Johnny Depps karakter ender opp med helt feil dame!) og mye av komikken funker dårlig (hvor mange ganger er det meningen at vi skal le av han fyren som kan dele seg i to?), men litt av magien fra the Nightmare Before Christmas (som kommer på kino i 3D-versjon i USA før jul!) er jo bevart.

Hare Rama Hare Krishna

Før jeg dro til BollywoodFest i Oslo varmet jeg opp med denne, som jeg sporet opp fordi musikken var tøff (spor 2 og 5 på denne samlinga), særlig Dum Maro Dam, en grusomt funky sak som ikke ble dårligere når det viste seg at teksten løselig kan oversettes med Drekk terru spyr, røyk terru letter, syng Hare Rama Hare Krishna terru Dauer. Ikke akkurat hva jeg ventet meg.

Filmen handler om en bror og en søster som etter lang tids adskillelse møtes igjen i Katmandu, hvor søsteren lever som hippie. Broren, som er flykaptein og filmens helt, forsøker å bli kjent med henne på ny, og å lege sårene i familien sin. Det er spennende å se hippiene skildret fra et indisk perspektiv. Etter denne filmen å dømme var de som rotet seg helt til India og Nepal omtrent som nordmenn i Syden.

Som mange (noen ville si de fleste) indiske filmer hadde denne hatt godt av å få trimmet bort tre kvarter eller så. Den første timen er både underholdende og spennende, klimakset belønner de som står løpet ut. Dette var (i følge IMDB)Dev Anands andre film som regissør, han er en av kjempene i Bollywoodhistorien, og får mye fint ut av et sedvanlig magert budsjett her til tross for at han vel egentlig var litt for gammel til å spille hovedrollen. Anbefales folk som har sett en del indisk før.

_______________________________________

Så var det selve festivalfilmene, da…

Omkara

En solsvidd, brutal gangsterfilm som vris til sjalusidrama og tragedie.

Omkara er en ganske så teksttro gjenfortelling av Shakespeares Othello, det er vel bare hvem som kverker hvem å slutten som er endret noe særlig på. Ved å gjøre alle de mannlige hovedrollene til korrupte banditter som tilfeldigvis også er en viktig del av det indiske politiske system, ved å bruke solsvidde miljøer som lukter litt Leone, og ved å bruke tradisjonell bollywood-dramaturgi (store følelser det ene øyeblikket, lavkomikk det neste, god tid til å gi karakterene dybde) forsiktig der det trengs har regissør Vishal Baradwaj (som jeg aldri har hørt om før, men som jeg virkelig skal følge nøye framover) skapt en klassiker. Dette er den beste Bollywoodfilmen jeg har sett, en av de 3-4 beste filmene jeg har sett i år, og den 3. beste Shakespearefilmatiseringen noensinne.

Oppsetninger av Othello er aldri bedre enn han som gjør Iago, og Saif Ali Khan (til venstre i bildet) er bemerkelsesverdig i rollen. Hans Iago kunne rive Kenneth Brannaghs versjon fra 1995 i fillebiter med bare kjevene, både i overført og konkret betydning (han er en kraftig kar). I følge en indisk anmeldelse jeg leste spiser han hele filmen, men resten bestningen er ikke mye dårligere. Jeg har ikke sett noen av dem tidligere, bortsett fra Kareena Kapoor, som spiller Dolly/Desdemona på ganske tradisjonelt vis her, hun er glimrende i Asoka, fra 2001.

Musikken er litt mer urban enn settingen skulle tilsi, men hvis du liker sånt (noe jeg som kjent gjør) er den av ypperste kvalitet. Låten Beedi virker kanskje litt cheesy for noen, men måten den brukes på i filmen så og si garanterer den neste års Ansgarpris for beste sang. Ellers er dette en brutal film etter indisk standart, og når tragedien er et faktum i siste akt spares det ikke på noe, de siste minuttene føles som Von Trier på sitt mest sadistiske. Så går man stille ut.

Jeg vet at dette ikke ble noe særlig til anmeldelse, men jeg ble konstant sittende og se på filmklipp fra Omkara i jakt på en skikkelig filmtrailer. Jeg må se denne igjen, og dere som bor i Oslo må benytte sjansen. Omkara går i kveld (søndag) og på Onsdag på Soria Moria.

Ganske ordentlig trailer(milde spoilere)

Kabhi Alvida Naa Kehna (Never Say Goodbye)

Et lite scoop, dette. KANK er den mest etterlengtede filmen i India i år, kanskje på flere år, og verdenspremieren var på fredag. Rollelista er den tettest besatte jeg har sett i sjangeren, og selv om den bryter noen konvensjoner er det lite trolig at hjemmepublikummet blir misfornøyd. Det ble overraskende nok ikke vi heller.

