Nå enda mer inkonsekvent

DayWatch, for pokker! Og en del annet fint.

FILMER SETT SIDEN SIST:

DayWatch

I fjor kom den kritiske filmuka mi midt på sommeren; på en lørdagskveld så jeg Land of the Dead og avslutningen på sesong 1 av Battlestar Galactica. I år kan den komme tidlig. I går så jeg DayWatch, og i morgen slippes Jimmy Fri.

NightWatch var den tøffeste filmen jeg så i 2004, den kommer på DVD denne uka. Har du ikke sett den bør du det, for å si det forsiktig. Jeg nevnte for et par poster siden at det er vanskelig for meg å lage en fullverdig liste på 10 filmer du MÅ se når du dauer, men NightWatch kravler nedi der et eller annet sted.

Skal ikke spoile noen av filmene, men nøye meg med å si at etter at balansen mellom lys og mørke fikk seg en trøkk i den første filmen handler denne om det endelige forsøket på å starte en utslettende krig. Alle personene som overlevde Nightwatch utdypes, og de fleste ubesvarte spørsmål blir besvart. Vi blir bedre kjent med et par av medlemmene i Day Watch (de slemme), og vår helt Anton får en ny rekrutt med stort potensiale å ta hånd om. Han har ikke mindre å slite med denne gangen, Anton, og forsøker å rydde opp ved å få tak i Skjebnens Kritt (tenk boka til Destiny i Sandman).

Som i Attack of the Clones skal dette være den romantiske delen, som i Matrix Reloaded er det en del psykotisk bilkjøring, og DayWatch unnagjør attpåtil et middelalderslag i Helmsdjupet-skala før fortekstene er omme! Og det er i dette selskapet denne sagaen hører hjemme, både når det gjelder episk størrelse, kvalitet og underholdningsverdi. Bare To Tårn av disse er i nærheten av å være en like bra film.

Filmen er ikke mindre episk enn forgjengeren, men tempoet er en del lavere, og for de som mente den første var litt for lavpannet med all sin heseblesende action er det nok lettere å like denne. Humoren er litt mer fremtredende (og bortimot like svart), handlingen tydeligere og den russiske annerledesheten som gjorde den første så spennende er minst like fremtredende. Klimakset er genialt i oppbygning og overraskende i utførelse. Del tre skal muligens lages på engelsk, jeg lurte fælt på hvordan de skulle få til det, men det blir faktisk ikke noe stort problem.

Jeg elsker disse filmene (for de må sees på som en helhet). DayWatch gjør også NightWatch til en enda bedre film, det er først med denne at man ser hvor komplekst dette universet er konstruert. Det er en skam at den norske kinobransjen i sin kunnskapsløshet og sitt knefall for Hollywood ikke ga disse filmene skikkelig distribusjon og markedsføring.

Årets film hittil? Vanskelig å sammenligne denne med min foreløpige favoritt, Sympathy for Lady Vengeance, men… jo. Jeg tror det. Så gjenstår det bare å vente noen år på DUSK WATCH.

NightWatch på to minutter

DayWatch trailer
________________________________
AKKURAT LEST FERDIG:

Phillip Roth – The Plot against America

Denne boka gikk gjennom en heftig runde kritikerelskov fra de fine folkene på Bookslut for en stund siden, og jeg har vært nysgjerrig på den siden. Opplegget er at vi følger en jødisk familie samtidig som USA får sin første fascistiske president (Charles Lindbergh) i 1940.

Alternativhistorie er morsomt(World War-bøkene er min personlige favoritt), handlingen er spennende og parallellene til dagens USA synlige. Ikke nødvendigvis en klassiker, men absolutt verdt å sjekke ut.
________________________________

FRED UTs SKIVEANBEFALINGER 2006

#5 THE STREETS – HARDEST WAY TO MAKE AN EASY LIVING

The Streets’ A Grand don’t come for free er kanskje min største favorittplate siden årtusenskiftet, så når Mike Skinner & Co slipper en plate som bare er noen få hakk dårligere får den min soleklare anbefaling. Det er ikke så morsomt å høre om hvor hardt det er å være berømt som det var å leve med i Grands elleve låter lange historie, men låtene (som tar et musesteg nærmere «vanlig» hiphop denne gangen) holder i hundre.

