Nå enda mer inkonsekvent

Doktoren er klar nå. Heh, relativt klar.

FILMER SETT SIDEN SIST:

Frankenstein / Bride of Frankenstein (med fine kommentarspor)

Siste del av nasjonaldagen ble behørig tilbrakt i selskap med Colin Clives gale doktor og hans skapninger. Det var mange år siden jeg så disse. Sist var det bare Bride som imponerte meg; en strøken skrekkfilm med kvaliteter vi bare kan drømme om i dag. Det er rett og slett for få kunstnere som lager skrekkfilm for tiden. Originalen var også langt bedre enn jeg husket den, selv om Karloff strengt tatt er bedre både i Bride og i the Mummy, og selv om svært mange scenografiske og fotografiske triks ble lånt fra filmer som Metropolis og Der Golem. Scenen med den fortvilede faren som bærer den druknede datteren sin gjennom byen er til og med litt ekkel den dag i dag. Disse filmene er uunnværlige, kilden til 1000 klisjeer. Og de pisser på Dracula fra samme år, den blir en halvferdig b-film i forhold.

Det blir mye årgangsfilm i bunkersen framover; jeg har gått til anskaffelse av the Legacy – samlingene med Frankenstein, Dracula og the Wolf Man (14 filmer til sammen, 59.- per boks på Platekompaniet) og tre nye 50-filmer pakker med krim, gladvold og drap(350.- til sammen på Amazon). I tillegg har jeg jo mye interessant igjen i skrekk- og sf-boksene, dermed skulle alt være klart for en skikkelig regntung sommer.
__________________________________________

Nytt

Transformers
Latino Review har god statistikk på manusanmeldelser, og har etter eget utsagn fått tak i et Transformers-manus fra Februar. De digget det rått. Premieren er satt til 4. juli 2007. Teaser-Plakater er også ute (en av dem kan sees på linken over), nå gleder jeg meg til de første trailerne. Detta blir svært!

Black Sheep
Rabiate sauer angriper! WETA står bak! Sjekk detta.

___________________________________________

Trailerpark

World Trade Center
Neh. United 93 hadde i hvert fall en smule klasse. Og Oliver Stone har mistet grepet totalt.

Miami Vice
Jeg var ombord til jul alt, men dette har herved blitt en av årets mest etterlengtede filmer. Fy faen, så stiilig!

Sileni
Jan Swankmeyer er tilbake! Se opp for løpske koteletter!

Lady in the Water
Så overraskelsen denne gangen var liksom at denne filmen ikke var et søtt lite eventyr? Ser ut som Signs, bare bra.

Cars
Var skeptisk til denne en stund, men dette begynner å ligne noe. Og så er de jo flinke med datamaskinene sine, John Lasseter & Co.

Flushed Away
Dreamworks vs. Aardman = veeel… Skrikende snegler er i hvert fall alltid et pluss.

____________________________________________________________

Takk Gud for fastlegeordningen: 10 Doktorer av ymse slag som vil se deg før du Dauer.

01) Henry Logan (Day of the Dead)

Hjerneforsker og hobbypedagog, med oppdragelse av zombier som spesiale. Desverre kom han aldri lenger en Pavlov i PedPsykologien sin: «Now you can just sit in there in the dark and think about what you’ve done…» (Thanks to Kitley’s Crypt )

02) Dr. Herbert West (Re-Animator)

Vet ikke om han har papirene i orden, men hans selvlysende kur mot rigor mortis var banebrytende. Svoren republikaner, i hvert fall hogde han hodet av John Kerry.

03) Doctor Strangelove (Doctor Strangelove)

Sannsynligvis doctor i en eller annen humanistisk (i ordets løseste forstand)vitenskap. Kryptofascistiske tendenser og en høyrearm mer overaktiv enn Pee -Wee Hermans.

04) Doctor Pretorius (Bride of Frankenstein)

Mer Frankenstein enn Frankenstein. I tillegg til sammensydde kadavre spesialiserer han seg i å lage små mennesker og putte dem på norgesglass. Trollmann som har fått doktorgraden på postordre.

05) Professor Genessier (Les Yeux Sans Visage

Ok, så er han professor, men det er greit å ha en dyktig kirurg på lista også. Verken Logan, West eller Pretorius er redd for å la stingene synes. Genessiers ansiktstransplantasjoner har blitt enklere å foreta med dagens moderne teknologi (se f.eks Face Off).

06) Doktoren (Doctor Who)

En doktor for alle anledninger.

07) Moritz (Local Hero)
Psyk psykolog som bruker terapien som påskudd til å kjefte pasientene huden full. Skulle likt å se han prøve det der på, si Clintern. Burt Lancaster beordret ham i hvert fall skutt.