Fru Ut kom innover for å se denne, og vi var begge litt skeptiske. Vi liker jo egentlig ikke TYPISK bollywodfilm; vi har funnet mye sjefen film fra india, men dette var jo det typiske tretimers sentimentale kjærlighetdramaet som vi vanligvis styrer unna.

Fru Ut er ikke noen stor beundrer av ShahRukh Khan (helt til venstre på plakaten) heller, etter å først ha sett han i Dilwale Dulhania Le Jayenge, Indias mest populærer film gjennom tidene, et kitschmakkverk av dimensjoner, og stadig gjenstand for diskusjon mellom meg og den eneste andre bollywoodgeeken som blogger, Tor Andre (som forresten jeg så begge filmene sammen med). Jeg har sett herr Khan i andre filmer også, og min respekt for ham har vokst. Man blir ikke verdens største filmstjerne for ingenting. Og i denne filmen er han glimrende som førtidspensjonert fotballstjerne som faller for en annens kone.

Jeg er stor fan av Amitabh Bachchan(midten), han fikk jo også Ansgarprisen for beste skuespiller av meg i fjor for Sarkar, her er han helt konge som «Sexy Sam», en enkemann som fikk beskjed av kona om å leve livet etter at hun døde. Det gjør han også til sin sønns store fortvilelse. Sønnen spilles av hans virkelige sønnAbishek Bachchan (rett til høyre for han), og kjemien dem i mellom (eller mellom noen av skuespillerne her) er det lite å si på.

Denne filmen inneholder alle klisjeene man forventer seg, men alt er så godt utført at det gjør ingenting. De store følelsene fikk Fru Ut til å gråte mer enn hun har gjort på kino siden Dancer in the Dark, og humoren fungerer utrolig nok glimrende hele veien. Vi så den med et skikkelig opplagt publikum der jentene hylte når de mannlige stjernene viste seg, gutta plystret på de kvinnlige og alle klappet spontant da den utro Shahrukh fikk en skikkelig ørefik av sin forsmådde kone (Preity Zinta). Sånt hjelper også.

Ikke noe mesterverk som Omkara, altså, men en sentimental såpeoperatisk stevnemøtefilm laget av verdensmesterne på sånt. Tipper denne drar en del grunker.

Trailer

____________________________________________

Ellers
må det sies at åpningen av festivalen var tragikomiske greier. Man drar ikke talentfulle kunstnere (for dem var det ikke noe gærent med, hun åtte år gamle jenta fra London som danset var spesielt rå) rundt halve jordkloden for å utsette dem for et show som hadde vært pinlig som sommeravslutning på en ungdomsskole. Høydepunktet kom da den tydelig forvirrede indiske ambassadøren helt uforberedt skulle dele ut en slags pokal til de to langveisfarende skuespillergjestene (som litt beklemt ga uttrykk for at de ikke var vant til å få priser bare for å møte opp). Håpløst.

Før Kabhi Alvida na Kehna var det et par tøffe trailere: Dhoom 2 og Taliban Express, begge ser artige ut, men nå er det nok indisk for meg på en liten stund.

Edit: Et irritasjonsmoment jeg glemte å nevne. Pressedekning? Neeeh. TV2 var der, og var veldig interessert i å filme eksotiske dansere og sånt, men jeg vedder begge hodene mine på at man må lete lenge for å finne anmeldelser av KANK i dagens aviser, enda det er en av verdens største filmer i år. Respekten for indisk film har stort forbedringspotensiale her på berget, også i filmbloggerkretser. Det er ikke noe galt i å ta seg en trall, gutter 🙂

Må jeg nesten takke Fred Ut Supporter #1 – Anne, for husvære og mat og guiding på Løkka og alt sånt og Tor Andre for å lære meg å sette pris på Sushi. Kan godt hende vi må gjøre dette om igjen, det er jo så mange filmfestivaler i Oslo, at…

_______________________________________

NB! HUSK BATTLESTAR GALACTICA PÅ NRK2 TIL UKA! ONSDAG 20.00 (tror jeg)!