#6 THE FLAMING LIPS – AT WAR WITH THE MYSTICS

Flammeleppene bergtok meg med sine to siste skiver, men denne gangen har de til og med toppet vidunderlige Yoshimi Battles the Pink Robots. Og The Yeah Yeah Song må da være årets singel? Oralwahwah er så tøft, det! En av 00-tallets aller, aller beste skiver hittil. Så bra at jeg knapt har rukket å høre på Streets-plata.

________________________

10 SAGAER (og dermed et drøyt tredvetalls filmer )du må få med deg før du dauer

01) ROMEROS ZOMBIER (4 filmer)
Verdens undergang, samfunnskritikk, blod og smerte.

02) RINGENES HERRE (3 filmer)
Et møst, selvfølgelig, selv om store deler av jordens befolkning vel har fått med seg disse nå.

03) NIGHT WATCH / DAY WATCH / DUSK WATCH (foreløpig 2 filmer)
Sparker Matrix og Star Wars i fillebiter og hopper på restene.

04) ONCE UPON A TIME IN CHINA (6 filmer, men du klarer deg muligens med 1-3 + OUATIC & America)
Tsui Harks versjon av fortellingene om Wong Fei-Hung er briljant actionunderholdning med en smule historie og politikk bakt inn. I overkant frittstående episoder, og litt frustrerende med en del løse tråder, men det gjør ikke så mye.

05) RIGET I-II (To filmer, men borti seks timer)
En slutt hadde gjort seg, men likevel: «DANSKJÄVLAR!»

06) ALIEN QUADRILOGY (Hater navnet. 4 filmer)
Lat som om Resurrection har en skikkelig slutt, drit langt og tynt i Alien vs. Predator

07) STAR WARS (5-6 filmer)
Har ikke lyst til å true noen til å se The Phantom Menace, men ellers er det ikke noen vei utenom.

08)INFERNAL AFFAIRS (2-3 filmer)
Har ikke sett nummer tre, så den kan jeg ikke gå god for, de andre to er så bra at de får plassen foran…

09)THE GODFATHER (3 filmer)
Jeg synes den tredje er undervurdert, jeg. Selv om Sofia Coppola viste seg å være en langt bedre regissør enn skuespiller.

10)X-MEN (3 filmer)
Den beste superheltsagaen; treern kan potensielt dytte den ut av lista.

7 responses

  1. Anonymous

    En sekser!
    http://www.dagbladet.no/kultur/2006/04/20/463970.html

    april 20, 2006, kl. 15:36

  2. gbang

    Jeg synes Indiana Jones-trilogien (i hvert fall nummer en og tre) fortjener en plass på en slik liste. Men det er nå bare min ydmyke mening 😀

    april 21, 2006, kl. 09:23

  3. Fred Ut

    Enig med deg, egentlig den er herved offisielt skviset inn på 9. plass. Bye Bye, X-men.

    april 21, 2006, kl. 12:52

  4. gbang

    Og Spider-man! Fungerer bedre som film enn det X-men gjør, men treer’n avgjør vel også her hvorvidt den vil stå seg som en serie med filmer.

    april 21, 2006, kl. 13:03

  5. Fred Ut

    Personlig foretrekker jeg X-men, men nå er det jo ikke plass til noen av dem 🙂

    Lurte litt på Gremlinspå tiende, men følte at linken mellom en og to var for svak til å kalle det en saga selv om Gremlins 2 er fryktelig morsom film. Og selv om jeg har litt uforutsigbar smak mener jeg at Gudfaren er bedre enn Gremlins

    april 21, 2006, kl. 14:24

  6. gbang

    jeg ville gjerne sett Gremlins om igjen i stedet for Gudfaren som jo er veldig gode filmer, men de er såpass lange og tunge at jeg ofte lurer på om de verdt en gjentitt. Så du er kanskje ikke alene om være uforutsigbar? 😀

    april 21, 2006, kl. 14:41

  7. Tilbaketråkk: Filmer siden sist: Jenter med (og uten) køller « Fred Ut, Sønn

Legg igjen en kommentar

