Nå enda mer inkonsekvent

Hmm…kanskje jeg skal døpe om denne siden til OSCARPROFETEN? Tihi.

FILMER SETT SIDEN SIST:

A Dirty Shame

John Waters er en mann det står respekt av. Jeg likte han aller best i den kommersielle perioden hans (fra Hairspray i -88 til Pecker i 98), men egentlig lager han den samme filmen hele tida. Heltene hans hører på den musikken de vil, har sex med hvem (eller hva) de vil og ser på de filmene de vil. Skurkene er treige streitinger som vil hindre dem i dette. Det klarer de ikke.

Waters har alltid morsomme rollelister, denne gangen er det Tracy Ullman (hardt arbeidende), Selma Blair (Crybabyvampete), Johnny Knoxville (grei nok) og Chris Isaak (veldig morsom) som tar den helt ut. Man får alltid inntrykk av at folk har det forferdelig gøy i John Waters’ filmer.

Med Cecil B. Demented tok Waters et skritt vekk fra de (litt) sympatiske hovedpersonene han ofte bruker og over i en mer millitant retning. Cecil TAR det han vil ha, og ingen gjør noe særlig forsøk på å stoppe ham. Klimakset i Cecil B. Demented er det villeste jeg har sett av Waters (jeg har ikke sett de eldre tingene hans), og A Dirty Shame er akkurat like syk som det hele veien.

Denne gangen dreier det seg om sex, selv om man ikke bør være Bill Clinton for å ha vanskeligheter med å definere alt disse folkene gjør som sex; i en fredelig gate med hvite stakittgjerder i Baltimore (I Waters’ Baltimore fins det nesten bare sånne gater) blir en etter en av beboerne sexgale pervoer, og det er vel egentlig det hele. Dette er Waters’ freskeste film på lenge, han tar det hele såpass langt at noen mener han er tilbake på Pink Flamingos-nivå. Ingen spiser hundebæsj i denne, men det er vel bare fordi det liksom et gjort før.

Soundtracket bør (som vanlig) nevnes spesielt. En haug barnslige grisesanger som er minst like morsomme som tullesangene i Pecker.

Tror ikke jeg orker å se denne så mange ganger, disse pervoene er litt for pervo for meg (han babypolitimannen er spesielt ekkel), men John Waters gir seg aldri, og ære være han for det. At jeg liker Cry-Baby og Massemor best av filmene hans gjør meg muligens til en streiting.

The Terminal

Apropos streitinger. Stephen Spielberg bygde sin egen lille kunstige flyplass for å kunne lage Terminal, men kaster bort muligheten til å lage noe virkelig vakkert ved å lage både hunor og handling så bred som overhodet mulig. Tom Hanks er fin i hovedrollen, men dette blir for søtt og for enkelt. En grei film som i hvert fall ikke støter noen, men Spielberg burde tatt en kikk på hva Terry Gilliam klarte å få til med New Yorks Grand Central Station i The Fisher King. Magi er stiligere enn slapstick, valsende pendlere morsommere enn folk som faller på glatte golv.

Alien vs. Predator (20 minutter)
Fryktelig, fryktelig dårlig. Skal prøve å komme gjennom hele, men jeg er ikke sikker på om jeg klarer det.

_____________________________
Oscartippen: Resultater

Oscarutdelingen er over, og dermed også vår lille tippekonkurranse. Litt større deltakelse neste år vil ødelegge sjansene mine til å vinne en gang til, så jeg skal ikke mase om det. Kudos til The Man with the Plan, som klarte å gjette riktig Kortfilm, og til gBang, mente King Kong burde få kortfilmprisen…

01) Fred Ut (13 Riktige)
02) Todd fra Twitch (12)
03) Tonje aka. Fru ut (9)
04) Gbang 8 (som fikk to halve poeng for to garderinger og ikke gadd å gjette i alle kategorier, 8)
05) The Man With the Plan (6)

Og Sharkbait må ta fram brannbombene…Geisha fikk tre priser.

Selve prisutdelingen er det morsomst å lese om her.

2 responses

  1. sharkbait

    Med unntak av foto-oscaren (som burde ha gått til Emmanuel Lubezki for The New World) fikk geishaen bare homofil designer-priser, så det er ikke så farlig. Mer skuffet over at drittfilmen Crash løp avgårde med den tyngste prisen, da.

    mars 6, 2006, kl. 17:20

  2. gbang

    Tro meg: om du ikke har sett de tidlige tingene til Waters så har du faktisk ikke sett sykt i det hele tatt. Verdt å få med seg en gang kanskje, om ikke for annet så for å kjenne litt på den gode følelsen det er å være en streiting.

    Og du synes det er artig å rakke ned på den halvengasjerte Oscar-tippingen min. Jeg vil nå påstå at nattens hovedvinner rettferdiggjør akkurat det? Og Todd?! Du er en skrytepave Fred Ut! 🙂

    mars 6, 2006, kl. 18:13

Legg igjen en kommentar