11 responses

  1. Iversen

    Du og denne Bollywoodingen. 😀 Jeg savner sånne før du dauer-lister…

    august 13, 2006, kl. 13:59

  2. Fred Ut

    Filistiner. Her skriver jeg, sannsynligvis bortimot eksklusivt for Nord-Europa (hvis du ser bortfra Tor Andre), om nestenpremieren på en av verdens mest etterlengtede filmer i år og en av de aller beste filmene hittil i år, og så er dette takken:)

    Listene kommer igjen (Angrer f.eks fælt på jeg ikke lagde den dvergeskuespillerlista jeg pønsket ut når jeg skrev om Even Dwarfs started Small). Og nå blir det ikke noe særlig indisk på en stund, tror jeg.

    august 13, 2006, kl. 14:36

  3. Iversen

    Hihi, du får sikkert omvendt meg i katakombene. Jeg lover å se en Bollywoodfilm snart, de er jo smekkfulle av søte frøkner.

    august 13, 2006, kl. 15:15

  4. Anonymous

    takk for fin hilsen, så lagret for evigheten!

    Hetebølgen da vi så KANK var plagsom, men danseshowet morsomt! Publikum minnte meg om våre glansdager på Arcon… Vi var mest forundret over hvordan de håndterte for oss kontroversielle bollwood-temaer (les:homofili, sex, kjøp av sex, utroskap) er de vi som ikke har fulgt med, tidene forandrer seg osv? Ja den var lang, men skjønte fort den har koste rupi. sentimental? åja, akkurat slik en kjærlighetsfilm skal være! Gleder med til Omkara…

    anne

    august 13, 2006, kl. 15:23

  5. Anonymous

    men for få sang og dansenummer?

    anne

    august 13, 2006, kl. 15:25

  6. Tor Andre

    Hyggelig å få besøk, Fred Ut. Som du sikkert skjønte måtte jeg løpe til Miami Vice og kom frem akkurat i tide.

    Jeg skal få med meg Krrish før jeg skriver første runde med Bollywood-omtaler.

    Kort oppsummert er jeg enig om Omkara før pause, men synes det ble mindre interessant i andre del.

    Og ærlig talt liker jeg bedre de skamløst sentimentale og underholdende Bollywood-filmene, så KANK var midt i blinken. Når det gjelder stemingen i salen bør det legges til at det var unger som løp og hylte på alle kanter, men det var liksom som det skulle være 🙂

    august 13, 2006, kl. 17:08

  7. Anonymous

    At KANK var lang gjorde ingenting! Jeg har ikke kost meg så mye på en såpass lang film siden Ringenes herre (og det har jo blitt moen Bollywoodfilmer i mellomtida…)

    Og det var skikkelig gøy å gå på kino med så mye liv i salen!

    Ofte blir slike «klissefilmer» fulle av klisjjer, men her hadde de faktisk klart å styre unna eller å gjøre det på en bra måte!

    Anbefales på det sterkeste!

    Fru Ut

    august 13, 2006, kl. 18:10

  8. ness

    Bollywood ja. Har faktisk aldri sett ein heil, ekte Bollywoodfilm. Berre indisk-inspirerte Hollywoodproduksjonar.

    Nokon av desse filmane som kan anbefalst for ein nysgjerrig førstegangs Bollywoodfilmsjåar?

    august 14, 2006, kl. 09:31

  9. gbang

    Dette burde vel være interessant for Bollywood-fansen? 🙂

    august 14, 2006, kl. 10:18

  10. Fred Ut

    Ness: Omkara er en glimrende film som introduksjon til Bollywood, men ikke se den, det kan jo hende du får sjansen senere? 😉

    En veldig bra film som er tilgjengelig (ofte for en billig penge, har sett den helt ned til femtilappen) er Lagaan, en historisk dramakomedie om en gjeng landsbyboere som inviterer de engelske koloniherrene til et slag Cricket. Du lærer cricket i samme slengen, cricketkampen som er filmens klimaks varer i omtrent førti minutter! The Rising, fra de samme filmskaperne, er også en bra introfilm, et (litt)historisk drama om frihetskjemperen Mangal Pandey. Elevene mine digget den rått. Av ting med moderne setting er Musafir en morsom remake av U-Turn, og Sarkar er en finfin remake av Gudfaren, dog uten de ellers så obligatoriske dansenumrene. Rang De Basanti er en mer seriøs film med Amir Khan (fra Lagaan og the Rising) i hovedrollen.

    Skal du se en helt typisk bollywoodfilm av høy kvalitet anbefaler jeg KANK, som er anmeldt over.

    august 14, 2006, kl. 15:53

  11. Anonymous

    Omkara; veldig bra!

    anne

    august 18, 2006, kl. 21:35

Legg igjen en kommentar

