Nå enda mer inkonsekvent

Blødende Kvinner.

FILMER SETT SIDEN SIST:

Million Dollar baby

Når dette skrives ligger Clinterns boksemelodrama på 64. plass på Imdbs topp 250-liste. Og selv om det er en vellaget og velspilt liten film har den ingenting der å gjøre, til det er den for traust, for uspennende og for avhengig av klisjeer. Filmen tar riktignok en uventet vending i siste akt, men måten dette behandles på føles tom for meg. Og selv om jeg liker fyren: dette håper jeg var den siste filmen med voiceover av Morgan Freeman.

Men det håndverksmessige er solid så det holder; jeg lå egentlig på sofaen med Nintendo DSen min mens Fru Ut skulle se på denne, men det flotte samspillet mellom Clintern og Freeman, og stilig foto av Tom Stern dro meg inn i filmen. Hilary Swank gjør en flott jobb i en klisjefylt rolle, og den ene tingen i manuset jeg virkelig likte var måten hun ble introdusert på; dette er er Clintern og Morgans verden, Swank bare er der, og må slåss for posisjonen sin i historien på samme måte som hun slåss for å få Eastwood som trener. Og vi skjønner hvorfor hun kjemper, Eastwood nærmer seg gåstolalder, men er magnetisk som alltid. Han ser akkurat ut som Bruce Wayne i Batman – The Dark Knight Returns nå.

Likevel er dette en film det er helt greit å hoppe over.

Ginger Snaps

Denne er mye mer spennende. Det er fem år og to oppfølgere siden jeg først ble oppmerksom på den, og en stund angret jeg på at jeg ventet så lenge. For i en times tid er Ginger Snaps en lykantropisk Heathers uten skulderputer, en sylskarp liten skrekkfilm med stor innsikt i pubertale problemstillinger og svart humor av høy kvalitet.

Opplegget er ikke spesielt revolusjonerende: Søstrene Fitzgerald ser så svart på ting at Christian Slaters rollefigur fra Heathers neppe hadde turt å nærme seg dem, og de blir ikke akkurat i bedre humør av at storesøster Ginger får sin første menstruasjon og blir bitt av en varulv på samme dag. Dermed holder det ikke med iskrem når pmsen setter inn.

Dette kunne blitt sørgelig dårlig, selvfølgelig, men manuset (skrevet av en kvinne, en sjeldenhet i sjangeren) føles sjeldent autentisk i sine beskrivelser av jentenes prøvelser. Emily Perkins og Katharine Isabellegjør Fitzgeraldjentene til levende mennesker av kjøtt og (spesielt) blod.

Trist nok tryner det hele ganske kraftig i siste akt. Plutselig er vi på nivå med Scream, I know what you did last summer og alle andre filmer i samme gate. Det er fryktelig synd, for dette kunne vært en klassiker. Anbefales nysgjerrige.

___________________________________

Frustrerte Frøkner: 5 Pubertale jentefilmer du bør se før du Dauer

1) BATTLE ROYALE
Ta bort våpnene og du har ungdomsskolen slik jeg husker den; mobbing, kjærlighet, drama på operanivå og skikkelig frustrerte lærere. Jeg tror filmen er absolutt realistisk i hvordan ungdommene oppfører seg i situasjonen de blir plassert i. Håper alle har sett denne nå.

2) VALERIE AND HER WEEK OF WONDERS

Tsjekkisk fantadifilm om unge Valeries freudianske feberdrømmer. De erotiske delene av filmen er på grensen til eksploitation (betenkelig når jenta skal være så ung, selvfølgelig), men det er vel ikke bare jeg og Valerie som hadde mye rart i hodene våre når hormonene piplet som verst? Jeg kunne i hvert fall drømt dette da jeg var fjorten.

3) IKKE NAKEN
I Norge er vi gode på pubertale jentefilmer av den litt snillere sorten, og Torunn Lian har laget flere av dem. Denne er ikke bare fersk, den er solfyllt, vakker og morsom også.

4) FØKKING ÅMÅL
Svenskene er litt tøffere…

5) GINGER SNAPS
Mens kanadierne er tøffest. Legg forresten merke til at jeg ikke nevnt Kamikaze Girls en eneste gang på denne lille lista…

6 responses

  1. gbang

    Helt enig om Million Dollar Baby. Første halvdel er en ganske flott film egentlig. Clintern og Morgan gjør det de kan best, og Hillary løsner litt i deres selskap, men så kommer moraliseringen, den påtvungne empatien og et melodramatisk slagskip av en fortellervri som bare ødelegger hele fortellingen. Det er ikke slik at jeg har noe i mot triste vendinger eller triste filmer generelt, det er bare måten det blir gjort på som ikke er spesielt elegant. Apropos kvinnelige boksere: har du sett Girlfight? Lurte litt på om den var mer å satse på. Den kvinnelige regissøren gjorde nettopp Æon Flux (som sin andre film) og den likte jeg over middels godt egentlig.

    Ginger Snaps har jeg hatt lyst til å se lenge. Hmmmm…. kjøpte du den billig?

    mai 11, 2006, kl. 18:39

  2. Fred Ut

    50 spenn på bensinstasjonen.

    Når det gjelder boksefilmer er ikke det min greie, jenter eller ikke. Fru Ut har imidlertid sett Girlfight: «Jeg likte nok Girlfight bedre enn MDB, kanskje fordi jeg så den først, men GF var mer spennende. MDB var litt skuffende, jeg hadde store forvetninger til den.

    mai 11, 2006, kl. 18:45

  3. Iversen

    Nå er jo Michelle Rodriguez med i Girlfight, og om ikke hun er en like god skuespiller er hun ihvertfall mye kulere enn Swank. Fin film. GF, altså. MDB ser jeg nok ikke en gang til.

    Ginger snaps er nydelig, jeg har oppfølgerne i hylla – men tør ikke se dem…

    mai 11, 2006, kl. 21:43

  4. Fred Ut

    Enig ang. Rodriguez, hun er fryktelig tøff. Jeg ble litt mer positiv til mer Ginger Snaps da jeg oppdaget at skuespillerne er de samme, men siden originalen måtte komme ned i femti spenn før jeg gadd å se den må vel noen komme på døra mi og kaste oppfølgerne inn i gangen hvis jeg noensinne skal få dem i hus…

    mai 12, 2006, kl. 04:47

  5. TMwtP

    Usikker på hva du legger i definisjonen av pubertal jentefilm, om det er med jenter, eller for jenter, eller kanskje begge deler. Derfor vet jeg ikke om jeg tør nevne Carrie. På bunnen handler den om en jente i en pubertal brytningstid.

    mai 12, 2006, kl. 07:10

  6. Fred Ut

    Begge deler, tenker jeg. Carrie er absolutt en kandidat, men det er en av de filmene jeg har god kjennskap til uten å ha sett.

    mai 12, 2006, kl. 09:20

Legg igjen en kommentar