Nå enda mer inkonsekvent

ANSGARPRISEN 2006 (del 1)


Dermed ønsker jeg velkommen til Ansgarprisen 2006! Siden det er Oscarutdeling på Søndag tenkte jeg det var på tide å presentere mine favoritter fra året som har gått. Jeg har tenkt å følge Oscars priskategorier, med et par unntak. Det betyr at 24 priser skal deles ut. Og du trenger ikke å trekke i smokingen en gang!

Jeg begynner med de minst attraktive prisene og jobber meg oppover, så vi starter med

24) Beste Spesialeffekter går til WETA for KING KONG
Mange sterke kandidater her i år (Star Wars, Narnia, Sin City…), men Kong får denne. Jeg digget hver eneste lille pixel med dinosaur, fly, makk og selvfølgelig apekatten selv.

23) Beste Kortfilm (ikke animert) går til THE H.P. LOVECRAFT HISTORICAL SOCIETY for THE CALL OF CTHULHU
Den ene av to amatørfilmer som virkelig gjorde inntrykk på meg i år. Det vanker flere Ansgarer på denne før vi er ferdig.

22) Beste Kortfilm (animert) DELES IKKE UT I ÅR
Jeg har ikke sett noen animert kortfilm produsert i 2005 som jeg har lyst til å nominere; da måtte jeg liksom blande inn TV og sånt (Boondocks!)

21) Beste sminke går til KNB EFX GROUP + DIVERSE ANDRE for THE CHRONICLES OF NARNIA – THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
Fin jobb på heksa, på barna og på herr Tumnus, blant annet. Her er jeg selvfølgelig ikke noen ekspert.

20) Beste klipping går til STAR WRECK -IN THE PIRKINNING
De finske gærningene klarer å skjule sitt nullbudsjett der det er nødvendig, og får oss til å le av det der det trengs. Dette er ikke noe mesterverk av en film, men den hadde vært ubrukelig uten stram klipp.

19) Beste Dokumentarkortfilm DELES IKKE UT I ÅR
Dette er egentlig en spennende kategori, men det er ikke så lett å få sett sånn film. Det problematiske med dokumentarkategoriene er at jeg ofte ikke får tak i disse filmene før et par år senere.

18) Beste Dokumentarfilm går til CHRISTOPHER BIRD og KEVIN BROWNLOW for I AM KING KONG – THE EXPLOITS OF MERIAN C. COOPER
Denne sjefne dokumentaren om et ekstremt spennende liv er så bra at du absolutt bør skaffe deg en av de nye utgavene av originalKong.

17) Beste Kostymer går til EDDIE WONG for SEVEN SWORDS
Enda en kategori med mange sterke kandidater, men krigerne i Seven Swords (særlig de slemme) er så steintøffe at denne bør være forholdsvis ukontroversiell, selv om mange ikke likte filmen spesielt godt.

16) Beste Sang går til A.R.RAHMAN og JAVED AKHTAR for HOLI RE fra THE RISING – THE LEGEND OF MANGAL PANDEY
Alle sangene fra denne filmen fortjener denne Ansgaren, men Holi-sangen er kanskje den mest catchy av dem.

15) Beste Originalmusikk går til JOHN WILLIAMS for STAR WARS EPISODE III – REVENGE OF THE SITH
Jeg kunne ikke la sjansen gå fra meg til å hylle John Williams for Star Wars-Arbeidet hans. Dette var jo tross alt siste sjanse.

14) Beste Lydredigering går til MIKE HOPKINS for KING KONG
En hel fauna gis liv, lyden er essensiell for å få til dette.

13) Beste Lydmix går til BEN BURTT for STAR WARS EPISODE III – REVENGE OF THE SITH
Kjedelig, kjedelig, kjedelig, men fortjent.

Ok, del to, med de litt fetere prisene, kommer i løpet av helga.

One response

  1. Tor Andre

    Er paa DVD-jakt i London naa og skal jammen proeve aa faa tak i The Rising. Den ser interessant ut. Kofferten er allerede full av serier og filmer fra Kina, saa jeg trenger snart en ny ferie for aa se DVD…

    mars 9, 2006, kl. 21:33

Legg igjen en kommentar

