Nå enda mer inkonsekvent

Jackie Wu vs. Damon Albarn. Dessuten: vårmoten!

FILMER SETT SIDEN SIST:

Gorillaz: Demon Days Live

Gorillaz, med Damon Albarn i spissen, fremfører et av fjorårets beste album i sin helhet, med gjestestjerner (De La Soul, Roots Manuva, Shaun Ryder, Neneh Cherry…) og fett sceneshow designet av den andre pappaen til Gorillaene, Jamie Hewlett. Stilig, men tegneserefigurene er degradert til tilskuere og gjestestjernene får ikke mulighet til å ta helt av (bortsett fra Shaun Ryder, som til Albarns tydelige irritasjon ikke klarer å holde seg helt til manuset). Stilig som bare det, og musikken er fortsatt nydelig, men ikke like essensiell som f.eks Fade to Black.

The Tai Chi Master

En skal være forsiktig med hva man ønsker seg. I Sha Po Lang-anmeldelsen min var jeg misfornøyd med at de flotte kampscenene var for få og for korte. The Tai Chi Master (Må ikke forveksles med den andre The Tai Chi Master, eller Tai Chi II. Hihi.) er en tv-serie (Som ikke heter, Tai Chi Master, eller The Tai Chi Master, men The Master of Tai Chi. Henger du fortsatt med?) på 21 episoder som har blitt klippet ned til to timer, sannsynligvis uten at en eneste kampscene har blitt fjernet. Og dette er produsert og delvis regissert av Yuen Woo-Ping, med Jacky Wu (knivgærningen i Sha Po Lang) i hovedrollen. Og visst er det tøft; den ene feite slåsskampen avløser selvfølgelig den andre. Ved en anledning må vår helt kjempe seg forbi kampsportmestere som bor på hver sin etasje i et syv etasjer høyt tårn! HTai Chi Master har prosentvis mer kung fu enn jeg har sett i en film noen gang. At det hele er skutt med billige videokameraer på sedvanlig kinesisk TV-vis gjør faktisk ingenting; det framhever bare detaljene i koreografien. Og den er like bra som noe annet jeg har sett. Dette er Dogme-kung fu, nesten.

Men mer enn en klokketime med skikkelig bra Kung Fu er faktisk litt for mye, til og med for meg, i hvert fall når den (ikke særlig originale, for å si det forsiktig) handlingen er skavet så langt ned til beinet at det innimellom føles som om du ser på verdens lengste trailer. Anbefales Kungfuentusiaster med et snev av AD/HD.

Bædæss kampscene med Jackie Wu her (divx, 4 min, 15mb).

______________________________________

Fred Uts Vårkolleksjon
Zazzle er en sånn lag-din-egen-t-skjorte-nettside, og siden jeg har ferie har Fred Ut, Sønn fått en egen T-Skjorte-kolleksjon. Ser for meg at jeg kan etablere en merkevare på linje med Busnell og Poco Loco 🙂

Skjortene er litt dyrere enn de burde vært, men trenger du pene, spesialdesignede t-skjorter (har gått for stil framfor humor) kan jeg anbefale NI!, min hyllest til vinneren av Tordendomen, spesielt. Jeg har bestilt den selv, så hvis du er usikker på kvaliteten kan det være lurt å vente til jeg har fått min. Ta gjerne en titt uansett. Hvis de er bra må jeg nok ha de andre også.

Legg igjen en kommentar