08) Dr. Evil (Austin Powers – International Man of Mystery)

Den eneste doktoren på lista med doktorgrad i å være slem, selv om et par av de andre også er riktig så kjipe.

09) Orin Scrivello, DDS (Little Shop of Horrors)

Tannleger er et nødvendig onde, og selv om han er en sadist på lystgass er han da flink til å synge? Fin motorsykkel har han også.

10) Dr. Henry Jones Jr. Ikke George i det hele tatt.

Utålmodig arkeolog.

12 responses

  1. gbang

    Dr. Phibes? 😀

    mai 19, 2006, kl. 18:36

  2. Fred Ut

    Absolutt en favorittdoktor, men jeg følte at jeg hadde brukt ham litt ofte, og hva er han egentlig doktor i?

    mai 19, 2006, kl. 19:38

  3. Iversen

    Spiller vel ingen rolle, Phibes er best/skumlest/stiligst/osv uansett. Jeg savner kanskje Hawk-eye Pierce, men han var jo så mye kulere i serien.. Err.

    Denne traileren til Lady in the water ser en god del mer fristende ut enn den første, som ga meg ekle bedtime story-assosiasjoner.

    mai 20, 2006, kl. 07:09

  4. gbang

    I følge Wikipedia er Dr. Phibes doktor i musikk og teologi.

    mai 20, 2006, kl. 16:58

  5. sharkbait

    Dr. George Jones?

    mai 20, 2006, kl. 18:10

  6. Fred Ut

    Hvordan jeg klarer å gjøre slike blemmer gang på gang skjønner jeg ikke. Det riktige skal vel muligens være Dr. Henry Jones Junior. Fikser det asap.

    mai 20, 2006, kl. 18:18

  7. Julie

    Er dracula-fimene bra? Jeg har Frankenstein-boksen, og den liker jeg veldig godt. Men jeg har hørt at disse holder ett mye høyere nivå enn Dracula.

    juni 6, 2006, kl. 14:27

  8. Fred Ut

    Jeg har bare sett den første av Dracula-filmeene, men jeg tror du har rett; de holde langt i fra samme nivå som (i hvert fall de to første) Frankie-filmene. Dracula (1931) er en billig, dårlig slurvefilm med dårlige skuespillerer (bortsett fra Bela Lugosi) og kontinuitetsfeil.

    Men jeg ble underholdt av det interessante kommentarsporet, og er spent på de andre filmene i boksen, så hvis du finner den like billig som jeg gjorde (60 spenn!) er den likevel anbefalt.

    Et par minst like bra filmer i samme gate som Frankenstein og Bride of Frankenstein: Freaks (1932), White Zombie (1932) og selvfølgelig originale King Kong (1933).

    Denne boksen her har jeg ikke sett noe fra, men den skal være i samme klasse:

    http://www.amazon.com/gp/product/B000A0GOEQ/qid=1149655832/sr=8-5/ref=pd_bbs_5/102-5065238-1984145?%5Fencoding=UTF8&v=glance&n=130

    juni 7, 2006, kl. 04:54

  9. Fred Ut

    Oi, den linken forsvant ut i intet; gå heller til amazon og søk på «the val lewton horror collection».

    juni 7, 2006, kl. 04:56

  10. Julie

    Takk for tipsene! King Kong -33 har jeg hatt planer om å anskaffe meg.

    Har du sett noen av stumskrekkfilmene som
    Nosferatu, Faust eller Dr. Caligari?

    juni 7, 2006, kl. 10:41

  11. Fred Ut

    Nosferatu er nydelig; en mye, mye bedre film enn Dracula. Se den sammen med Shadow of the Vampire
    http://www.imdb.com/title/tt0189998

    Faust og Caligari har jeg ikke sett, men de skal være finfine, spesielt Caligari. Hvis du liker Frankenstein bør du absolutt se Der Golem (1915),

    http://www.imdb.com/title/tt0004026

    den er steintøff. Kanskje den kuleste billedgjøring av magi i filmhistorien.

    juni 7, 2006, kl. 12:54

  12. Julie

    Jeg har fått tak i Caligari. Bildene er farget i blå- og grønntoner og kulissene er ekspressjonistiske uten en rett vinkel. På allmovie.com sammenligner de det visuelle med golem.

    Jeg har kun sett Werner Herzogs hypnotiske remake av Nosferatu, gleder meg til å se orginalen. Ønskelisten min begynner å bli lang nå 🙂

    juni 7, 2006, kl. 13:49

Legg igjen en kommentar

